Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2399720_0001.png
21. maj 2021
J.nr. 2021 - 4087
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 465 af 26. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om at bekræfte, at det er direkte usandt og vildledende, når det i svar til Folketinget har fremgået, at det med den foreslåede udbyttemodel vil blive et krav eller kræves, at man på forhånd har ladet sig registrere, og tilføjer: I modsat fald vil der altid blive indeholdt en udbytteskat på 27 pct., og der vil ikke kunne søges om refusion, jf. bl.a. svar på SAU alm. del – spørgsmål 621 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2399720_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det
sådan som to professorer har påpeget over for DR, jf.
artiklen ”Skatte-eksperter: Ny udbyttemodel vil ikke forhindre svindel” bragt den 8. marts
2021
er direkte usandt og vildledende, når det i svar til Folketinget har fremgået, at det
med den foreslåede udbyttemodel vil blive ”et krav” eller ”kræves”, at man på forhånd
har ladet sig registrere, og tilføjer: ”I modsat fald vil der altid blive indeholdt en udbytte-
skat på
27 pct., og der vil ikke kunne søges om refusion”, jf. bl.a. svar på SAU alm. del –
spørgsmål 621 (folketingsåret 2019-20)? I benægtende fald bedes ministeren forklare,
hvorfor det ikke er direkte usandt og vildledende.
Svar
Udgangspunktet for den præsenterede udbyttemodel er, at udenlandske aktionærer skal
være registreret hos den danske skatteforvaltning med en række relevante oplysninger, så
der på den baggrund kan opkræves den korrekte skattesats ved udbetalingen af udbyttet.
I praksis vil nogle udenlandske aktionærer dog ikke kunne benytte muligheden for netto-
indeholdelse, fx fordi de ikke kan nå at blive registreret inden udbetalingen af udbytte, da
de danske aktier kan være erhvervet for tæt på generalforsamlingsdatoen. Modellen inde-
holder derfor fortsat en mulighed for refusion.
For at kunne ansøge om refusion kræves som udgangspunkt, at aktionæren først skal væ-
ret registreret
på samme måde som ved nettoindeholdelse
og at refusionsanmodnin-
gen skal afleveres via en bank.
Der er dog to undtagelser hertil. Dels vil der være situationer, hvor aktionæren ikke kan
registreres for nettoindeholdelse, fordi vedkommende ikke kan erklære sig som retmæssig
ejer af alle de udbytter, der udbetales vedrørende depotet, fx fordi der kan være lånte ak-
tier på depotet. Dels skal der være mulighed for refusion uden forudgående registrering i
forhold til aktionærer fra de 11 lande, hvor konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomster
giver krav herpå.
Det skal understreges, at undtagelserne ikke betyder, at man kan søge om refusion ano-
nymt. Undtagelserne betyder heller ikke, at Skatteforvaltningen vil være afskåret fra at
kontrollere refusionsanmodningen. Selvom man måtte være omfattet af en af de to und-
tagelser, vil Skatteforvaltningen fortsat skulle have relevante oplysninger om de udenland-
ske aktionærer i forbindelse med anmodning om refusion. Skatteforvaltningen vil desu-
den kunne kræve at få dokumentation for ejerskab, modtagelse af udbytte og betalt ud-
bytteskat mv. På baggrund heraf vil Skatteforvaltningen kunne foretage en kontrol af re-
fusionsanmodningen.
I lyset heraf
og i konteksten af, hvad der faktisk spørges til i det relevante spørgsmål
er der ikke afgivet usande eller vildledende oplysninger til Folketinget. For fuldstændighe-
dens skyld kunne det dog i folketingssvarene have været nævnt, at der ikke i alle tilfælde
kan ske forudgående registrering for nettoindeholdelse, men at Skatteforvaltningen i de
situationer vil få de relevante oplysninger i forbindelse med refusionsanmodningen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om at bekræfte, at det er direkte usandt og vildledende, når det i svar til Folketinget har fremgået, at det med den foreslåede udbyttemodel vil blive et krav eller kræves, at man på forhånd har ladet sig registrere, og tilføjer: I modsat fald vil der altid blive indeholdt en udbytteskat på 27 pct., og der vil ikke kunne søges om refusion, jf. bl.a. svar på SAU alm. del – spørgsmål 621 (folketingsåret 2019-20), til skatteministeren
2399720_0003.png
Undtagelserne og baggrunden herfor er udtrykkeligt omtalt i det lovudkast, der har været
i høring i 2020, og som i den forbindelse blev sendt til SAU, jf. SAU alm. del
bilag 383,
folketingsåret 2019/20.
Der kan i øvrigt henvises til
svaret på SAU alm. del
spm. 467.
Side 3 af 3