Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2383132_0001.png
28. april 2021
J.nr. 2001-3002
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 399 af 24. marts 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-2021 fra JTI Danmark om foretræde vedrørende skærpede krav og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak, til skatteministeren
2383132_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. marts 2021 fra JTI Danmark om fore-
træde vedrørende skærpede krav og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak,
jf. SAU alm. del
bilag 183 (internt).
Svar
JTI Danmark bemærker i deres henvendelse af 23. marts 2021, at lovforslaget om skær-
pede krav og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak, som har været i høring i
perioden fra og med den 22. januar 2021 til og med den 21. februar 2021, indeholder
konkurrenceforvridende elementer grundet hamstringsreglerne. JTI peger i stedet på mu-
ligheden for at fremrykke tidspunktet for indtrædelse af clean market reglen.
Hertil bemærkes:
Der er stillet en række SAU alm. del spørgsmål (spm. 351, 399, 404 og 411) i forbindelse
med JTI Danmarks foretræde for Skatteudvalget den 25. marts 2021.
Indledningsvis vil jeg henvise til mit svar på SAU alm. del spørgsmål 351 (2020-21). Af
svaret herpå fremgår bl.a., at den planlagte stramning af hamstringsreglen fra 5 pct. til 2
pct. er taget ud af lovforslaget, ligesom den gældende hamstingsregel på 5 pct. foreslås
ophævet med virkning fra 1. juli 2021.
For så vidt angår spørgsmålet om
en fremrykning af skæringsdatoen for ”clean market”
reglen fra den 1. april til fx 31. januar 2022, kan jeg oplyse, at det i lovforslaget foreslås at
fastholde fristen på 3 måneder - som altså betyder, at der ikke må sælges cigaretter og røg-
tobak med gammel afgift fra og med den 1.
april 2022. Det skyldes, at ”clean market”
reglen - udover cigaretter - også omfatter røgtobak, der har en længere omsætningshas-
tighed end cigaretter.
En fremrykning af skæringsdatoen for ”clean market” reglen vil der-
for ramme producenter og forhandlere af røgtobak relativt hårdere end producenter og
forhandlere af cigaretter. Såfremt røgtobak ikke omfattes af samme skæringsdato som ci-
garetter, vil røgtobak kunne sælges til den gamle afgift i længere tid end tilfældet vil være
for cigaretter. Dermed vil røgtobak kunne være relativt billigere end cigaretter, hvilket kan
medføre substitution. Cigaretter og røgtobak bør derfor være omfattet af den samme
skæringsdato for ”clean market”.
Side 2 af 2