Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2410011_0001.png
3. juni 2021
J.nr. 2021
4235
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 520 af 19. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Morten Bødskov
/ Trine Søberg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: MFU spm. om at redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye EU-regler for moms i dansk lovgivning, til skatteministeren
2410011_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye
EU-regler for moms i dansk lovgivning, herunder hvorfor det er blevet meget dyrere.
Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvornår Folketinget er blevet involveret i den
pågældende sag, jf. artiklen ”Ny it-krise
i SKAT: Budgettet eksploderer i kriseramt moms-
system" bragt den 19. maj 2021 i Version2.dk.
Svar
EU vedtog i december 2017 nye regler på momsområdet (e-handelspakken), som Dan-
mark er forpligtet til at implementere. Med de nye EU-momsregler afskaffes momsbaga-
telgrænsen på 80 kr. på forsendelser fra lande uden for EU (tredjelande), så der fremover
afregnes moms fra første krone på alle forsendelser. De nye regler medfører også en har-
monisering af fjernsalgsgrænserne ved handel inden for EU, så der fremover skal afregnes
moms i forbrugerens hjemland, hvis en virksomheds samlede salg til EU-forbrugere over-
stiger ca. 75.000 kr.
De nye EU-momsregler skal være implementeret pr. 1. juli 2021, og virksomhederne skal
kunne registrere sig i ordningen fra den 1. april 2021. Implementeringen af de nye EU-
momsregler i Danmark medfører blandt andet behov for udviklingen af et nyt it-system
(OSM2), så momsafregningen kan foretages direkte i forbindelse med salg til forbrugere i
EU-lande.
OSM2 skal understøtte EU’s nye momsregler, herunder forbedre danske virk-
somheders konkurrencevilkår og understøtte, at momsen i højere grad afregnes i for-
brugslandet efter forbrugslandets satser og regler. Dermed sikres, at lav moms ikke kan
anvendes som konkurrenceparameter, og at blandt andet danske netbutikker på sigt kan
konkurrere på mere lige vilkår i EU.
Regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer i efteråret 2019 viste, at tidsfri-
sterne for implementeringen af de nye momsregler var udfordret, og at der var risiko for
forsinkelser i forhold til EU’s frister for implementeringen. Skatteforvaltningen har i løbet
af 2020 revideret planen for implementeringen, hvilket har skabt større klarhed over ud-
viklingsopgaven og identificeret de minimumsløsninger, der skal udvikles for at overholde
fristerne fra EU.
Skatteministeriet oversendte den 26. februar 2021 statusnotat for implementeringen af de
nye EU-regler på momsområdet til Folketingets Skatteudvalg,
jf. SAU Alm. del - Bilag 141.
Her fremgår det, at det på daværende grundlag er vurderingen, at udgifterne til projektet
bliver mere end fordoblet ift. det oprindelige skøn, der lå til grund for det fortrolige akt-
stykke, som Finansudvalget tiltrådte i december 2019. Finansudvalget er derudover orien-
teret herom i fortrolige aktstykker hhv. i december 2020 og i maj 2021.
Fordyrelsen af udviklingen af OSM2 skyldes, at det har vist sig nødvendigt at etablere en
ny finans- og betalingsløsning, fordi den oprindeligt forudsatte løsning ville være teknisk
og forretningsmæssigt problematisk og ikke ville kunne færdiggøres inden for tidsfri-
sterne. Hertil kommer en generel underestimering af omkostningerne i det oprindelige
omkostningsskøn, primært som følge af at udviklingsopgaven har vist sig betydeligt større
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: MFU spm. om at redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye EU-regler for moms i dansk lovgivning, til skatteministeren
2410011_0003.png
og mere ressourcekrævende end oprindeligt antaget. Herudover er projektets risikopulje
opjusteret.
Det fremgår endvidere af statusnotatet til Skatteudvalget, at den nye tidsplan fortsat er
presset og forbundet med væsentlig usikkerhed. Udviklingen af OSM2 indeholder således
en række risici, som kan medføre, at udviklingsopgaven tager længere tid end forventet.
Tidsplanen er blevet yderligere udfordret af en nedsat produktivitet, der skyldes hjemsen-
delsen af medarbejdere som følge af COVID-19. Det har været tilfældet for alle EU-med-
lemslande, og derfor blev EU-landene enige om at udskyde implementeringsfristerne med
et halvt år.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at første release af den nye OSM2-løsning planmæssigt gik
i luften den 1. april 2021. Det betyder, at virksomheder nu kan oprette og registrere sig i
løsningen. Tidsplanen for idriftsættelse af angivelse- og betalingsfunktionaliteten pr. 1. juli
2021 er fortsat presset. Det betyder bl.a. som oplyst i februar, at ikke alle dele af systemet
vil være færdigudviklet den 1. juli 2021, og at visse dele af løsningen, som på sigt skal fun-
gere automatisk, midlertidigt vil blive håndteret med manuelle sagsgange i Skatteforvalt-
ningen for at understøtte lovmedholdelighed med de nye regler. De manuelle processer
vil blive tilrettelagt, så de i videst muligt omfang begrænser byrderne for virksomhederne.
Side 3 af 3