Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2453985_0001.png
30. september 2021
J.nr. 2021 - 6967
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 708 af 20. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Martin Lidegaard (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 708: MFU spm. om, hvor stort afgiftstabet vil være år for år, hvis alle varebiler og 25 pct. af lastbilstransporten når at blive elektrificeret inden 2030, til skatteministeren
2453985_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor stort afgiftstabet vil være år for år, hvis alle varebiler og 25
pct. af lastbilstransporten når at blive elektrificeret inden 2030?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
indgået mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten i december 2020 blev aftalepartierne enige om en
omlægning af bilafgifterne, som understøtter en øget udbredelse af grønne biler, herunder
også grønne varebiler.
Der bliver nyregistreret 30.000-35.000 varebiler om året i Danmark, og langt hovedparten
af disse (90-95 pct.) kører på diesel. På nuværende tidspunkt er antallet af eldrevne varebi-
ler meget begrænset (ca. 450 nyregistrerede elvarebiler i 2020), hvilket bl.a. skyldes et me-
get begrænset udvalg af elvarebilmodeller.
Der er stor usikkerhed forbundet med at fremskrive udviklingen i varebiler, herunder ud-
bredelsen af eldrevne varebiler. Med Klimafremskrivningen 2021 (KF21) skønnes det, at
antallet af nysolgte elvarebiler er lavere end antallet af nysolgte konventionelle varebiler i
alle årene frem mod 2030. Den samlede bestand skønnes til ca. 87.000 eldrevne varebiler i
2030
1
, svarende til knap 20 pct. af den samlede bestand.
En fuld elektrificering af alle varebiler inden 2030 er således meget hypotetisk, idet mar-
kedet for eldrevne varebiler langt fra er modnet nok til at kunne overtage markedet for
fossile varebiler. Derfor er beregninger herpå også behæftet med meget stor usikkerhed,
da beregningsgrundlaget er spinkelt.
Det bemærkes, at en 100 pct. elektrisk varebilsflåde i 2030 ikke kan opnås ved et fuldt
stop for salg af fossile varebiler, idet varebiler forventes at have en gns. levetid på ca. 12
år. Med andre ord vil der med mindreprovenuet skønnet nedenfor fortsat findes nogle
fossile varebiler i bestanden i 2030.
Beregningerne nedenfor tager udgangspunkt KF21’s
fremskrivning af nyregistrerede vare-
biler på drivmidler. Det antages, at alle nye fossile varebiler, som ligger i fremskrivningen,
fra og med 2022 erstattes af elvarebiler, hvilket genererer det skønnede mindreprovenu
fra registreringsafgiften og de løbende afgifter (ejerafgift, udligningsafgift og drivmiddel-
afgifter).
Elvarebiler betaler i dag stort set ingen afgifter pga. lempelige registreringsafgiftsregler, li-
gesom de bliver indplaceret på det laveste trin for betaling af ejerafgift. Dertil kommer, at
elvarebiler betaler markant mindre i drivmiddelafgifter end konventionelle varebiler, da
opladning af elvarebiler er omfattet af den lave procesafgift.
1
Klimafremskrivningen (tidligere Basisfremskrivningen) udkommer årligt og udarbejdes af Energistyrelsen. I forbindelse
med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
blev der skønnet en bestand på ca. 65.000 grønne varebiler i 2030.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 708: MFU spm. om, hvor stort afgiftstabet vil være år for år, hvis alle varebiler og 25 pct. af lastbilstransporten når at blive elektrificeret inden 2030, til skatteministeren
2453985_0003.png
Det skønnes med stor usikkerhed, at en erstatning af fossile varebiler med eldrevne vare-
biler fra og med 2022 vil medføre et mindreprovenu på ca. 1,7 mia. kr. i 2022, faldende til
et mindreprovenu på ca. 0,8 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Den faldende profil for mindreprovenuet fra nyregistreringerne skal ses i lyset af, at regi-
streringsafgiften for eldrevne varebiler bliver indfaset løbende, særligt fra og med 2026.
Indfasningen betyder, at afgiftstabet pr. varebil bliver mindre over årene, og dermed bli-
ver det samlede mindreprovenu også mindre.
Tabel 1. Mindreprovenu som følge af elvarebiler fremfor fossile varebiler
Mia. kr.
Mindreprovenu
Heraf registreringsafgift
Heraf løbende afgifter
2022
1,7
1,4
0,2
2023
1,6
1,3
0,2
2024
1,5
1,2
0,2
2025
1,4
1,1
0,2
2026
1,3
1,0
0,2
2027
1,1
0,9
0,2
2028
1,0
0,8
0,2
2029
0,9
0,7
0,2
2030
0,8
0,6
0,2
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i det faktiske 2018-salg af varebiler og KF21. Det antages, at samtlige fossile
biler i KF21 fra og med 2022 erstattes af elvarebiler. Evt. afvigelser mellem sum og totaler skyldes afrundinger.
Kilde. Skatteministeriet.
For så vidt angår lastbiltransporten findes der ikke et marked for eldrevne lastbiler endnu,
og det må forventes, at en elektrificering af lastbiler har længere udsigter end en elektrifi-
cering af varebiler. Således forventes det i KF21, at eldrevne lastbiler er tæt på ikkeeksiste-
rende frem mod 2030.
Det manglende beregningsgrundlag og den meget store usikkerhed vedr. elektrificering af
lastbiltransporten vurderes derfor at have en sådan karakter, at det efterspurgte provenu-
skøn vedr. elektrificering af lastbiltransporten ikke kan foretages på nuværende tidspunkt.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at aftalepartierne bag
Aftale om grøn omstilling af vejtrans-
porten
blev enige om, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten
(vejbenyttelsesafgiften) mhp. at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
Arbejdet med at udforme en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler er i gang, og heri
indgår bl.a. en evt. CO
2
-differentiering, som kan ændre incitamentstrukturen og have be-
tydning for udbredelsen af elektriske lastbiler.
Den endelige afgiftsmodel for en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler aftales senere pba.
et oplæg fra regeringen.
Side 3 af 3