Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2410469_0001.png
4. juni 2021
J.nr. 2021 - 3184
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 435 af 12. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere
fremgik af de årlige publikationer ”Kontrolaktiviteter”. Dette bedes gjort for 2020, dog
med en eksplicitering, hvis kontrolprojekter er lukket ned og erstattet af nye i 2021. Mini-
steren bedes tillige redegøre for, i hvilke konkrete kontrolprojekter de 500 ekstra skatte-
medarbejdere, der er resultat af styrkelsen af skattekontrollen fase I og II, enten allerede
er allokeret eller er planlagt til at blive allokeret, såfremt de er tilknyttet eller vil blive til-
knyttet kontrolprojekter. Der bedes opgjort i antal årsværk pr. relevant kontrolprojekt.
Svar
Det er en absolut kerneprioritet for regeringen, at Danmark har en stærk og tidssvarende
skatteforvaltning. Det kræver en skattekontrol, der er synlig og nærværende, og en skatte-
kontrol, der er fremtidsparat og rustet til de krav, samfundsudviklingen stiller til en mo-
derne skatteforvaltning. Derfor er regeringen i gang med at reformere skattekontrollen,
hvor et historisk løft på 1.000 skattemedarbejdere står helt centralt. Det glæder mig, at re-
geringen sammen med alle Folketingets partier har indgået to aftaler om fordelingen af de
første 500 medarbejdere.
Ift. oversigt over kontrolprojekter kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har modta-
get fra Skatteforvaltningen:
”Spørgsmålet retter sig imod de kontrolprojekter, der tidligere har været omfattet af den
årlige publikation ved navn ”Kontrolaktiviteter” eller ”Kontrolaktivitetsplan”, der frem til
2018 blev udgivet i det daværende SKAT. Publikationen gav et overblik over aktiviteter i
det daværende forretningsområde SKAT Indsats. Med den nye styrelsesstruktur eksisterer
SKAT Indsats ikke længere som et særskilt forretningsområde, og de aktiviteter, der var
omfattet af publikationen, er nu organiseret på tværs af Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og
Toldstyrelsen.
De aktiviteter, som fremgik af de tidligere publikationer, vedrørte primært efterkontrol.
Derfor er de ikke dækkende for alle kontrolaktiviteter, som foretages i de tre styrelser.
Det er derfor uddybet i de tilfælde, hvor det er relevant, hvilken type aktiviteter, der ikke
er inkluderet i opgørelsen.
Skattestyrelsen
Skattestyrelsen gennemfører en række forskellige typer af kontrol samt andre aktiviteter
med henblik på at understøtte regelefterlevelsen. I nedenstående tabel 1 fremgår en oversigt
over de kontrolaktiviteter, Skattestyrelsen prioriterede i 2020, og som blev gennemført i en
projektlignende organisering. Opgørelsen svarer tilnærmelsesvist til de aktiviteter, der ind
til 2018 har været omfattet af kontrolaktivitetsplanerne og omfatter kontrol, der gennem-
føres på Skattestyrelsens initiativ ud fra væsentlighed og risiko. Oversigten viser dermed
ikke samtlige aktiviteter, der har fået midler i kontroletaperne, men kun egentlige kontrol-
projekter fra 2020.
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0003.png
Skattestyrelsen foretager kontrol i alle faser af skattebetalingen, lige fra virksomheder an-
moder om registrering for skatte- og afgiftspligter, til automatiseret systemkontrol af virk-
somhedernes angivelse, samt når Skattestyrelsen foretager manuel efterkontrol af, om
borgere og virksomheder har angivet og betalt de korrekte skatter.
Udover kontrolprojekterne i tabel 1 gennemfører Skattestyrelsen således en række andre
former for kontrol samt øvrige aktiviteter, der er nødvendige for at understøtte den sam-
lede kontrolindsats og fremme regelefterlevelsen for borgere og virksomheder. Det drejer
sig bl.a. om kontroller, der gennemføres i forbindelse med sagsbehandling, fx i forbindelse
med genoptagelsessager og kontrol af anmodninger om registrering for skatte- og afgifts-
pligter. Hertil kommer digitale kontroller i form af fx digitale stopklodser og øvrige digitale
værktøjer, der bidrager til at sikre korrekte angivelser.
Hertil kommer en række kontrolunderstøttende aktiviteter, der bl.a. udgør udsøgninger,
scoringsmodeller og dataudnyttelse. Fælles for de aktiviteter er, at de er med til at sikre en
mere effektiv, intelligent og målrettet kontrolindsats.
Endelig er der en række øvrige aktiviteter, som fx juridisk understøttelse af sagsbehandlere
og straffesagsbehandlingen, opkrævningsindsatser mv., der gennemføres for at sikre den
samlede værdikæde i Skattestyrelsens kontrolindsats, og sikre, at flere kontroller rent faktisk
også fører til flere behandlede straffesager, øget provenu mv. Dertil er vejledningsaktivite-
ter væsentlige i det omfang, at de kan mindske andelen af fejl og dermed behovet for de
øvrige kontrolaktiviteter.
For Kontroletape 1 viser oversigten midler, som var tilknyttet den pågældende aktivitet i
2020. For Kontroletape 2, som udmøntes i 2021, fremgår kun de midler, som er tilknyttet
kontrolaktiviteter, der også var prioriteret i 2020, og som fortsættes i 2021. Det vil sige, at
midler tilført aktiviteter, der først blev oprettet i 2021, ikke fremgår af oversigten.
De samlede årsværk afsat til projekterne vist i tabel 1 er det forventede forbrug ved Skat-
testyrelsens udgiftsopfølgning 3 i 2020. Det faktisk realiserede forbrug vil således kunne
afvige fra det angivne. Som følge heraf er der også enkelte projekter, hvor prioriteringen af
midler fra kontroletaperne er højere end det angivne årsværksforbrug.
Tabel 1. Oversigt over kontrolprojekter i Skattestyrelsen
Titel
Udbetalingskontrol moms og løn-
sum
Uberettiget fradrag for underskud
Moms - verifikationsanmodninger
fra udlandet
Social Dumping
Sort Økonomi, Virksomheder
(Fælles myndighedsindsats)
Verifikationer i CCN mail og
EMCS og Early Warning Excise
Fagområde
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
ÅV
2020
54,7
2,1
0,7
60,0
27,3
1,0
Kontrol-
etape 1
(ÅV)
12,0
-
-
-
15,0
-
Er projek-
tet fortsat i
2021
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Kontrol-
etape 2
(ÅV)
-
-
-
-
8,0
-
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0004.png
Centrale og kraftvarmeværker og
affaldsfyrede forbrændingsanlæg
Illegal import af punktafgiftsplig-
tige varer
Udbetalingskontrol - Punktafgifter
Tilbagebetaling af energiafgifter
Nyregistrerede virksomheder
Momskontrol af udenlandske in-
ternetvirksomheder
Indsats rettet mod brancher og
fejltyper med størst skattegab
Varebaserede afgifter
Skyldig moms og manglende
momsangivelser mv.
Opfølgning på afsluttede sager
Kontrol ved hjælp af nye beta-
lingsformer
Fremrykket svigsbekæmpelse
Store overskydende skatter >
100.000
Rød scoring
Grøn compliance
Spilleafgifter
Compliance tinglysningsafgift
Deleøkonomi (båd, bil og bolig)
Compliance - erhvervsvirksomhe-
der 2019
Kontraktopgaver andre myndig-
heder
Kontrolprojekt om platformsbase-
ret kørselstjenester
Kontrol af positive momsangivel-
ser
Kontrol og analyse af den 3.
gruppe
Åbenbare fejl og pludseligt opstå-
ede sager
Menneskehandel
Styrkelse af angivelsesområdet
(Kontrol af tvangsafmeldte og FF'-
ere)
Anmeldelser og kontroloplysnin-
ger m.m.
BoligJob
Efterkontrol af indberettede data
fra finansielle institutioner m.fl.
Pensionsbeskatning (PAL & PBL)
Lav/ingen indkomst
Intern medarbejderligning
0-stillinger og HOA-lån (konkurser
og insolvente boer)
Driftsprojekt Udland
Deleøkonomi
Person Compliance virksomheder
2017
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Erhverv
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
6,7
23,5
15,8
15,0
4,1
14,8
26,2
6,8
17,2
9,6
6,1
9,4
3,1
6,1
7,6
2,2
3,0
8,2
3,9
3,2
5,1
15,1
8,2
4,1
1,1
16,0
33,1
12,0
24,5
18,5
9,7
2,4
5,7
3,0
3,1
0,3
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
19
-
-
-
16,0
-
-
7,3
6,6
-
-
-
-
-
-
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Erstattet af
et kontrol-
projekt i
2021
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
-
7,8
-
-
10,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,0
-
-
-
13,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0005.png
Risikoudsøgte kontroller - værdi-
papir
Analyse af effekt af "udstilling" af
personers udenlandske skatteop-
lysninger
Complianceundersøgelse af bor-
gerområdet for indkomståret 2018
Anvendelse af Kryptovalutaer og
bitcoin
Complianceundersøgelse af bor-
gerområdet for indkomståret 2018
Stikprøveundersøgelse på bor-
gerområdet for indkomståret 2019
Efterkontrol af indberettede data
fra arbejdsgivere (arbejdsgiver-
kontrol)
Analyse af modtagne data fra
DAC 1
Temaundersøgelse ll33a
Overvågning af TastSelv (SLUT)
og Årsopg.
Afdækning af datagrundlag for
Fonde og foreninger
Databaseret kontrol, herunder
kontroloplysninger og åbenbare
fejl mv.
Kulbrintebeskatning samt olie-
branchen
Selskab - Udbetalingskontrol
Overvågning af anpartsvirksom-
heder
Projekt transfer pricing
Tvangsopløsning af selskaber
Tonnagebeskattede virksomhe-
der
Finansielle virksomheder
Særligt fokus på de største kon-
cerner
Store koncerner
Religiøse trossamfund
Udbytterefusion
Kontrol af hovedaktionærer og
deres selskaber
Store Selskabers Kapitalfonds -
og kildeskatteprojekt
Aktieprojekt for selskabsområdet
og styrket kontrol med finanssek-
toren
Selskab Compliance virksomhe-
der 2019 (Binding)
Analyse samt skatte- og moms-
kontrol i mikroselskaber
Revisors medvirken til selskabers
regelefterlevelse
Kontrol af uretmæssige momstil-
svar
Moms - Internationale transaktio-
ner
Moms i små og mellemstore sel-
skaber
Små og mellemstore selskabers
regelefterlevelse
Kontrol af de unoterede selska-
bers angivelser
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Person
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
Selskab
6,7
2,1
6,0
5,8
5,2
1,1
36,3
1,1
5,1
45,6
1,0
32,3
9,8
28,0
6,7
58,5
9,9
13,5
13,0
24,6
19,7
1,7
104,0
16,9
13,0
3,8
12,6
5,0
16,0
27,3
8,9
24,1
31,3
2,6
7,0
-
-
-
-
-
-
1,1
5,1
-
-
-
-
-
-
2,7
-
-
-
2,0
-
-
-
-
-
6,0
-
-
-
9,5
-
-
1,0
5,0
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
5,3
-
-
8,4
-
-
6,0
3,0
-
22,4
-
-
-
-
-
9,6
-
-
-
-
-
-
-
-
9,5
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0006.png
Særlige oplysninger fra politiet
CEBIS - analyse
Udenlandske skatteoplysninger
Pengeoverførsler
Momskarruselsvig og organiseret
EU-momssvig mv.
Kædesvig
Komplekse svigssager
Internationale samarbejdsaftaler
med andre skattemyndigheder
Money Transfer 4
CEBIS - Leaks
Velhavende til- og fraflyttere
CEBIS - Money transfer på sel-
skaber
Kildeskat (Udbytterefusion)
Bandekriminalitet
Bekæmpelse af fiktive virksomhe-
der mm.
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
Særlig kontrol
26,7
20,3
25,4
12,0
16,0
31,4
29,9
8,5
31,3
17,7
5,9
5,7
8,0
41,5
12,4
18,0
4,0
3,0
3,0
-
6,0
4,0
3,0
3,0
3,0
3,0
3,0
-
-
6,0
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7,0
Anm. Det angivne årsværksforbrug til de enkelte projekter er opgjort på baggrund af det forventede lønsumsforbrug ved
Skattestyrelsens udgiftsopfølgning 3 i 2020. Årsværk for kontroletape 1 og kontroletape 2 er angivet pba. budgettal.
Motorstyrelsen
Motorstyrelsens samlede vejlednings- og kontrolindsats skal sikre, at alle motorkøretøjer er
registreret korrekt, og at værdifastsættelse og afgiftsberegning sker på et ensartet og gen-
nemskueligt grundlag.
Motorstyrelsen har i forbindelse med Kontroletape 2 fået tildelt 10 årsværk til at styrke
kontrollen på motorområdet. De skal bl.a. styrke kontrollen med leasing, selvanmeldere,
anmeldelser på virksomhedsniveau og fratagelse af registrering.
Motorstyrelsen har i 2020 haft seks kontrolaktiviteter, der har været projektorganiseret.
Kontrollerne er igangsat på Motorstyrelsens initiativ på baggrund af en samlet vurdering af
risiko og væsentlighed på Motorstyrelsens område. Der har i 2020 været prioriteret ca. 19
årsværk til disse aktiviteter,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Oversigt over kontrolprojekter i Motorstyrelsen
Er pro-
jektet
fortsat i
2021
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Kontrol-
etape 1
(ÅV)
-
-
-
-
-
-
Kontrol-
etape 2
(ÅV)
-
-
-
-
-
-
Titel
Import
Besigtigelse af køretøjer
Importørernes indkøbspriser
L4
Bilpakken
Kontrol finansieret med finanslovs-
midler
Leasingprojekt
Projekt Sikkerhedsstillelse og Fratagelse af registre-
ring for selvanmeldere og pladeoperatører
Udbetalingskontrol - eksportgodtgørelse af registre-
ringsafgift
ÅV
2020
1,3
3,5
2,5
2
1,2
8,1
Anm. Antal årsværk i 2020 er opgjort på baggrund af opgavefordelingen i SAP.
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om at oversende en oversigt over de forskellige kontrolprojekter, der tidligere fremgik af de årlige publikationer Kontrolaktiviteter, til skatteministeren
2410469_0007.png
Førnævnte midler fra Kontroletape 2 til Motorstyrelsen fremgår ikke ovenstående tabel, da
midlerne ikke er allokeret til et konkret kontrolprojekt. Midlerne anvendes som førnævnt
til blandt andet øget løbende kontrol på leasingområdet mv.
Foruden de projektorganiserede kontrolaktiviteter, har Motorstyrelsen i 2020 gennemført
en lang række aktiviteter, der alle havde til hensigt at øge regelefterlevelsen på motorområ-
det. Kontrolaktiviteterne kan antage forskellig karakter, fx pristjek hvor selvanmelderes
værdifastsættelse af enkeltstående køretøjer kontrolleres eller aktionskontroller, hvor Mo-
torstyrelsen, blandt andet i samarbejde med politiet, kontrollerer køretøjers registrerings-
grundlag mv. Motorstyrelsen behandler desuden sager, der fremsendes af politiet, og an-
meldelser modtaget fra borgere og virksomheder.
Motorstyrelsen prioriterer derudover løbende vejledningsaktiviteter, der i sammenhæng
med kontrolaktiviteterne skal bidrage til at øge regelefterlevelsen på motorområdet.
Motorstyrelsen har i 2020 desuden igangsat udarbejdelsen af adfærdsmodeller, der er med
til at sikre en struktureret og dataunderstøtteet opfølgning på virksomheders adfærd. På
baggrund af det tilgængelige datagrundlag, foretages der en vurdering af hvilke relevante
vejlednings- og kontrolindsatser, der skal iværksættes for at øge regelefterlevelsen.
Toldstyrelsen
Toldstyrelsen organiserer ikke sin kontrol- eller vejledningsindsats i projekter. Toldstyrel-
sen foretager som led i myndighedsopgaven dagligt kontrol af varer, dokumenter og rejse-
gods. Toldstyrelsen gennemfører løbende egne kontrolaktioner og samarbejder med andre
dele af Skatteforvaltningen, andre myndigheder samt internationale organisationer såsom
European Anti-Fraud Office (OLAF), World Customs Organization (WCO) og Europol
om at gennemføre kontrolaktioner. Toldstyrelsen anvendte 403 årsværk i 2020 til kontrol
af ind- og udførsel af varer.
Side 7 af 7