Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2414734_0001.png
14. juni 2021
J.nr. 2021 - 4747
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 542 af 2. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om at redegøre for mulighederne for hurtigst muligt at etablere hjemmel til at Skatteforvaltningen kan modtage tredjepartsindberetninger fra f.eks. VP Securities, der kan benyttes til kontrol i forbindelse med refusionsanmodninger, og som ikke behøver at afvente udvikling af et nyt it-system, til skatteministeren
2414734_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
i forlængelse af samrådet om en ny udbyttemodel, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål Ø
redegøre for mulighederne for hurtigst muligt at etablere hjemmel
til at Skatteforvaltningen kan modtage tredjepartsindberetninger fra f.eks. VP Securities,
der kan benyttes til kontrol i forbindelse med refusionsanmodninger, og som ikke behø-
ver at afvente udvikling af et nyt it-system?
Svar
I det omfang, der er mulighed for at styrke kontrollen i forbindelse med anmodninger om
refusion af udbytteskat gennem nye indberetningspligter, er jeg naturligvis med på at se
på det.
Skatteforvaltningen modtager allerede i dag indberetninger fra danske banker vedrørende
udlodninger af udbytte. Udenlandske banker kan ikke effektivt pålægges en tilsvarende
indberetningspligt. Fra og med 1. juli 2021 pålægges VP Securities derfor at foretage ind-
beretning vedrørende udbytter, når aktierne ligger i depoter i VP Securities ført af uden-
landske kontoførende institutter. Det var en del af L 211 A fra indeværende samling (lov
nr. 1179 af 8. juni 2021).
Imidlertid ligger udenlandske aktionærers aktier som udgangspunkt i omnibusdepoter.
Oplysningerne om, hvem aktionærerne er, ligger derfor hos aktionærernes depotbanker,
som oftest er udenlandske. VP Securities er alene i besiddelse af oplysninger om, hvilken
bank der står registreret som ejer af omnibusdepotet. Det er således ikke registreret hos
VP Securities, hvem de bagvedliggende aktionærer er. For omnibusdepoter omfatter de
indberetninger, som VP Securities vil skulle indberette, således ikke oplysninger om de
bagvedliggende udenlandske ejere af aktierne i omnibusdepoterne.
For at indføre nye indberetningspligter, kræver det en afgrænsning af, hvilke oplysninger
der skal indberettes, og hvem der er i besiddelse af disse oplysninger, som dermed vil
kunne pålægges at indberette dem. Det er dog en forudsætning for at blive omfattet af en
eventuel indberetningspligt, at der er tale om fysiske eller juridiske personer, der er hjem-
mehørende her i landet, eller som driver virksomhed fra et fast driftssted her i landet.
Indførelse af nye indberetningspligter vil således kræve yderligere overvejelser.
Hvorvidt indførelse af nye indberetningspligter vil kunne gennemføres uden ny system-
udvikling, vil afhænge af, hvilke oplysninger der er tale om, men også af hvorledes oplys-
ningerne skal bruges af Skatteforvaltningen. Også på dette punkt er yderligere overvejel-
ser nødvendige.
Særligt for så vidt angår oplysninger, som kan indhentes efter aktionærrettighedsdirekti-
vet, er vurderingen på nuværende tidspunkt, at det er muligt, at oplysningerne kan være et
supplement til de nuværende kontroloplysninger. Der arbejdes på at undersøge dette nær-
mere. Som nævnt under samrådet er Skatteministeriet således i kontakt med de norske
skattemyndigheder for at høre, hvilke muligheder, de ser i aktionærrettighedsdirektivet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om at redegøre for mulighederne for hurtigst muligt at etablere hjemmel til at Skatteforvaltningen kan modtage tredjepartsindberetninger fra f.eks. VP Securities, der kan benyttes til kontrol i forbindelse med refusionsanmodninger, og som ikke behøver at afvente udvikling af et nyt it-system, til skatteministeren
2414734_0003.png
Endvidere er Skatteministeriet i dialog med Finans Danmark, udvalgte banker og VP Se-
curities om mulighederne for at kunne udnytte ejerregistrering i medfør af aktionærret-
tighedsdirektivet til skattekontrol. En eventuel brug af disse oplysninger er således under
overvejelse.
Side 3 af 3