Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2435991_0001.png
24. august 2021
J.nr. 2021 - 5832
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 587 af 24. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 587: MFU spm. om, hvor meget ville tonnageskatten været steget til, hvis den siden år 2000 var reguleret som andre skatter (efter PSL § 20)? Merprovenuet ønskes år for år de seneste 5 år, til skatteministeren
2435991_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget ville tonnageskatten været steget til, hvis den siden år 2000 var reguleret som
andre skatter (efter PSL § 20)? Merprovenuet ønskes år for år de seneste 5 år. Det forud-
sættes, at den samlede tonnage år for år er uændret.
Svar
Et dansk selskab kan ved opgørelse af den skattepligtige indkomst fra søtransport vælge
mellem at anvende de almindelige selskabsskatteregler eller den såkaldte tonnageskatte-
ordning. Valget er bindende i 10 år. Med tonnageskatteordningen opgøres den skatteplig-
tige indkomst på baggrund af skibenes lasteevne (nettotonnage) og ikke på baggrund af
det driftsmæssige overskud, som skibene genererer.
Den skattepligtige indkomst opgøres pr. skib pr. påbegyndt døgn på baggrund af dets
nettotonnage med satserne vist i tabel 1.
Tabel 1. 2021-satser i tonnagebeskatningen
Nettoton
0 - 1.000
1.001 - 10.000
10.001 - 25.000
over 25.000
Kilde: Skatteministeriet.
Kr. pr. 100 nettoton
10,49
7,53
4,51
2,96
Før 2014 blev satserne ikke reguleret løbende med pris- og lønreguleringen i personskat-
telovens § 20. Med virkning fra indkomståret 2010 skete dog en engangsforhøjelse, hvor
satserne blev forhøjet med 15 pct. svarende til stigningen i forbrugerpriserne siden 2001
for at modvirke udhulning af beskatningen. Det bemærkes, at væksten i forbrugerpriserne
typisk er lavere end i § 20-reguleringen, der følger lønudviklingen. Med aftale om en skat-
tereform af 22. juni 2012 mellem den daværende S-RV-SF-regering, Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti blev det besluttet, at satserne i tonnageskatteordningen fra og med
2014 reguleres løbende svarende til pris- og lønreguleringen (personskatteloven § 20).
Disse reguleringer har medført, at satserne i tonnagebeskatningen samlet set er steget
med ca. 34 pct. i perioden 2000-2021. Hvis satserne i hele samme periode var blevet regu-
leret med § 20-reguleringen, ville satserne være blevet forhøjet med ca. 52 pct. I tabel 2 er
vist den beregnede tonnageskat med faktisk gældende satser, og hvis satserne i hele perio-
den var blevet § 20-reguleret.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 587: MFU spm. om, hvor meget ville tonnageskatten været steget til, hvis den siden år 2000 var reguleret som andre skatter (efter PSL § 20)? Merprovenuet ønskes år for år de seneste 5 år, til skatteministeren
2435991_0003.png
Tabel 2. Beregnet tonnagebeskatning ved faktiske satser, og hvis satserne havde været § 20-regu-
leret i hele perioden 2000-2021
(Mio. kr.)
Faktiske satser
§20-reguleret (2000-2021)
Kilde: Skatteministeriet.
2014
140
158
2015
130
147
2016
128
144
2017
139
157
2018
153
173
2019
164
185
Side 3 af 3