Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2464754_0001.png
18. oktober 2021
J.nr. 2021 - 5286
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 596 af 25. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 596: MFU spm., om virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige indkomstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point, til skatteministeren
2464754_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige ind-
komstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point?
Virkningen bedes inddelt på henholdsvis privat- og offentlig beskæftigelse. Ministeren be-
des endvidere oplyse beskæftigelsesvirkning og indkomstfremgang inddelt på de 25 stør-
ste faggrupper.
Svar
Topskatten beregnes efter gældende regler af et grundlag bestående af den personlige ind-
komst (løn fratrukket arbejdsmarkedsbidrag) over topskattegrænsen på 552.500 kr. (2022-
niveau) med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over en grænse på 47.400 kr. Topskat-
tesatsen er 15 pct. Efterfølgende reduceres topskatten eventuelt med nedslag i henhold til
skattelofterne på 52,07 pct. for personlig indkomst og 42 pct. for kapitalindkomst.
I det følgende forudsættes skatteloftet for personlig indkomst nedsat parallelt med ned-
sættelserne i topskattesatsen og helt udfaset ved en afskaffelse af topskatten.
Der knytter sig usikkerhed til de skønnede afledte adfærdseffekter. De anvendte regneme-
toder afspejler som udgangspunkt de skønnede afledte adfærdseffekter ved marginale
skatteændringer og er dermed forbundet med meget stor usikkerhed ved større diskretio-
nære ændringer, fx ved afskaffelse af topskatten.
En nedsættelse af topskattesatsen med fx 5 pct.-point skønnes at medføre et mindrepro-
venu på ca. 6,0 mia. kr. målt i umiddelbar varig virkning og ca. 3,2 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd,
jf. tabel 1.
Lavere marginalskatter, herunder en lavere topskattesats, vil isoleret set trække i retning af
et øget antal arbejdstimer blandt topskatteydere i beskæftigelse, fordi en reduktion af
topskattesatsen øger gevinsten ved en times ekstra arbejde (i forhold til værdien af fritid).
Dermed øges det økonomiske incitament til at arbejde mere, via den såkaldte substituti-
onseffekt. Substitutionseffekten vurderes at dominere den modsatrettede såkaldte ind-
komsteffekt (at samme disponible indkomst ved en skattelempelse
alt andet lige
kan
opretholdes ved et lidt lavere arbejdsudbud), hvorved den samlede timeeffekt skønnes at
være positiv. Den såkaldte deltagelseseffekt (dvs. personer der går fra ikke-beskæftigelse
til beskæftigelse) har kun begrænset betydning ved en topskatteændring.
En nedsættelse af topskattesatsen med fx 5 pct.-point skønnes at medføre en forøgelse af
arbejdsudbuddet på ca. 3.400 fuldtidspersoner.
Virkningen på beskæftigelsen forudsættes at svare til ændringen af arbejdsudbuddet. Den
skønnede virkning på arbejdsudbuddet i
tabel 1
skal opfattes som et summarisk mål og
kan ikke meningsfuldt opdeles på ændret beskæftigelse for specifikke faggrupper.
I beregningerne af de afledte dynamiske virkninger for de offentlige finanser af skatteæn-
dringer forudsættes det som udgangspunkt, at de offentlige udgifter, herunder udgifter til
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 596: MFU spm., om virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige indkomstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point, til skatteministeren
2464754_0003.png
offentlig lønsum, ikke ændres mekanisk som følge af de afledte adfærdsvirkninger. Her-
med forudsættes det indirekte, at den afledte ændring i arbejdsudbuddet som udgangs-
punkt alene ændrer beskæftigelsen i den private sektor
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af nedsættelse af topskattesatsen med hhv. 5, 10 og 15
pct.-point.
Provenuvirkning (mia. kr., 2022 niveau)
Topskattenedsættelse
5 pct.-point
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
10 pct.-point
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
15 pct.-point
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
-18,2
-14,0
-10,6
-18,1
-13,9
-10,5
-18,0
-13,9
-10,5
-18,1
-13,9
-10,5
-18,1
-13,9
-10,5
-
-
9.000
-12,2
-9,4
-6,8
-12,1
-9,3
-6,8
-12,1
-9,3
-6,7
-12,1
-9,3
-6,8
-12,1
-9,3
-6,8
-
-
6.400
-6,1
-4,7
-3,2
-6,0
-4,7
-3,2
-6,0
-4,6
-3,2
-6,0
-4,7
-3,2
-6,0
-4,7
-3,2
-
-
3.400
2022
2023
2024
2025
Varigt
Arbejdsudbud
(antal pers.)
Anm.: Skatteloftet for personlig indkomst er forudsat nedsat parallelt med nedsættelserne i topskattesatsen og helt udfaset
ved en afskaffelse af topskatten.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet
til 2022-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
En nedsættelse af topskattesatsen med fx 5 pct.-point skønnes at medføre en forøgelse af
den disponible indkomst med i gennemsnit ca. 1.200 kr. for alle skattepligtige, svarende til
ca. 0,5 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 2,
der endvidere viser de tilsvarende tal for
de 25 største faggrupper.
Tabel 3
og
tabel 4
viser konsekvenserne af en reduktion af tops-
kattesatsen på henholdsvis 10 pct.-point og 15 pct.-point (afskaffelse af topskatten).
Tabel 2. Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst for de 25 største faggrupper ved en nedsæt-
telse af topskattesatsen med 5 pct.-point.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 596: MFU spm., om virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige indkomstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point, til skatteministeren
2464754_0004.png
DISCO-
kode
Faggruppe
234
532
522
411
911
222
531
311
251
711
332
523
235
214
933
226
931
241
833
263
941
331
231
722
741
Undervisning og pædagogisk arbejde
Omsorgsarbejde inden for sundhedsområdet
Salgsarbejde i butik
Almindeligt kontorarbejde
Rengøringsarbejde i private hjem, hoteller og kontorer
Sygeplejerske- og jordemoderarbejde
Børneomsorgsarbejde og hjælpelærerarbejde
Teknikerarbejde inden for fysisk videnskab og ingeni-
ørvirksomhed
Udvikling og analyse af software og applikationer
Bygningsarbejde (ekskl. medhjælpere) - basis
Agent- og mæglerarbejde inden for salg og indkøb
Kasseassistentarbejde og beslægtet kundebetjening
Andet undervisnings- og pædagogisk arbejde (fx spe-
cialpædagogisk arbejde)
Ingeniørarbejde (undtagen inden for elektroteknologi)
Transport- og lagerarbejde
Andet sundhedsarbejde (fx fysioterapeut- og afspæn-
dingsarbejde)
Manuelt arbejde inden for råstofudvinding og bygge-
og anlægssektoren
Arbejde inden for finans og økonomi
Chauffører af busser og lastbiler
Arbejde inden for samfundsvidenskab og religion
Manuelt arbejde med tilberedning af mad
Arbejde med finans, regnskab og matematik
Undervisning og forskning ved universiteter og højere
læreanstalter
Smede, værktøjsmagere og beslægtede funktioner
Installation- og reparation af elektrisk udstyr
Alle skattepligtige
Antal
167.000
161.000
136.000
114.000
76.000
68.000
63.000
59.000
58.000
57.000
56.000
56.000
54.000
49.000
46.000
46.000
43.000
42.000
42.000
38.000
37.000
35.000
34.000
32.000
32.000
4.989.000
Kr.
100
100
100
500
100
400
0
1.800
5.000
500
3.200
0
300
4.500
200
1.700
200
5.900
300
700
0
2.700
1.600
400
600
1.200
Pct.
0,0
0,0
0,1
0,2
0,0
0,1
0,0
0,5
1,2
0,2
0,9
0,0
0,1
1,1
0,1
0,6
0,1
1,4
0,1
0,2
0,0
0,8
0,5
0,1
0,2
0,5
Anm.: Faggrupperne er opdelt efter Danmarks Statistiks DISCO-08 kode, jf.
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikatio-
ner/VisPub?cid=19000.
Der er anvendt den tre-ciffrede mellemgruppering, der indeholder ca. 125 grupper. Den gennem-
snitlige virkning er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet
til 2022-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
Tabel 3. Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst for de 25 største faggrupper ved en nedsæt-
telse af topskattesatsen med 10 pct.-point.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 596: MFU spm., om virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige indkomstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point, til skatteministeren
2464754_0005.png
DISCO-
kode
Faggruppe
234
532
522
411
911
222
531
311
251
711
332
523
235
214
933
226
931
241
833
263
941
331
231
722
741
Undervisning og pædagogisk arbejde
Omsorgsarbejde inden for sundhedsområdet
Salgsarbejde i butik
Almindeligt kontorarbejde
Rengøringsarbejde i private hjem, hoteller og kontorer
Sygeplejerske- og jordemoderarbejde
Børneomsorgsarbejde og hjælpelærerarbejde
Teknikerarbejde inden for fysisk videnskab og ingeni-
ørvirksomhed
Udvikling og analyse af software og applikationer
Bygningsarbejde (ekskl. medhjælpere) - basis
Agent- og mæglerarbejde inden for salg og indkøb
Kasseassistentarbejde og beslægtet kundebetjening
Andet undervisnings- og pædagogisk arbejde (fx spe-
cialpædagogisk arbejde)
Ingeniørarbejde (undtagen inden for elektroteknologi)
Transport- og lagerarbejde
Andet sundhedsarbejde (fx fysioterapeut- og afspæn-
dingsarbejde)
Manuelt arbejde inden for råstofudvinding og bygge-
og anlægssektoren
Arbejde inden for finans og økonomi
Chauffører af busser og lastbiler
Arbejde inden for samfundsvidenskab og religion
Manuelt arbejde med tilberedning af mad
Arbejde med finans, regnskab og matematik
Undervisning og forskning ved universiteter og højere
læreanstalter
Smede, værktøjsmagere og beslægtede funktioner
Installation- og reparation af elektrisk udstyr
Alle skattepligtige
Antal
167.000
161.000
136.000
114.000
76.000
68.000
63.000
59.000
58.000
57.000
56.000
56.000
54.000
49.000
46.000
46.000
43.000
42.000
42.000
38.000
37.000
35.000
34.000
32.000
32.000
4.989.000
Kr.
200
200
200
1.100
100
800
0
3.500
10.000
1.000
6.400
0
500
9.100
400
3.500
500
11.900
700
1.500
0
5.300
3.300
800
1.200
2.400
Pct.
0,1
0,1
0,2
0,4
0,1
0,3
0,0
1,0
2,5
0,4
1,9
0,0
0,2
2,2
0,2
1,2
0,2
2,8
0,2
0,5
0,0
1,6
1,0
0,3
0,5
1,1
Anm.: Faggrupperne er opdelt efter Danmarks Statistiks DISCO-08 kode, jf.
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikatio-
ner/VisPub?cid=19000.
Der er anvendt den tre-ciffrede mellemgruppering, der indeholder ca. 125 grupper. Den gennem-
snitlige virkning er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet
til 2022-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
Tabel 4. Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst for de 25 største faggrupper ved en nedsæt-
telse af topskattesatsen med 15 pct.-point.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 596: MFU spm., om virkningen på beskæftigelsen og den forventede gennemsnitlige indkomstfremgang ved, at topskatten lempes med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct.-point, til skatteministeren
2464754_0006.png
DISCO-
kode
Faggruppe
234
532
522
411
911
222
531
311
251
711
332
523
235
214
933
226
931
241
833
263
941
331
231
722
741
Undervisning og pædagogisk arbejde
Omsorgsarbejde inden for sundhedsområdet
Salgsarbejde i butik
Almindeligt kontorarbejde
Rengøringsarbejde i private hjem, hoteller og kontorer
Sygeplejerske- og jordemoderarbejde
Børneomsorgsarbejde og hjælpelærerarbejde
Teknikerarbejde inden for fysisk videnskab og ingeni-
ørvirksomhed
Udvikling og analyse af software og applikationer
Bygningsarbejde (ekskl. medhjælpere) - basis
Agent- og mæglerarbejde inden for salg og indkøb
Kasseassistentarbejde og beslægtet kundebetjening
Andet undervisnings- og pædagogisk arbejde (fx spe-
cialpædagogisk arbejde)
Ingeniørarbejde (undtagen inden for elektroteknologi)
Transport- og lagerarbejde
Andet sundhedsarbejde (fx fysioterapeut- og afspæn-
dingsarbejde)
Manuelt arbejde inden for råstofudvinding og bygge-
og anlægssektoren
Arbejde inden for finans og økonomi
Chauffører af busser og lastbiler
Arbejde inden for samfundsvidenskab og religion
Manuelt arbejde med tilberedning af mad
Arbejde med finans, regnskab og matematik
Undervisning og forskning ved universiteter og højere
læreanstalter
Smede, værktøjsmagere og beslægtede funktioner
Installation- og reparation af elektrisk udstyr
Alle skattepligtige
Antal
167.000
161.000
136.000
114.000
76.000
68.000
63.000
59.000
58.000
57.000
56.000
56.000
54.000
49.000
46.000
46.000
43.000
42.000
42.000
38.000
37.000
35.000
34.000
32.000
32.000
4.989.000
Kr.
400
300
500
1.600
200
1.200
100
5.100
14.800
1.500
9.500
0
800
13.400
500
5.200
700
17.500
900
2.200
100
7.900
4.800
1.200
1.800
3.500
Pct.
0,1
0,1
0,4
0,6
0,1
0,4
0,0
1,5
3,7
0,6
2,8
0,0
0,3
3,2
0,3
1,7
0,3
4,2
0,4
0,7
0,1
2,3
1,6
0,4
0,7
1,6
Anm.: Faggrupperne er opdelt efter Danmarks Statistiks DISCO-08 kode, jf.
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikatio-
ner/VisPub?cid=19000.
Der er anvendt den tre-ciffrede mellemgruppering, der indeholder ca. 125 grupper. Den gennem-
snitlige virkning er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet
til 2022-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
Side 6 af 6