Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2456770_0001.png
29. september 2021
J.nr. 2021 - 6807
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 675 af 8. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om at beskrive de intra-kommunale økonomiske konsekvenser af, at Folketinget vedtager nye dækningsafgiftspromiller, som hæver det samlede kommunale dækningsafgiftsprovenu med 30 pct. fra 2021 til 2022, til skatteministeren
2456770_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beskrive de intra-kommunale økonomiske konsekvenser af, at Folketinget
vedtager nye dækningsafgiftspromiller, som hæver det samlede kommunale dækningsaf-
giftsprovenu med 30 pct. fra 2021 til 2022? Endvidere bedes ministeren oplyse, om det er
korrekt forstået, at dette merprovenu (til de ca. 34 kommuner, som forventes at opkræve
dækningsafgift i 2022) vil blive modregnet i tilskuddet til kommunerne under ét, og at der
derfor de facto vil blive tale om en Christiansborg-dikteret omfordeling fra kommuner
uden dækningsafgift til kommuner med dækningsafgift.
Svar
Som følge af forligene
”Tryghed om boligbeskatningen” og ”Kompensation til bolig-
ejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen” sker der en stigning
i dækningsafgifts-
provenuet i 2022 pr. kommune på baggrund af den enkelte kommunes andel af det for-
ventede samlede erhvervsdækningsafgiftsprovenu i 2021. Denne stigning afspejler, at
dækningsafgiften bringes tilbage til det niveau, den havde i 2014. Indtægten fra dæknings-
afgift indgår i den samlede fastsættelse af kommunernes bloktilskud sammen med en
række andre kommunale indtægter ud fra et princip om, at der skal være balance i kom-
munernes budgetter.
Side 2 af 2