Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2495076_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2021 - 6188
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 642 af 23. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 642: MFU spm. om, hvad effekten på arbejdsudbuddet og de offentlige finanser vil være af at fjerne dækningsafgiften, til skatteministeren
2495076_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvad effekten på arbejdsudbuddet og de offentlige finanser vil
være af at fjerne dækningsafgiften?
Svar
Det forudsættes, at spørgeren henviser til dækningsafgiften for erhvervsejendomme, da
dækningsafgiften på offentlige ejendomme hverken har effekt på de samlede offentlige
finanser eller arbejdsudbuddet.
Provenuet fra dækningsafgiften for erhvervsejendomme i 2022 stiger som forudsat i afta-
len ”Tryghed om boligbeskatningen”
fra 2017
(og senere ”Kompensation til boligejerne
og fortsat
tryghed om boligbeskatningen”). Heraf fremgår det, at provenuet i 2022 skal
svare til provenuet i 2014 (2022-niveau) justeret for ændringer i erhvervsdækningsafgifts-
promillerne fra og med 2017. Det indebærer, at provenuet fra 2021 til 2022 forventes at
stige fra 2,3 til 3,1 mia. kr. (2022-niveau).
Afskaffelsen af dækningsafgiften for erhvervsejendomme medfører et mindreprovenu på
ca. 1,5 mia. kr. (2022-niveau) efter tilbageløb hvert år fra 2022 og frem,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser v. afskaffelse af dækningsafgiften af erhvervsejendomme
Mia. kr. (2022-niveau)
Virkning, umiddelbar
Virkning efter tilbageløb
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
-3,1 -3,0 -3,1 -3,0 -3,1 -3,0 -3,1 -3,0 -3,1
-1,5 -1,5 -1,5 -1,5 -1,5 -1,5 -1,5 -1,5 -1,5
Varigt
-3,1
-1,5
Anm.: Provenuet er fastsat ud fra en antagelse om, at lovforslaget L 88 (2021-22), hvor erhvervsdækningsafgiftspromillerne
for 2022 fastsættes, vedtages af Folketinget inden udgangen af 2021. Lovforslaget er en del af implementeringen af bolig-
skatteforliget fra 2017. Der antages herudover uændrede promiller fra 2022 og frem. Det antages således, at de 34 kom-
muner, hvor kommunalbestyrelserne har besluttet, at der skal opkræve erhvervsdækningsafgift i 2022, opkræver erhvervs-
dækningsafgift igennem hele perioden. Der er antaget en tilbageløbsfaktor på 51 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på Ejendomsbeskatningsmodellen.
Det er forbundet med stor usikkerhed at skønne over adfærdsvirkningerne og virkningen
på beskæftigelsen af at afskaffe erhvervsdækningsafgiften. Effekten på beskæftigelsen
skønnes at være begrænset.
Side 2 af 2