Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2285954_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 9564
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 27. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene 2021-2030 at reducere elafgiften yderligere ved forskellige niveauer (f.eks. 5 øre, 10 øre, etc.), til skatteministeren
2285954_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og
efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene
2021-2030 at reducere elafgiften yderligere ved forskellige niveauer (f.eks. 5 øre, 10 øre,
etc.)?
Svar
I dag udgør den almindelige elafgift 89,2 øre/kWh. Som en del af
Energiaftale 2018
lempes
den almindelige elafgift gradvist til 78,9 øre/kWh i 2025 (2020-priser).
En reduktion af den almindelige elafgift med hhv. 5, 10 og 15 øre/kWh skønnes at inde-
bære et mindreprovenu efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud på hhv. ca. 450, 950 og
1.400 mio. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
En lempelse vil medføre en vis stigning i anvendelsen af elektricitet til almindelige formål,
men kun i begrænset omfang til opvarmning med elvarme. Dermed skønnes en lempelse
at have begrænset potentiale for reduktion af drivhusgasser.
En lempelse af den almindelige elafgift med hhv. 5, 10 og 15 øre/kWh skønnes at med-
føre en samfundsøkonomisk gevinst på hhv. ca. 250, 450 og 650 mio. kr. årligt efter ad-
færdstilpasninger. Det skyldes, at den almindelige elafgift er forbundet med store forvrid-
ninger af forbrugernes adfærd.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af den almindelige elafgift
Mio. kr./antal pers. (2020-niveau)
Lempelse med 5 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud (pers.)
Lempelse med 10 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud (pers.)
Lempelse med 15 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud (pers.)
Kilde: Skatteministeriet
2021
2022
2023
2024
2025
-600
-450
30
-600
-400
25
-600
-350
25
-600
-350
25
-600
-300
25
-1.250
-950
55
-1.200
-850
55
-1.150
-750
50
-1.150
-650
50
-1.150
-650
50
-1.850
-1.400
85
-1.850
-1.300
80
-1.750
-1.150
80
-1.750
-1.050
80
-1.750
-1.000
80
Det bemærkes, at der i et samfundsøkonomisk perspektiv kun bør være afgifter på de va-
rer eller aktiviteter, som medfører negative eksternaliteter (skadesomkostninger i form af
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene 2021-2030 at reducere elafgiften yderligere ved forskellige niveauer (f.eks. 5 øre, 10 øre, etc.), til skatteministeren
2285954_0003.png
forurening mv.). Elproduktionen i Danmark er i stigende grad baseret på vedvarende
energi (VE) og medfører således mindre og mindre skadesomkostninger. En stadig mere
grøn elproduktion tilsiger dermed, at der ikke bør være afgifter på el. En generel nedsæt-
telse af elafgifterne til EU’s minimumssatser vil imidlertid medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 10 mia. kr.
Side 3 af 3