Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2449957_0001.png
24. september 2021
J.nr. 2021 - 6277
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 658 af 27. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 658: Spm. om der har været kontrol i indberetninger under Bolig-jobordningen i henholdsvis 2019 og 2020, og i givet fald hvor mange kontroller, der blev foretaget, og hvad resultatet var, til skatteministeren
2449957_0002.png
Spørgsmål
Skattestyrelsen oplyste i 2019, at man i 2017 og 2018 havde tjekket 2.437 indberetninger
under Bolig-jobordningen. Resultatet viste fejl i 1.353 tilfælde svarende til 55 pct., jf. artik-
len ”Danskerne har fået 9 mia. kr. i håndværkerfradrag stort set uden kontrol” bragt
på finans.dk den 26. september 2021. Vil ministeren oplyse, om der har været kontrol i
indberetninger under Bolig-jobordningen i henholdsvis 2019 og 2020, og i givet fald hvor
mange kontroller, der blev foretaget, og hvad resultatet var?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
har foretaget kontrol af indberetninger under BoligJob-ordningen i 2019
baseret på indkomståret 2018 samt i 2020 baseret på indkomståret 2019. Kontrollerne ud-
føres primært som led i et kontrolprojekt kaldet BoligJob-projektet, men suppleres også i
nogle tilfælde af kontroller, der udføres i regi af andre kontrolprojekter.
Udvælgelsen af kontrolsager sker på baggrund af en vurdering af risiko og væsentlighed.
Det betyder, at Skattestyrelsen udvælger de sager, hvor der vurderes at være størst risiko
for fejl. Den manglende regelefterlevelse i de kontrollerede sager er således ikke repræsen-
tativ for regelefterlevelsen blandt det samlede antal borgere, der gør brug af BoligJob-fra-
draget. Den høje træfprocent er bl.a. udtryk for, at Skattestyrelsen har en forholdsvis stor
viden om, i hvilken type af sager der er risiko for fejl, og dermed hvor kontrollen skal
målrettes. Der er som oftest tale om simple fejl, fordi borgeren fx ikke har været vidende
om, hvilke udgifter der kan fradrages. Det er derfor vigtigt, at kontrollen fortsat følges op
af vejledningstiltag, der kan hjælpe borgeren med at indberette korrekt.
Resultaterne af kontrolprojektet fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Kontrolresultater for 2019-2020
År
Antal kontroller
Træfprocent
Nettoprovenu (mio. kr.)
Kilde: Skattestyrelsen
2019
1.160
67
6,6
2020
1.569
71
6,8
I 2019 blev der således gennemført 1.160 kontroller målrettet indberetninger ifm. Boli-
gJob-ordningen og konstateret fejl i 67 procent af kontrolsagerne. Dette resulterede i et
nettoprovenu på knap 6,6 mio. kr.
I 2020 blev der gennemført 1.569 kontroller målrettet indberetninger ifm. BoligJob-ord-
ningen og konstateret fejl i 71 procent af kontrolsagerne. Dette resulterede i et nettopro-
venu på
6,8 mio. kr.”
Side 2 af 2