Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2455058_0001.png
4. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7188
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 678 af 8. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 401 (folketingsåret 2019-20) med de seneste tilgængelige tal, til skatteministeren
2455058_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmålet 401 (folketingsåret 2019-
20) med de seneste tilgængelige tal?
Svar
I
tabel 1
nedenfor er vist en opdatering af svaret på
SAU alm. del
spørgsmål 401
(folke-
tingsåret 2019-20). Af tabellen fremgår de skønnede provenumæssige konsekvenser, ef-
fekten på arbejdsudbud og BNP samt virkningen på indkomstfordelingen målt ved Gini-
koefficienten ved følgende ændringer i aktie- og kapitalindkomstskatten:
Model A: Den højeste skattesats for positiv aktieindkomst og kapitalindkomst redu-
ceres til 25 pct. (svarende til (4) i SAU alm. del
spørgsmål 99 (2019-2020)).
Model B: Den højeste skattesats for positiv aktieindkomst og kapitalindkomst redu-
ceres til 25 pct. og den højeste skattesats for negativ kapitalindkomst (rentefradraget)
nedsættes til 25 pct.
Det bemærkes, at beregningsgrundlaget er blevet opdateret siden svaret på SAU alm. del
spørgsmål 401 (2019-2020). Beregningerne vedrørende model B er desuden genbereg-
net i svaret på
SAU alm. del
spørgsmål 22
(folketingsåret 2020-2021), hvorved der for
denne del reelt er tale om en opdatering af disse beregninger.
Tabel 1. Provenuvirkninger samt effekter på BNP og Gini-koefficient ved reduktion af højeste aktie-
indkomst- og kapitalindkomstskat samt reducere rentefradraget til 25 pct., 2020-niveau
Provenuvirk-
ning efter tilba-
geløb og ad-
færd
Umiddelbar
provenuvirk-
ning
Provenuvirk-
ning efter til-
bageløb
Mia. kr.
Arbejds-
udbud
BNP-
effekt
1)
Ændring i
Gini-koef-
ficient
Pct.-point
Antal pers. Mia. kr.
2025
Model A
Model B
2030
Model A
Model B
-9,5
-4,7
-7,3
-3,6
-5,5
-
3.100
-
3,7
-
0,51
0,52
-8,6
-4,7
-6,6
-3,6
-5,0
-
2.850
-
3,3
-
0,47
0,47
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for ændringer i de højeste skattesatser på ak-
tieindkomst og det skrå skatteloft for positiv nettokapitalindkomst, hvoraf arbejdsudbudsvirkningen beregningsteknisk er
forudsat at udgøre 15 pct.-point. For negativ nettokapitalindkomst er der ikke taget konkret stilling til størrelsen af de afledte
adfærdsvirkninger, jf. uddybning i teksten. Arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner. De skøn-
nede arbejdsudbudsvirkninger er forbundet med væsentlig usikkerhed, og usikkerheden bliver større, jo større ændringer,
der skønnes over. Der er ikke taget højde for, at nedsættelsen af aktieindkomstskatten øger hovedaktionærernes tilskyn-
delse til at udbetale overskud som aktieudbytte i stedet for lønindkomst. De provenumæssige konsekvenser i 2030 er be-
regnet som i 2025, men ved beregningsteknisk at indlægge den forventede renteudvikling og nominel fastholdelse af loftet
for rentekompensationsbeløbet.
1) Den skønnede virkninger på BNP afspejler alene den isolerede virkning på BNP af de skønnede, afledte virkninger i ar-
bejdsudbuddet.
Kilde: Egne beregninger baseret på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021 med forudsæt-
ninger i Økonomisk redegørelse, december 2020
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 401 (folketingsåret 2019-20) med de seneste tilgængelige tal, til skatteministeren
2455058_0003.png
Model A, hvor alene skatten på positiv aktie- og kapitalindkomst nedsættes, skønnes
(med det aktuelle beregningsgrundlag) at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca.
8,6 mia. kr. og et mindreprovenu på ca. 5,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025,
jf.
tabel 1.
Model B, hvor skatteværdien af rentefradraget samtidig reduceres, skønnes at indebære et
umiddelbart mindreprovenu på 4,7 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb på ca.
3,6 mia. kr. i 2025. Det bemærkes, at der for så vidt angår model B alene er skønnet over
den umiddelbare provenuvirkning og provenuvirkningen efter tilbageløb, men ikke er op-
gjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd. Det afspejler, at de økonomiske mi-
nisterier ikke aktuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirkninger, herunder den
potentielle ændring i arbejdsudbuddet, som følge af en ændring i rentefradraget, jf. også
besvarelsen af
SAU alm. del
spørgsmål 22
(folketingsåret 2020-2021).
Det forventes, at renteniveauet vil stige frem mod 2030. Model A vil derfor indebære et
større umiddelbart mindreprovenu i 2030 end i 2025,
jf. nederste del af tabel 1.
Model B,
hvor også skatteværdien af rentefradraget reduceres, vil derimod indebære omtrent
samme mindreprovenu i 2030 som i 2025.
Det skal understreges, at der er meget stor usikkerhed om størrelsesordenen af de afledte
adfærdsvirkninger, herunder de forudsatte effekter på arbejdsudbuddet, opsparingsniveau
og porteføljeomlægning og de heraf afledte virkninger på BNP.
Det lægges til grund, at en reduktion af de højeste skattesatser for positiv aktie- og kapi-
talindkomst isoleret set vil indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet på længere sigt
(fordi gevinsten ved at arbejde med henblik på fremtidigt forbrug stiger) og derudover
også påvirker husholdningernes opsparing og porteføljesammensætning. En nedsættelse
af skatten på aktie- og kapitalindkomst kan bl.a. forventes isoleret set at mindske tilskyn-
delsen til at spare op i bolig og pension. Derudover vil en reduktion af skatten på aktie-
indkomst øge hovedaktionærernes tilskyndelse til at udbetale en større del af deres ar-
bejdsindkomst som udbytte. Der er i de viste skøn generelt set bort fra afledte virkninger
på hovedaktionærernes indkomsttransformation.
Begge modeller skønnes at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med
0,47 pct.-point i 2025, stigende til hhv. 0,51 og 0,52 pct.-point i 2030. Det bemærkes, at
model B øger indkomstforskellene marginalt mere end model A, hvilket afspejler, at en
reduktion af rentefradraget (op til 50.000 kr.) isoleret set trækker i retning af en forøgelse
af indkomstforskellene.
Side 3 af 3