Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2381978_0001.png
27. april 2021
J.nr. 2021 - 3489
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 455 af 19. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at genindføre foderfosfatafgiften, til skatteministeren
2381978_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at genindføre foderfosfatafgiften? Prove-
nuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt
2021-niveau og faste 2021-priser.
Svar
Afgiften på foderfosfat er afskaffet pr. 1. juli 2019 som en del af
Aftale om finansloven for
2019
(V, LA, K og DF). Indtil 1. juli 2019 betaltes en afgift på 4 kr. pr. kg mineralsk fos-
for i foderfosfat.
Afgiftens formål var at reducere landbrugets forbrug af fosfor, som tilsættes til foderblan-
dinger. Fosforoverskud i husdyrgødningen udledes til vandmiljøet, hvor det fører til øget
algevækst og risiko for iltsvind.
En genindførsel af afgiften skal es i sammenhæng med anden regulering af foderfosfat. I
2017 blev der indført en direkte regulering af fosfor i husdyrsbrugsloven i form af fosfor-
lofter. Fosforlofterne fastsætter hvor meget fosfor pr. hektar udbringningsareal, der må
udbringes for forskellige typer af gødning, herunder mekanismer for at loftet tager højde
for fx effektiv fodring. Fosforlofterne skærpes yderligere fra 2022 og frem til 2025, hvil-
ket vurderes at overflødiggøre en afgift på længere sigt. Det vurderes således, at en gen-
indførsel af foderfosfatafgiften på 4 kr./kg vil have begrænsede miljømæssige effekter.
En genindførelse af foderfosfatafgiften skønnes at indebære et umiddelbart merprovenu
på ca. 45 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes genindførelsen at indebære et mer-
provenu på ca. 25 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Effekten på råderummet (den varige virkning efter
tilbageløb og adfærd) skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved genindførsel af foderfosfatafgiften
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
(inkl. arbejdsudbud)
2023
45
25
25
2024
45
25
25
2025
45
25
25
Varig
15
10
10
Anm: Det er forudsat, at provenuet fastholdes nominelt, og at afgiften ikke indekseres. Derved er provenuet realt faldende
over tid. Det vurderes, at en genindførsel af foderfosfatafgiften med lovgivning og implementering i relevante systemer tid-
ligst kan træde i kraft i 2023. Derfor opgøres provenuet kun fra 2023 og frem til 2025.
Kilde: Skatteministeriet.
Der udestår en vurdering af de administrative og implementeringsmæssige konsekvenser
ved genindførelse af afgiften.
Side 2 af 2