Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2443659_0001.png
10. september 2021
J.nr. 2021 - 6079
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 637 af 20. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om, hvilke negative konsekvenser det har haft for private investorer med ændringen af loven om hybridkernekapital, til skatteministeren
2443659_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke negative konsekvenser det har haft for private investo-
rer med ændringen af loven om hybridkernekapital? Ministeren bedes endvidere oplyse,
om de økonomiske konsekvenser ved hybridkernekapital har været, som ministeren for-
ventede.
Svar
Jeg antager, at spørgsmålet henviser til, at Folketinget med vedtagelsen af lov nr. 1124 af
2019 vedtog at ophæve særreglerne om den skattemæssige behandling af hybrid kerneka-
pital udstedt af finansielle virksomheder fra 2020.
Efter de nu ophævede regler blev finansielle udstederes renteudgifter og investorernes
renteindtægter på hybrid kernekapital skattemæssigt behandlet som andre renter, selvom
det underliggende gældsforhold ikke opfyldte de almindelige skatteretlige kriterier herfor,
fx fordi der ikke forelå en retlig forpligtelse til at betale en gæld.
Baggrunden for ophævelsen af særreglerne i 2019 var, at EU-Kommissionen havde fun-
det, at de danske regler om hybrid kernekapital kunne medføre en positiv forskelsbehand-
ling af den finansielle sektor, som kunne udgøre statsstøtte, der ikke var forenelig med
EU’s
statsstøtteregler.
Lovændringen medfører derfor, at det beror på en konkret vurdering, om afkastet af hy-
brid kernekapital udstedt af finansielle virksomheder skal behandles som renter. En privat
investor skal således beskattes af afkastet fra hybrid kernekapital som personlig indkomst,
hvis afkastet efter en konkret vurdering ikke kan anses for renter. Dette kan være en
skærpelse for private investorer, idet renteindtægterne tidligere skulle medregnes til kapi-
talindkomsten.
Når hybrid kernekapital sælges, vil det ligeledes bero på en konkret vurdering, om gevinst
og tab ved salget skal anses som kapitalindkomst. Hvis dette ikke er tilfældet, vil en ge-
vinst være skattefri og tabet ikke fradragsberettiget, medmindre det hører til vedkommen-
des næringsvej eller er foretaget i spekulationsøjemed.
For privatpersoner skal gevinster i forbindelse med spekulation fremadrettet beskattes
som personlige indkomst, ligesom der alene vil være et ligningsmæssigt fradrag for tab
med lavere fradragsværdi. Dette kan være en skærpelse i forhold til tidligere, dels fordi ge-
vinsten indgik i kapitalindkomsten og tab kunne fradrages fuldt ud. Der gjaldt dog en
bundgrænse for både gevinster og tab på 2000 kr.
Om de økonomiske konsekvenser for det offentlige fremgår det af lovforslaget, at den fo-
reslåede ophævelse indebærer, at finansielle udstedere fremover ikke kan opnå fradrag for
renteudgifter på hybrid kernekapital mv. i den skattepligtige indkomst, hvilket vil være i
overensstemmelse med reglerne for ikke-finansielle udstedere af lignende instrumenter.
Samlet set skønnedes det at medføre et årligt umiddelbart merprovenu på ca. 460 mio. kr.
Efter tilbageløb og adfærd skønnedes merprovenuet at udgøre ca. 350 mio. kr. om året.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om, hvilke negative konsekvenser det har haft for private investorer med ændringen af loven om hybridkernekapital, til skatteministeren
2443659_0003.png
I provenuskønnet indgår ikke et eventuelt merprovenu som følge af den ændrede beskat-
ning hos private investorer. Det blev lagt til grund, at private investorers beholdning af
hybridobligationer var af begrænset omfang, og derfor ikke ville påvirke det skønnede
merprovenu i nævneværdigt omfang.
Det er ikke muligt at oplyse, om de økonomiske konsekvenser ved lovændringen har væ-
ret som forventet, da dette ikke kan udsøges i skattesystemerne. Der synes dog ikke grund
til at forvente, at det ikke skulle være tilfældet. Hertil bemærkes i øvrigt, at det i alminde-
lighed gælder, at eventuelle afvigelser i forhold til forudsatte provenueffekter af specifik,
vedtagen lovgivning løbende vil blive håndteret i forbindelse med fastlæggelsen af de
overordnede rammer for finanspolitikken i de mellemfristede planer. På denne baggrund
foretages der normalt ikke genberegning af de provenumæssige konsekvenser af forskel-
lige lovændringer, der er vedtaget.
Side 3 af 3