Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2443655_0001.png
10. september 2021
J.nr. 2021 - 6088
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 634 af 20. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om hvad det vil koste i hvert af årene frem mod 2030 at gennemføre den topskattelettelse, der blev foreslået i Helhedsplan – For et stærkere Danmark fra 2016, til skatteministeren
2443655_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste i hvert af årene frem mod 2030 at gennem-
føre den topskattelettelse, der blev foreslået i Helhedsplan
For et stærkere Danmark fra
2016? Endvidere bedes redegjort for effekten på BNP og arbejdsudbud.
Svar
Der tages i besvarelsen
udgangspunkt i følgende tekst fra ”Et
Stærkere Danmark - Jobre-
form” fra august 2016:
”Regeringen
foreslår, at topskattesatsen reduceres med 5 pct.-po-
int fra 15 pct. til 10 pct. i intervallet mellem 543.200 og 1.000.000 kr. før arbejdsmarkeds-
bidrag. Det betyder, at topskatteydere med indkomster op til 1 mio. kr. vil få lavere skat
på den sidst tjente krone. Topskattelempelsen giver en årlig skattelempelse på op til
21.000 kr. Det skrå skatteloft nedsættes parallelt fra 51,98 til 46,98 pct. i samme ind-
komstinterval. Den nye indkomstgrænse reguleres årligt med personskattelovens § 20 li-
gesom de øvrige beløbsgrænser i skattelovgivningen.”
Det forudsættes for denne besvarelse, at den nye indkomstgrænse udgør 1 mio. kr. (før
arbejdsmarkedsbidrag) i 2022, hvorefter det reguleres årligt med personskattelovens § 20.
Topskattelettelsen forventes at medføre et mindreprovenu på ca. 1,8 mia. kr. (2021-ni-
veau) efter tilbageløb og adfærd hvert år fra 2022 og frem,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af topskattelempelsen fra Helhedsplanen 2016
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2022
-3,8
-2,9
-1,8
2023
-3,8
-2,9
-1,8
2024
-3,8
-2,9
-1,8
2025
-3,8
-2,9
-1,8
Varigt
-3,8
-2,9
-1,8
Kilde: Skatteministeriet beregninger på lovmodellen. Data fra 2018 fremskrevet til 2021-niveau med forudsætninger i Øko-
nomisk Redegørelse December 2020.
Topskattelempelsen forventes strukturelt at øge arbejdsudbuddet med 3.000 fuldtidsper-
soner og øge BNP med 3,9 mia. kr. Lempelsen vil samtidig indebære en forøgelse af ind-
komstforskellene mål ved Gini-koefficienten på 0,18 pct.-point. De samlede virkninger vil
dog afhænge af den konkrete modgående finansiering.
Side 2 af 2