Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2281697_0001.png
16. november 2020
J.nr. 2020 - 9291
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 21. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om, hvor mange der vil benytte den i beslutningsforslag nr. B 80 (folketingsåret 2019-20) skildrede ordning, til skatteministeren
2281697_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvor mange der vil benytte den i beslutningsforslag nr. B 80
(folketingsåret 2019-20) skildrede ordning, og hvad det vil betyde for de offentlige finan-
ser, såfremt den implementeres pr. 1. januar 2021? Tallene ønskes opgjort for alle år til og
med 2025 samt varigt.
Svar
I beslutningsforslag nr. B 80 foreslås et børnepasningsfradrag med en værdi på op til
109.200 kr. om året til forældre, hvis barn/børn ikke anvender et offentligt dagtilbud,
mens de er i alderen 6-36 måneder.
Den skitserede ordning skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt. Efter tilbageløb skønnes et mindreprovenu på
ca. 150 mio. kr. årligt. Det umiddelbare mindreprovenu vedrører kun merudgifter til
støtte til familier, som i forvejen ikke anvender et offentligt dagtilbud. Dette skønnes at
omfatte ca. 2.500 familier.
Skønnet er behæftet med væsentlig usikkerhed, bl.a. som følge af, at antallet, som hjem-
mepasser i dag og vil være berettiget til børnepasningsfradrag, men som ikke er beretti-
gede til tilskud under eksisterende ordning, er ukendt. Der er for familier, som i dag får
tilskud til pasning af egne børn, medregnet et bortfald af dette tilskud.
Det antages, at fradraget er et ligningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på 109.200 kr.,
og at alle personer, som benytter fradraget, har tilstrækkelig lønindkomst til at udnytte fra-
draget fuldt ud. Det vil ikke nødvendigvis være gældende for alle i målgruppen. Eksem-
pelvis vil en familie, hvor begge forældre modtager HK mindsteløn, kunne udnytte ca. 80
pct. af fradraget. Enlige forældre vil kun kunne udnytte fradraget fuldt ud med en lønind-
komst på mindst ca. 480.000 kr.
Det er usikkert, i hvilket omfang indførelsen af fradraget vil øge antallet af personer, der
vælger hjemmepasning. Hvis det som et hypotetisk regneeksempel antages, at yderligere
én pct. af familier med børn i den definerede aldersgruppe, svarende til ca. 1.500 familier,
vælger at benytte sig af fradraget, skønnes det at medføre et yderligere mindreprovenu på
ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb.
Hertil kommer et fald i arbejdsudbuddet på op til 1.500 fuldtidspersoner. Dette skønnes
at føre til et øget mindreprovenu på op mod 400 mio. kr. efter tilbageløb. Størrelsen på
arbejdsudbudsvirkningen afhænger dog i høj grad af, hvordan familierne vælger at arran-
gere pasning af børnene. Herudover er der en mulig positiv arbejdsudbudsvirkning som
følge af eventuelt frigjorte medarbejdere fra offentlige dagtilbud, samt en mulig positiv
timeeffekt som følge af, at de personer, som ikke har tilstrækkelig lønindkomst til at ud-
nytte fradraget fuldt ud, vil få en lavere marginalskat.
Det samlede mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes på den baggrund at
kunne udgøre mere end �½ mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, forudsat at én pct. af de be-
rettigede familier vælger at gøre brug af fradraget.
Side 2 af 2