Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2451298_0001.png
27. september 2021
J.nr. 2021 - 6815
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 669 af 6. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om, hvad det varige provenu af bo- og gaveafgiften fremover vil udgøre, til skatteministeren
2451298_0002.png
Spørgsmål
Ifølge Danmarks Statistik lå det årlige provenu fra bo- og gaveafgiften forholdsvis stabilt i
perioden 2016-2018, hvorefter provenuet steg markant i 2019 og forblev relativt højt i
2020. Hvad er ministerens vurdering af årsagen til denne udvikling, og hvad vil det varige
provenu af bo- og gaveafgiften fremover udgøre?
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgift 15 pct. Ved beregning af boafgift gives et
bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 308.800 kr. (2021). Hertil kommer en tillægsboafgift på
25 pct., hvis arven efter fradrag udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger. Gaveafgiften
for nærtbeslægtede udgør 15 pct. af gaven over et bundfradrag på 68.700 kr.
Satsen på 15 pct. blev af den tidligere VLAK-regering nedsat til 13 pct. i 2016 og 2017, til
7 pct. i 2018, til 6 pct. i 2019 og til 5 pct. fra og med 2020 ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder. Lempelsen blev af regeringen tilbagerullet fra og med 2020, således at 2019
var det seneste år med en lavere sats for overdragelse af erhvervsvirksomhed end ved
overdragelse af andre aktiver. Med gældende regler er satsen således 15 pct. for alle akti-
ver.
Indtægterne fra bo- og gaveafgiften har gennem en længere årrække udgjort ca. 0,2 pct. af
BNP, men med fluktuationer undervejs. Betragtes udviklingen siden 2016, har indtæg-
terne været særligt store i 2019 og 2020, hvor de udgjorde ca. 0,37 pct. og 0,29 pct. af
BNP,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu fra bo- og gaveafgiften (2016-2022)
Mia. kr. (2021-niveau)
Boafgift
Gaveafgift
I alt
Pct. af BNP
2016
4,3
0,6
4,9
0,20
2017
4,5
0,3
4,9
0,20
2018
4,7
0,5
5,2
0,21
2019
4,8
4,2
9,0
0,37
2020
5,2
1,8
7,0
0,29
2021
4,8
0,5
5,3
0,22
2022
4,7
0,5
5,2
0,21
Anm.: Omregnet til 2021-niveau med udviklingen i BNP ifølge
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
Kilde: Danmarks Statistik og Skatteministeriets indtægtslister. Skøn for 2021 og 2022 er fra august 2021.
Der findes ikke et register over bo- og gaveafgiften, der gør det muligt præcist at kvantifi-
cere årsagerne til udsvingene i provenuerne. Indtægterne i nationalregnskabet kan derfor
heller ikke opgøres på indkomstårsbasis og opgøres i stedet på finansårsbasis. Det bety-
der, at indtægterne i nationalregnskabet svarer til indtægterne i statsregnskabet. Da fristen
for at anmelde og betale gaveafgift for 2019 er 1. maj 2020, vil en del af indtægterne ved-
rørende indkomståret 2019 derfor blive indtægtsført i 2020 i både stats- og nationalregn-
skabet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om, hvad det varige provenu af bo- og gaveafgiften fremover vil udgøre, til skatteministeren
2451298_0003.png
De ekstraordinære store indtægter i 2019 og 2020 kan skyldes flere forhold. Fx kan for-
ventninger om nye og højere ejendomsvurderinger
1
have tilskyndet til overdragelse af fast
ejendom uafhængigt af satsnedsættelsen for overdragelse af erhvervsvirksomheder. Samti-
dig ændredes praksis i forbindelse med vurdering af sager med forlods udbytteret i nyt
styresignal, hvilket også kan have øget omfanget af gaveoverdragelser i perioden. Endelig
kan der have været spekuleret i, at afgiften for store overdragelser ville blive forhøjet som
følge af regeringsskiftet.
I det omfang provenuudviklingen i 2019 og 2020 afspejler en fremrykning af overdragel-
ser, må det forventes at medføre et mindreprovenu i efterfølgende år. Der er ikke skønnet
over, hvordan dette periodiseres, da effekten er forbundet med betydelig usikkerhed.
Fremadrettet skønnes et strukturelt niveau fra bo- og gaveafgiften på ca. 5,3 mia. kr.
(2021-niveau), hvoraf ca. 0,5 mia. kr. skønnes at komme fra gaveafgiften og ca. 4,8 mia.
kr. at komme fra boafgiften.
1
De offentlige ejendomsvurderinger, inkl. af erhvervsejendomme, blev suspenderet i 2013, hvorefter vurderingerne fra
2012 er blevet videreført. Der er siden igangsat arbejde med at udvikle nye ejendomsvurderinger. Med de nye ejendoms-
vurderinger vil disse blive bragt op på niveau med de faktiske handelspriser. Dermed vil de nye ejendomsvurderinger så at
sige indhente det efterslæb i forhold til handelspriserne, som er blevet oparbejdet siden suspensionen af vurderingerne i
2013.
Side 3 af 3