Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2410675_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
B 197 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
20. april 2021
J.nr. 2021 - 2256
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 197 - Forslag til folketingsbeslutning om mulighed for tabsfradrag i tidli-
gere års overskud.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 5. marts 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Lars Boje Mathiesen.
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om ministeren agter at følge op på EU-kommissionens henstilling for at styrke især mindre virksomheders likviditet ovenpå Covid-19 pandemien, til skatteministeren
2410675_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere de provenumæssige konsekvenser (såvel midlertidige som struktu-
relle) af forslaget om bagudrettet underskudsmodregning, jf. publikationen ”Dansk Er-
hverv: Færre omkostninger
– flere investeringer og arbejdspladser” fra den 22. april 2020,
dog med den ændring, at modregningen kan foretages til og med 2022? Spørgsmålet be-
des besvaret dagen inden 1. behandling af beslutningsforslaget.
Svar
Indledningsvis vil jeg beklage, at spørgsmålet først besvares efter 1. behandlingen af for-
slaget. Som jeg har forstået det, er der sket en fejl i forbindelse med oversendelsen af
spørgsmålet fra Skatteudvalget til Skatteministeriet.
I de gældende skatteregler kan selskaber fremføre underskud til modregning i den skatte-
pligtige indkomst for kommende år. I årets skattepligtige indkomst kan der modregnes op
til ca. 8,8 mio. kr. (2021-niveau) som følge af eventuelle underskud fra tidligere år. Herud-
over kan eventuelle resterende underskud fra tidligere år højst fradrages i 60 pct. af årets
skattepligtige indkomst. Selskaber har ikke mulighed for at modregne eventuelle under-
skud i tidligere års overskud (såkaldt carry-back), og de kan dermed ikke få udbetalt skat-
teværdien af underskud, hvis de har betalt selskabsskat de foregående år.
Ifølge forslaget skal der gives mulighed for, at selskaber kan fratrække underskud i 2020,
2021 og 2022 fra overskud i årene 2018 og 2019 og dermed få tilbagebetalt skat fra disse
år. Det er lagt til grund, at tilbagebetalingen af skat administrativt først kan ske fra 2022.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser
ved at give denne midlertidige mulighed for carry-back. Det skal ses i lyset af, virksomhe-
dernes skatteregnskaber for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 endnu ikke kendes. Det
antages beregningsteknisk, at underskud for sammenlagt 10 mia. kr. i de tre år vil blive
modregnet i overskud fra 2018 og 2019. Dermed vil der ske en samlet udbetaling af tidli-
gere betalt selskabsskat på 2,2 mia. kr. Dette vil blive modsvaret af lavere modregning af
underskud i de næstkommende år, hvilket øger selskabernes skattebetaling i disse år
1
.
På dette grundlag skønnes udbetalingerne at medføre et mindreprovenu på ca. 1,1 mia.
kr. i 2022 og ca. 0,5 mia. kr. i 2023 efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Dette mindrepro-
venu modsvares i vidt omfang af et merprovenu i de næstkommende år, da underskud-
dene allerede er modregnet og dermed ikke kan fremføres til kommende års skatteind-
komst. Der vil dog være selskaber, som vil være lukket eller gået konkurs før, at under-
skuddene er blevet fuldt modregnet i efterfølgende års overskud. Disse selskaber vil med
forslaget have fået tilbagebetalt skat, mens de med de gældende regler som følge af ophør
ikke ville have kunnet udnytte muligheden for at fradrage underskud i kommende års
1
Beregningsteknisk antages det, at underskuddene fordeler sig med 6 mia. kr. i 2020, 3 mia. kr. i 2021 og 1 mia. kr. 2022, og
at 10 pct. af underskuddene ellers ville være blevet modregnet året efter, 25 pct. to år efter, 25 pct. pct. tre år efter, 20 pct.
fire år efter og 10 pct. fem år efter. De resterende 10 pct. antages ikke at ville være blevet modregnet pga. konkurs mv.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om ministeren agter at følge op på EU-kommissionens henstilling for at styrke især mindre virksomheders likviditet ovenpå Covid-19 pandemien, til skatteministeren
2410675_0003.png
overskud. Under antagelse af, at disse selskaber står for 10 pct. af det omfattede under-
skud, vil det betyde, at forslaget giver et mindreprovenu på 220 mio. kr. Provenuskøn-
nene for de enkelte år er forbundet med betydelig usikkerhed. Forslaget vurderes ikke at
medføre et varigt mindreprovenu, da det kun berører underskud i 2020, 2021 og 2022.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved midlertidig carry-back ordning
Mia. kr., 2021-niveau
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2021
0,0
0,0
0,0
2022
-1,3
-1,1
-1,1
2023
-0,5
-0,5
-0,5
2024
0,2
0,2
0,2
2025
0,5
0,4
0,4
Varigt
0,0
0,0
0,0
Anm. I provenuvurderingen antages et tilbageløb på ca. 15 pct., hvilket er den almindelige forudsætning ifm. ændringer på
selskabsskatteområdet. Der er ikke indregnet adfærdseffekter.
Kilde: Skatteministeriet.
Skattestyrelsen vurderer, at forslaget er forbundet med betydelige administrative omkost-
ninger, da det ikke umiddelbart kan systemunderstøttes. Det vil derfor være nødvendigt
med en manuel registrering af udbetalte underskud. Denne manuelle proces er forbundet
med en forøget risiko for fejl og vil indebære en omfattende ressourcemæssig belastning,
der skønnes at udgøre mellem 125-275 mio. kr. i 2022 og i 2023. Disse omkostninger skal
tillægges de provenumæssige konsekvenser angivet i tabellen ovenfor. Behovet for sy-
stemtilretning af relevante IT-systemer vurderes først at ville kunne være klar fra 2022, og
forslaget vil dermed først kunne få betydning for selskabernes økonomiske situation fra
2022.
Side 3 af 3