Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2420629_0001.png
24. juni 2021
J.nr. 2021 - 4246
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 436 af 12. april 2021 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/re-
duktion af rentefradraget?
Model a) Rentefradraget afskaffes fuldstændigt for alle lån.
Model b) Rentefradraget afskaffes fuldstændigt for nyudstedte lån pr. 2022.
Model c) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for alle lån.
Model d) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022.
Model e) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for alle lån.
Model f) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022
Ministeren bedes opgøre provenuvirkningen for samtlige modeller i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2022-2040 og i varig virkning.
Ministeren bedes foretage opgørelsen i 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren
bedes for samtlige modeller foretage en fordeling over virkningen på disponibel indkomst
opdelt på indkomstdeciler. For 10. indkomstdecil bedes tillige opdelt på percentiler. Slut-
teligt bedes virkningen på Gini-koefficienten opgjort for samtlige modeller.
Svar
Med gældende regler udgør skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradra-
get) ca. 33 pct. for renteudgifter under en beløbsgrænse på 50.000 kr. (100.000 kr. for
æg-
tefæller)
og ca. 25 pct. for renteudgifter herover. Værdien af rentefradraget varierer fra
kommune til kommune, idet fradraget gives i kommuneskatten, som udgør 25 pct. i gen-
nemsnit. For negativ nettokapitalindkomst under beløbsgrænsen lægges 8 pct.-point til
skatteværdien af rentefradraget. Udgangspunktet for rentefradraget er derfor fradragsvær-
dierne 33 hhv. 25 pct.
Beløbsgrænsen på 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtefæller) for nedslag i skatteværdien af
rentefradraget er med gældende regler fastholdt nominelt, hvilket indebærer, at det
ekstra fradrag for lave renteudgifter gradvist udhules. Det er i besvarelsen lagt til
grund, at de nævnte beløbsgrænser i model C-F for reduktion af rentefradraget på til-
svarende vis fastholdes nominelt. Der er desuden lagt til grund, at der gælder dobbelt
beløbsgrænse for ægtefæller i model C-F, så rentefradraget afskaffes for renteudgifter
over 50.000 kr. for enlige og 100.000 kr. for ægtefæller i model C og D og tilsvarende
for renteudgifter over 100.000 kr. for enlige og 200.000 kr. for ægtefæller i model E
og F.
Nettokapitalindkomst udgør summen af positiv og negativ kapitalindkomst. Positiv kapi-
talindkomst omfatter bl.a. renteindtægter af bankindeståender eller obligationer samt ka-
pitalafkast af virksomheder. Negativ kapitalindkomst omfatter bl.a. renteudgifter fra lån
og visse øvrige omkostninger ved låntagning, herunder bidragsbetaling ved realkreditlån,
samt kurstab på fordringer. Det er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til en generel
reduktion af fradragsværdien for negativ nettokapitalindkomst.
De skønnede provenuvirkninger af model A-F (som beskrevet i spørgsmålet) er for årene
2022-2025, 2030, 2040 og 2050 samt varig virkning vist i
tabel 1.
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget, 2022-2025, 2030,
2040 og 2050 samt varig virkning
Mio. kr., 2021-niveau
Model A
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Model B
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Model C
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Model D
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Model E
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Model F
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
<50
<50
50
50
100
50
150
100
650
500
4.200
3.200
9.250
7.100
19.000
14.650
200
150
250
200
300
250
350
250
1.150
900
5.600
4..300
10.800
8.300
19.600
15.100
550
400
700
550
950
700
1.250
950
4.500
3.450
12.900
9.950
17.850
13.750
21.400
16.450
2.750
2.100
5.500
4.250
8.050
6.200
10.000
7.700
17.500
13.450
24.550
18.900
26.700
20.550
23.800
18.300
12.600
9.700
13.550
10.450
14.500
11.200
15.500
11.900
21.250
16.400
27.650
21.300
29.050
22.400
24.650
19.000
2022
2023
2024
2025
2030
2040
Varig
2050 virkning
<50
<50
100
50
200
150
350
250
2.700
2.050
10.650
8.200
16.050
12.350
20.900
16.100
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. For modellerne D og F er merprovenuet i 2025 under 25 mio. kr., hvilket er
angivet med
<50.
Det har ikke været muligt at skelne konkret mellem renteudgifter fra nyudstedte hhv. eksisterende lån. De
skønnede virkninger af modellerne B, D og F er i stedet skønnet ud fra danskernes gennemsnitlige indfrielse af realkredit-
lån på baggrund af skøn fra Nationalbanken. De skønnede virkninger af modellerne for reduktionen af rentefradraget som
foreslået skal således tolkes i lyset af dette.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Det bemærkes, at der alene er skønnet over den umiddelbare provenuvirkning og prove-
nuvirkningen efter tilbageløb af de ovennævnte modeller for reduktion af rentefradraget.
Derimod er ikke opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, hvilket afspejler,
at de økonomiske ministerier ikke aktuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirk-
ninger, herunder den potentielle ændring i arbejdsudbuddet, som følge af en ændring i
rentefradraget.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0004.png
Det bemærkes, at de skønnede provenuvirkninger i modellerne vokser markant fra 2022
til 2050. Det afspejler, at det beregningsteknisk forudsættes, at renteniveauet stiger frem
mod 2050, hvilket indebærer en stigning i både negativ og positiv kapitalindkomst.
Den varige virkning er for modellerne A og B væsentligt lavere end virkningen i 2050,
mens den varige virkning for de øvrige modeller er væsentligt højere end virkningen i
2050. Det afspejler, at såvel den nuværende beløbsgrænse for nedslag i skatteværdien af
rentefradraget samt de i spørgsmålet foreslåede beløbsgrænser for reduktion af rentefra-
draget i modellerne C-F udhules over tid. Den reale beløbsgrænse for nedslag i rentefra-
draget går således mod nul, hvorved den samlede skatteværdi af rentefradraget ved gæl-
dende regler vil reduceres. Provenuvirkningen af model A
både umiddelbart og efter til-
bageløb
vil således reduceres over tid. Modellerne B-F vil på tilsvarende vis nærme sig
model A, hvorved virkningen af modellerne B-F vil nærme sig virkningen af model A.
Model A og B medfører (på sigt) de største provenuvirkninger, fordi disse modeller inde-
bærer en fuldstændig afskaffelse af rentefradraget, mens modellerne C-F kun omfatter en
afskaffelse af rentefradraget for renteudgifter over 50.000 kr. hhv. 100.000 kr. (det dob-
belte for ægtefæller).
Det bemærkes, at modellerne B, D og F, hvor rentefradraget kun reduceres for
nyudstedte
lån pr. 2022, i en periode medfører et væsentligt mindre merprovenu end de tilsvarende
modeller A, C og E, hvor der ikke er begrænsninger for hvilke lån, modellerne vedrører.
Over tid indsnævres dog forskellen mellem merprovenuet ved reduktion af rentefradrag
for alle renteudgifter og merprovenuet ved reduktion af rentefradrag for nyudstedte lån
alene, og i 2050 er forskellen begrænset. Det afspejler, at der løbende sker en indfrielse af
de nuværende lån, mens nyudstedte lån fra 2022 og frem gradvis vil udgøre en større del
af de samlede lån.
Det bemærkes yderligere, at det beregningsteknisk ikke har været muligt at skelne konkret
mellem renteudgifter fra nyudstedte hhv. eksisterende lån. De skønnede virkninger af
modellerne B, D og F er i stedet ud fra danskernes gennemsnitlige indfrielse af realkredit-
lån. Til dette er indhentet skematiske beregninger fra
Nationalbanken
for danskernes lø-
bende optagelse af realkreditlån,
jf. tabel 2.
De skematiske beregninger er baseret på førti-
dige indfrielser i perioden april 2020 til marts 2021 samt restløbetiden for de nuværende
obligationsudstedelser. Det er her lagt til grund, at rentefradraget reduceres for alle nyud-
stedte lån uanset årsag. De nyudstedte lån omfatter således lån, der udstedes i forbindelse
med fx refinansiering af realkreditlån med fleksibel rente, selvom låntager ikke aktivt har
indfriet det eksisterende lån. De skønnede virkninger af model B, D og F skal ses på den
baggrund.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0005.png
Tabel 2. Danskernes indfrielse af lån
Pct.
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Antal nyudstedte lån i pct. af samlet antal lån
22
40
56
65
83
90
93
Anm.: Tabellen viser skøn for andelen af de samlede realkreditlån, der er udstedt efter 2022. Tallene er baseret på skema-
tiske beregninger fra Nationalbanken over, hvor hurtigt de eksisterende lån indfries. I beregningen er det antaget, at der er
tale om et nyt lån, så snart den bagvedliggende obligation bliver udskiftet eller hvis delmængde af eksisterende obligationer
bliver førtidsindriet. Nyudstedte lån omfatter således også refinansiering af flekslån, og når obligationerne bag variable lån
udskiftes.
Kilde: Nationalbanken
Den skønnede virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten for 2022,
2025, 2030, 2040 og 2050 er vist i
tabel 3.
Det bemærkes, at den skønnede virkning på
indkomstforskellene for alle modeller vokser fra 2022 til 2050. Det afspejler, at det bereg-
ningsteknisk forudsættes, at renteniveauet stiger frem mod 2050. Det bemærkes, at en
fuldstændig afskaffelse af rentefradraget skønnes at
øge
indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten med op til 0,06 pct.-point i 2050 for model A og med 0,05 pct.-point i
2050 for model B, hvor rentefradraget kun afskaffes for nyudstedte lån. En delvis afskaf-
felse af rentefradraget som i model C-F skønnes derimod at
reducere
indkomstforskellene
målt med Gini-koefficienten med op til 0,08 pct.-point i 2050 for Model E. Det afspejler,
at det især er personer med relativ høj disponibel indkomst, der har renteudgifter over
50.000 kr. hhv. 100.000 kr. (det dobbelte for ægtefæller).
Tabel 3. Virkning på indkomstforskelle målt ved Gini-koefficienten af forskellige modeller for reduk-
tion af rentefradraget
Pct.-point
Model A
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
2022
0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
2025
0,01
0,01
-0,02
0,00
0,00
0,00
2030
0,03
0,02
-0,05
-0,03
-0,01
-0,01
2040
0,05
0,04
-0,07
-0,07
-0,06
-0,05
2050
0,06
0,05
-0,06
-0,06
-0,08
-0,07
Anm.: Det har ikke været muligt at skelne konkret mellem renteudgifter fra nyudstedte hhv. eksisterende lån. De skønnede
virkninger af modellerne B, D og F er i stedet skønnet ud fra danskernes gennemsnitlige indfrielse af realkreditlån på bag-
grund af skematiske beregninger fra Nationalbanken. De skønnede virkninger af modellerne for reduktionen af rentefradra-
get som foreslået skal således tolkes i lyset af dette.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0006.png
Den skønnede virkning fordelt på indkomstdeciler og
for 10. indkomstdecil
ind-
komstpercentiler i pct. af disponibel indkomst og i kroner er vist i
tabel 4 og 5.
Model A og
B, der omfatter en fuldstændig afskaffelse af rentefradraget skønnes at have størst virk-
ning for personer i 5.-8. indkomstdecil målt i pct. af disponibel indkomst. Det afspejler, at
disse indkomstgrupper omfatter relativt mange boligejere, der har finansieret deres bolig
med en relativ høj belåningsgrad. For modellerne C-F er reduktionen af rentefradraget
begrænset til renteudgifter over hhv. 50.000 kr. og 100.000 kr. Virkningen af modellerne
er således i høj grad koncentreret om 1. indkomstdecil og 10. indkomstdecil, idet disse
indkomstgrupper omfatter de fleste danskere med store renteudgifter.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0007.png
Tabel 4. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i pct. af disponibel indkomst
fordelt på indkomstdeciler og -percentiler i 2025
Pct. af disponibel
indkomst
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele befolkningen
-1,1
-1,1
-1,1
-1,4
-1,6
-1,7
-1,8
-1,7
-1,6
-1,2
-1,4
-0,7
-0,7
-0,7
-0,9
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,0
-0,7
-0,9
-0,2
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Model A
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Indkomstpercentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele
10. indkomstdecil
-1,4
-1,4
-1,4
-1,4
-1,3
-1,3
-1,3
-1,2
-1,1
-0,7
-1,2
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,5
-0,7
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller for reduktion af rentefradraget er afrundet til første decimal. Der henvises i øv-
rigt til anmærkninger til tabel 1 og 3.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0008.png
Tabel 5. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget fordelt på indkomstdeciler og
-percentiler i 2025
Kr., 2021-niveau
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele befolkningen
-950
-1.500
-1.650
-2.450
-3.350
-4.050
-4.550
-5.000
-5.300
-6.150
-3.450
-600
-950
-1.050
-1.600
-2.150
-2.600
-2.950
-3.200
-3.400
-3.950
-2.250
-200
-100
-50
-100
-150
-150
-200
-300
-400
-1.100
-300
-100
0
0
0
-50
-50
-50
-50
-50
-400
-100
-150
0
0
0
0
0
-50
-50
-50
-400
-100
-50
0
0
0
0
0
0
0
0
-150
-50
Model A
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Indkomstpercentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele
10. indkomstdecil
-5.300
-5.500
-5.600
-5.700
-5.600
-5.900
-6.000
-6.200
-6.500
-9.300
-6.200
-3.400
-3.500
-3.600
-3.600
-3.600
-3.800
-3.900
-4.000
-4.200
-5.300
-1.100
-400
-500
-600
-600
-600
-600
-800
-1.100
-1.400
-4.300
-1.100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-2.200
-400
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-300
-2.800
-400
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-1.400
-200
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 50 kr. for fordeling på indkomstdeciler og 100 kr. for
fordeling på indkomstpercentiler. Der henvises i øvrigt til anmærkninger til tabel 1 og 3.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
En nedsættelse eller afskaffelse af rentefradraget vil i høj grad påvirke boligejere, herunder
især yngre familier, der i højere grad har lånefinansieret deres boligkøb. En reduktion af
rentefradraget vil generelt øge brugeromkostningerne ved at låne til bolig, hvilket umid-
delbart vil føre til lavere ejendoms- og grundpriser. Virkningen på boligpriserne vurderes
dog at være beskeden pga. det aktuelt lave renteniveau, særligt for boliglån. Der er i be-
svarelsen ikke taget konkret stilling til de afledte virkninger af øgede boligpriser. Det be-
mærkes dog, at en reduktion af rentefradraget også vil påvirke andre end boligejere, her-
under personer med forbrugslån.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2420629_0009.png
Modellerne B, D og F, hvor rentefradraget alene reduceres alene for nyudstedte lån pr.
2022, vil medføre en ændret adfærd for danskernes indfrielse af gæld. Personer med høje
renteudgifter fra lån udstedt før 2022 vil således
med de nævnte modeller
få reduceret
tilskyndelsen til at indfri denne gæld. Fx må danskerne forventes i mindre grad at om-
lægge realkreditlån ved skiftende renteniveau eller ved køb af ny bolig. Disse effekter
skønnes at være større ved stigende renteniveau. Dette gælder imidlertid primært perso-
ner med lån, der ikke skal refinansieres efter 2022. Der er i besvarelsen ikke skønnet kon-
kret over virkningen på danskernes låneadfærd.
Side 9 af 9