Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354311_0001.png
15. marts 2021
J.nr. 2020-9886
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 338 af 24. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 338: MFU spm. om skattepligtige udbetalinger som tempobonus og erstatning valgfrit kan indtægtsføres i regnskabsåret 2020 og 2021, til skatteministeren
2354311_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at skattepligtige udbetalinger i form af tempobonus og erstatning
valgfrit kan indtægtsføres i henholdsvis regnskabsåret 2020 og 2021, da retserhvervelses-
tidspunktet og dermed beskatningstidspunktet kan ligge på begge sider af kalenderårsskif-
tet fra 2020 til 2021?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at spørgsmålet vedrører, hvornår tempobonus og erstatning til
minkavlerne som følge af det midlertidige forbud mod minkavl i Danmark skal beskattes
efter gældende regler. Som der redegøres nærmere for nedenfor, kan fastlæggelsen af be-
skatningstidspunktet i visse tilfælde give anledning til tvivl, og det overvejes derfor at
fremsætte forslag til særlig lovgivning for at afklare beskatningstidspunktet.
Efter gældende ret er det retserhvervelsestidspunktet, der er afgørende for, på hvilket
tidspunkt udbetalinger i form af tempobonus og erstatning skal beskattes.
Hvad angår udbetalinger af tempobonus bemærkes, at regler herom fremgår af § 3 i lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink. Denne bestemmelse, hvorefter
fødevareministeren fastsætter regler om udbetaling af tempobonus til minkavlere, trådte
først i kraft den 20. januar 2021, jf. bekendtgørelse nr. 44 af 15. januar 2021. Bemyndigel-
sen til at fastsætte regler om udbetaling af tempobonus til minkavlere er efterfølgende ud-
nyttet ved bekendtgørelse nr. 165 af 3. februar 2021, hvis § 3 omhandler udbetalinger af
tempobonus.
Den endelige retserhvervelse for udbetalt tempobonus kan derfor først indtræde i 2021,
hvor reglerne herom er trådt i kraft, og hvor beløbene også vil blive udbetalt. Det er der-
for vurderingen, at der ikke skal ske beskatning i 2020 af tempobonus til minkavlerne.
I relation til erstatninger er udgangspunktet efter praksis, at retserhvervelsestidspunktet er
det tidspunkt, hvor den skadegørende handling er foretaget. Dette udgangspunkt er dog
ikke éntydigt og er fx i en højesteretsdom (TfS 2000.953H) blevet fraveget, hvor det på
tidspunktet for den skadegørende handling ikke lå fast, hvilke betingelser der skulle opfyl-
des for at kunne opnå erstatning, og efter hvilke principper erstatningen i så fald skulle
beregnes.
I relation til erstatninger til minkavlerne m.fl. er den relevante handling - det midlertidige
forbud mod minkhold i Danmark - gennemført i 2020, idet lov om aflivning af og midler-
tidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft den 29. december 2020. Efter lovens § 8,
stk. 1, fastsætter fødevareministeren regler om, at staten yder erstatning og kompensation,
der svarer til minkenes værdi, og erstatning og kompensation til dækning af det herved
opståede driftstab. § 8 er imidlertid først trådt i kraft den 20. januar 2021, jf. bekendtgø-
relse nr. 44 af 15. januar 2021. De nærmere regler om erstatningen, herunder om betingel-
serne herfor samt den konkrete erstatningsberegning, er desuden endnu ikke fastsat.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 338: MFU spm. om skattepligtige udbetalinger som tempobonus og erstatning valgfrit kan indtægtsføres i regnskabsåret 2020 og 2021, til skatteministeren
2354311_0003.png
Det er derfor vurderingen, at der ikke skal ske beskatning i 2020 af de erstatninger, der
udbetales efter loven.
I hvilket omfang, erstatningerne til minkavlerne må anses for skattepligtige i 2021, vurde-
res i visse tilfælde at kunne give anledning til tvivl, hvilket bl.a. er baggrunden for, at det
som nævnt påtænkes at fremsætte forslag om særlig lovgivning for at afklare beskatnings-
tidspunktet.
Om det påtænkte forslag til lovgivning kan det oplyses, at der er blevet rejst spørgsmål
om, hvornår skattepligtige kompensationer udbetalt efter covid-19-hjælpepakker skal ind-
tægtsføres skattemæssigt. Spørgsmålet opstår, bl.a. fordi kompensationerne i mange til-
fælde er udbetalt, før det ligger klart, om betingelserne for kompensationen er opfyldt, og
før en eventuel endelig myndighedsgodkendelse foreligger. En tilsvarende problemstilling
kan opstå i forhold til minkavlere, fx hvis en minkavler i 2021 modtager forskud på er-
statning for skindværdien for aflivede mink efter § 2 i bekendtgørelse nr. 165 af 3. februar
2021, men der først i 2022 træffes afgørelse om, hvorvidt forskuddet overstiger minkavle-
rens samlede krav på skinderstatning, jf. herved bekendtgørelsens § 7, stk. 2.
Det påtænkte forslag til lovgivning vil overordnet skulle give virksomhederne valgmulig-
hed i sådanne tilfælde, hvor der kan være tvivl om beskatningstidspunktet. Virksomhe-
derne vil herefter kunne indtægtsføre en skattepligtig covid-19-kompensation eller mink-
erstatning i det år, hvor beløbet udbetales, men de vil også kunne vælge at udskyde be-
skatningen, dog højst til det indkomstår, hvor myndigheden træffer endelig afgørelse om
kompensationens eller erstatningens størrelse.
Det bemærkes for en ordens skyld, at analysen af, hvorledes lovforslaget præcist bør ud-
formes, er igangværende, og at det derfor på nuværende tidspunkt ikke er muligt at rede-
gøre endeligt for forslagets indhold.
Side 3 af 3