Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2358831_0001.png
22. marts 2021
J.nr. 2021 - 2556
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 379 af 15. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om det vil være muligt, at det er de udenlandske aktionærer, der ønsker at investere i danske aktier, der har ansvaret for at skattemyndighederne på forhånd har de fornødne informationer til en forhåndsregistrering, til skatteministeren
2358831_0002.png
Spørgsmål
Det er blevet oplyst af Skatteministeriet, at det med den planlagte nye model for udbytte-
skat vil være nødvendigt at tilbyde refusion af udbytteskat i de tilfælde, hvor en aktionær
ikke kan nå at foretage en forhåndsregistrering, herunder fordi aktierne anskaffes umid-
delbart før udbytteudbetalingen. Vil det være muligt i stedet at lægge til grund, at det er de
udenlandske aktionærer, der ønsker at investere i danske aktier, der har ansvaret for at
skattemyndighederne på forhånd har de fornødne informationer til en forhåndsregistre-
ring? Det skal også ses i lyset af, at seriøse investorer i høj grad vil kunne planlægge deres
opkøb af aktier og registreringer på en måde, så forhåndsregistreringen kan nås rettidigt,
og at registreringen under alle omstændigheder vil være på plads ved efterfølgende års ud-
byttebetalinger.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at den skitserede regel med krav om forhåndsregistrering for at
kunne opnå refusion ikke vil kunne gøres generel. Er der fx tale om en situation, hvor ak-
tionæren har købt aktierne kort tid inden udbytteudlodningen og derfor ikke har kunnet
nå at blive registreret på forhånd, så skal der ske refusion alligevel, hvis den pågældende
aktionær efter en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst har krav på dette.
Når der bortses fra dette, så kan jeg være enig i, at seriøse investorer i vidt omfang vil
kunne indrette sig på et krav som skitseret. Og mange af de store investorer, fx store fi-
nansielle investorer, vil kunne sørge for at blive registreret. Men man skal på den anden
side også være opmærksom på, at danske aktier kun udgør en meget lille andel af de inve-
steringsmuligheder, som store, seriøse investorer har at vælge imellem. Og hvis Danmark
stiller særlige, administrativt tunge krav op, så vil det kunne få store negative følger for
det danske aktiemarked og de danske virksomheders mulighed for at kunne tiltrække
udenlandske investorer. Det vil ikke nødvendigvis være til gavn for Danmark og danske
arbejdspladser.
Der vil med en sådan regel opstå en stor risiko for, at udenlandske investorer ikke vil
være interesseret i at købe danske aktier i en vis periode op til tidspunktet for generalfor-
samlingen. Forskellen mellem at betale en udbytteskat på 27 pct. og en udbytteskat på 15
pct. er tilstrækkelig stor til, at det vil virke prohibitivt på købsinteressen. At lægge aktie-
markedet dødt på den måde i en periode vil kunne påvirke kurserne i nedadgående ret-
ning og vil dermed også kunne påvirke danske aktionærer negativt i forhold til eventuelt
nødvendige aktiesalg op til en generalforsamling.
Endelig skal bemærkes, at det, at der er en mulighed for refusion, ikke betyder en mulig-
hed for tilbagebetaling uden kontrol. En udenlandsk investor, der måtte søge om refu-
sion, vil således, uanset om det måtte ske som led i forudgående registrering eller i forbin-
delse med selve refusionsanmodningen, skulle afgive relevante oplysninger til Skattefor-
valtningen. Og Skatteforvaltningen vil kunne kontrollere de oplysninger, der ligger til
grund for refusionsanmodningen. Ingen vil således kunne forblive anonym, hvis der øn-
skes refusion.
Side 2 af 2