Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2438253_0001.png
30. august 2021
J.nr. 2021 - 5329
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 602 af 29. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm., om kontrolindsats, til skatteministeren
2438253_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 544 bedes ministeren oplyse: 1) Hvor
mange virksomheder er blevet kontrolleret i forbindelse med den styrkede kontrolindsat-
serne af sort arbejde og kontrolindsatsen af illegal import af punktafgiftspligtige varer? 2)
Hvilke beløb er blevet afdækket på baggrund af viden og erfaringer fra henholdsvis den
styrkede kontrolindsatserne af sort arbejde og kontrolindsatsen af illegal import af punkt-
afgiftspligtige varer? 3) Ud af det samlede beløb, der er blevet afdækket i kontrolindsat-
serne, hvor stor en procentdel er blevet tilbagebetalt til Skattestyrelsen? 4) Er der i de spe-
cialiserede kontrolindsatser fundet branchespecifikke tendenser?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Resultaterne for projekterne ”Sort
økonomi, virksomheder”
(tidligere kaldt
Fælles myndigheds-
indsats)
og ”Illegal
import af punktafgiftspligtige varer”
er præsenteret i tabel 1 og tabel 2 nedenfor
med en årlig opgørelse over antal virksomheder, antal kontroller og nettoprovenu.
Antal virksomheder viser antallet af unikke skattenumre (SE-numre), som er blevet kon-
trolleret i perioden. Virksomheder kan i nogle tilfælde have flere skattenumre.
Antal kontroller viser, hvor mange kontroller der er blevet udført i perioden. Skattestyrel-
sen opgør antallet af kontroller som SE/cpr-nr. x skatteart x indkomstår. Det vil sige, at
hvis der fx er lavet en kontrol af en virksomhed, som bliver reguleret for både moms og
selskabsskat i indkomstårene 2016 og 2017, så opgøres det som fire kontroller. Derfor
overstiger antallet af kontroller antallet af besøgte virksomheder.
Nettoprovenu viser skatteværdien af reguleringen, når Skattestyrelsen på baggrund af en
kontrol ændrer en skatteyders angivelse. Det bemærkes, at nettoprovenu er beregnet på
baggrund af reguleringerne og de forventede opkrævninger, og ikke de faktiske betalinger.
Tabel 1. Projektet Sort økonomi, virksomheder (Fælles myndighedsindsats) (2015
juni 2021)
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
(jan-jun)
Antal virksomheder
Antal kontroller
Nettoprovenu (mio. kr.) 1)
2.403
6.526
1,6
1.476
3.825
53,4
2.191
3.918
59,.6
922
2.257
24,1
618
1.810
28,2
429
1.341
58,4
257
661
24,6
8.296
20.338
249,9
I alt
Kilde: Skattestyrelsen. 1) Nettoprovenu opgøres fra 2016 og frem dynamisk, dvs. registreringsfejl mv. bliver korrigeret bag-
udrettet, hvorfor tallene løbende kan ændre sig og dermed afvige fra tidligere opgørelser. Tallene er opgjort pr. 12. juli
2021. Som udgangspunkt er nettoprovenuet før 2016 statisk. Det bemærkes, at opgørelser af nettoprovenuet for selskabs-
skat er forbundet med usikkerhed for selskaber, der reguleres mere end en gang i et indkomstår. Selskabsskat udgør en
begrænset del af det angivne nettoprovenu, og udfordringerne har alene betydning for rapporteringen og ikke for korrekt
skatteberegning. 2) Faldet i antallet af kontroller i årene 2020 og 2021 skyldes bl.a. en del rekrutteringer og oplæring/on-
boarding af nye medarbejdere, samt at projektet heller ikke har kunnet gennemføre lige så mange udgående kontroller un-
der Covid-19 som tidligere.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm., om kontrolindsats, til skatteministeren
2438253_0003.png
Tabel 2. Projektet Illegal import af punktafgiftspligtige varer (2015
juni 2021)
År
Antal virksomheder
Antal kontroller
Nettoprovenu (mio. kr.) 1)
2015
743
1.879
144,8
2016
880
2.799
94
2017
937
2.679
83,5
2018
745
2.091
122,2
2019
777
2.102
32,9
2020
731
1.961
77,1
2021
(jan-jun)
424
44,1
5.237
598,6
1.092 14.603
I alt
Kilde: Skattestyrelsen
1)
Nettoprovenu
opgøres fra 2016 og frem dynamisk, dvs. registreringsfejl mv. bliver korrigeret bagud-
rettet, hvorfor tallene løbende kan ændre sig og dermed afvige fra tidligere opgørelser. Tallene er opgjort pr. 12. juli 2021.
Som udgangspunkt er nettoprovenuet før 2016 statisk. Det bemærkes, at opgørelser af nettoprovenuet for selskabsskat er
forbundet med usikkerhed for selskaber, der reguleres mere end en gang i et indkomstår. Selskabsskat udgør en begræn-
set del af det angivne nettoprovenu, og udfordringerne har alene betydning for rapporteringen og ikke for korrekt skattebe-
regning. 2) Faldet i antallet af kontroller i årene 2020 og 2021 skyldes bl.a. en del rekrutteringer og oplæring/on-boarding af
nye medarbejdere, samt at projektet heller ikke har kunnet gennemføre lige så mange udgående kontroller under Covid-19
som tidligere.
Det bemærkes, at grundet Covid-19-situationen har projekterne i 2020 og 2021 ikke kun-
net gennemføre udgående kontrolbesøg i samme omfang som tidligere. Dette ses i særlig
grad hos Projekt
Sort Økonomi, Virksomheder.
Spørgsmål 3: Opkrævning af kontrolprovenu
Når Skattestyrelsen har opgjort et skattekrav, sker der en opkrævning af beløbet. De gene-
relle betalingsprocenter for almindelige skatte- og afgiftskrav er på 99 pct., hvilket viser, at
langt de fleste skatteydere betaler angivne skatter og afgifter til tiden eller umiddelbart efter
første rykker. Ubetalte krav
efter Skattestyrelsens rykkerprocedure
sendes til Gældsty-
relsen, der har sanktionsmuligheder, som på sigt øger betalingsprocenten. For opkrævning
af kontrolkrav er Skattestyrelsens erfaringer, at betalingsprocenter generelt er på ca. 90 pct.,
hvilket dog varierer betydeligt fra område til område, herunder er betalingsprocenterne på
restskat på personområdet generelt lavere.
Spørgsmål 4: Branchespecifikke tendenser ved specialiserede kontrolindsatser
Skattestyrelsens kontroller viser via projektet
Illegal import af punktafgiftspligtige varer,
at de
importører af illegalt indførte punktafgiftspligtige varer, som bevidst ønsker at omgå reg-
lerne, er opmærksomme på udviklingen i Skattestyrelsens kontrolmetoder og er hurtige til
at tilrettelægge deres adfærd, så opdagelsesrisikoen mindskes. Det er derfor vigtigt, at
Skattestyrelsen konstant sikrer, at der anvendes effektive kontrolmetoder, der er afstemt
med de specifikke situationer, hvor sagerne og kontrollerne opstår. Det er projektets erfa-
ring, at det mest værdifulde værktøj i den henseende er den fysiske, uanmeldte kontrol,
hvor forholdene undersøges på øjemed. Antagelsen er, at virksomheden i anmeldte kon-
troller vil fjerne de illegale varer fra virksomhedens butik og lager.
Projektet har derfor fortsat fokus på både registrerede og uregistrerede varemodtagere
samt ikke-registrerede detailhandlere af punktafgiftspligtige varer, bl.a. chokolade- og suk-
kervarer, mineralolie, øl, vin, spiritus og tobak, da der til stadighed er en risiko for illegal
indførsel og handel med disse varer. Projektet har ligeledes særlig fokus på cigaretter og
vandpibetobak i detailhandlen og i cafeer på grund af afgiftsstigningerne i 2020, og på
handel med punktafgiftspligtige varer fra udlandet via internettet (e-handel).
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm., om kontrolindsats, til skatteministeren
2438253_0004.png
Projekt
Sort Økonomi Virksomheder
er, som følge af den politiske aftale,
En styrket skattekon-
trol (2020)
blevet tilført yderligere ressourcer, hvilket har medført oprettelse af en ny en-
hed til løsning af disse opgaver. Enheden blev etableret pr. 1. september 2020 og den ef-
terfølgende rekruttering og oplæring af nye medarbejdere har i nogen grad været vanske-
liggjort af hjemsendelsen i forbindelse med Covid-19. Tidligere er den målrettede indsats
mod virksomheder, hvori der udeholdes omsætning eller mangler korrekt registrering af
virksomhedens ansatte, gennemført i projekt Fælles myndighedsindsats. Projektets erfa-
ring er, at der stadig, i risikobrancherne
1
, opleves mangelfuld eller manglende registrering
af salg og i et vist omfang manglende registreringer vedrørende de ansatte. Formålet med
projektet var, og er stadig, bl.a. at øge opdagelsesrisikoen for virksomheder, der unddra-
ger korrekt betaling af skat og moms, skabe synlighed omkring arbejdet mod sort øko-
nomi og sikre, at kontroloplysninger videregives til relevante myndigheder.”
1
De brancher, der omtales som risikobrancher er
”cafeer,
værtshuse, diskoteker mv.”,
”pizzeriaer,
grillbarer, isbarer mv.”,
”købmænd
og døgnkiosker” og
”restauranter”.
Side 4 af 4