Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2355415_0001.png
16. marts 2021
J.nr. 2021 - 1787
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 313 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieind-
komst som lønindkomst? Ministeren bedes her tage udgangspunkt i samme opgørelses-
måde som i svar på SAU alm. del
spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17), således at der
foretages et provenuskøn over a) beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst, b)
beskatning af aktieindkomst som arbejdsindkomst og c) beskatning af både kapitalind-
komst og aktieindkomst som arbejdsindkomst. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar
virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene
2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser.
Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre
fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel ind-
komst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler.
For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren
oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten for samtlige modeller.
Svar
Det er, jf. besvarelsen af SAU alm. del
spm. 238 af 22. februar 2017, beregningsmæssigt
forudsat, at kun positiv nettokapitalindkomst beskattes som lønindkomst, mens nuvæ-
rende regler fastholdes for negativ nettokapitalindkomst. Kapitalindkomst består blandt
andet af renteindtægter og -udgifter, gevinster og tab på obligationer, lejeindtægter fra
ejendomme samt afkast af virksomhed. De fleste skatteydere har negativ nettokapitalind-
komst, da renteudgifter til realkreditlån mv. er den største post i kapitalindkomsten. Hvis
negativ nettokapitalindkomst skulle indgå i skatteberegningen som lønindkomst, ville
skatteværdien af rentefradraget blive forhøjet væsentligt.
Det er endvidere, jf. besvarelsen af SAU alm. del
spm. 238 af 22. februar 2017, bereg-
ningsmæssigt forudsat, at kun positiv nettoaktieindkomst beskattes som lønindkomst.
Det forudsættes konkret, at tab på noterede aktier kan modregnes i gevinster på noterede
aktier (kildeartsbegrænsning), og at tab i unoterede aktier kan modregnes i gevinster på
både noterede og unoterede aktier. Derudover forudsættes det, at negativ nettoaktieind-
komst ikke kan fratrækkes i lønindkomsten, samt at det ikke er muligt at overføre negativ
nettoaktieindkomst til senere år (til modregning i disse års aktieindkomst), og at skatte-
værdien af et ikke udnyttet tab ikke kan modregnes i andre indkomstskatter.
En beskatning af positiv nettokapitalindkomst som lønindkomst skønnes i 2021 at med-
føre et umiddelbart merprovenu på 1,1 mia. kr. samt et merprovenu på 0,9 mia. kr. efter
tilbageløb og 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. øverste del af tabel 1.
De skønnede
provenuvirkninger for 2022-2025 er en smule lavere, mens den varige virkning er omtrent
dobbelt så høj. Dette skyldes, at skønnene er baseret på en forventning om, hvordan ren-
ten udvikler sig.
En beskatning af aktieindkomst som lønindkomst skønnes i 2021 at medføre et merpro-
venu på 8,3 mia. kr. samt 6,4 mia. kr. efter tilbageløb og 4,8 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. del mellemste del af tabel 1.
De skønnede provenuvirkninger for årene 2022-2025 og
den varige virkning er på niveau med skønnene for 2021. Dette skyldes, at det ikke er muligt
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0003.png
at skønne over fremtidige udsving på aktiemarkedet. Over tid vil der i realiteten være store
afvigelser fra det strukturelle niveau for aktiekurserne og dermed i aktieindkomsten, så pro-
venuet fra aktieindkomstbeskatningen vil variere.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønindkomst
Mia. kr. (2021-niveau)
Beskatning af kapitalindkomst som lønindkomst
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
1,1
0,9
0,7
0,9
0,7
0,5
0,9
0,7
0,5
1,0
0,7
0,6
0,9
0,7
0,5
2,2
1,7
1,3
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Beskatning af aktieindkomst som lønindkomst
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
8,3
6,4
4,8
8,2
6,3
4,7
8,2
6,3
4,8
8,3
6,4
4,8
8,2
6,3
4,7
8,2
6,3
4,7
Beskatning af både kapital- og aktieindkomst som lønindkomst
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
9,4
7,3
5,4
9,1
7,0
5,3
9,2
7,1
5,3
9,3
7,1
5,4
9,1
7,0
5,3
10,5
8,0
6,0
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for ændringer i beskatningen af kapital- og
aktieindkomst. Den varige virkning er baseret på en fremskrivning af udviklingen i renteniveauet til år 2200 og er derfor om-
fattet af betydelig usikkerhed.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
En beskatning af både positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst
skønnes i 2021 at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 9,4 mia. kr. og ca. 5,4 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd,
jf. den nederste del af tabel 1.
Den samlede virkning svarer omtrent
til summen af provenuvirkningerne af at implementere de to skatteændringer enkeltvis. I
realiteten må det forventes, at en ensartet beskatning af kapital- og aktieindkomst medfører
færre afledte virkninger på husholdningernes porteføljesammensætning, end hvis det fx
kun er aktieindkomst, der beskattes som lønindkomst. Dette skyldes, at alternative opspa-
ringsformer
fx pensions- og boligopsparing
typisk er mere illikvide. Variationen i pro-
venuvirkningerne over tid kan henføres til den forventede udvikling i positiv nettokapital-
indkomst.
Provenuvirkningerne efter tilbageløb og adfærd afspejler virkningen på det finanspolitiske
råderum.
De skønnede afledte provenuvirkninger er omfattet af stor usikkerhed, idet der er tale om
en kombination af flere betydelige skatteændringer, som tilsammen indebærer store for-
øgelser af beskatningen, men som umiddelbart primært påvirker en relativt begrænset del
af befolkningen. De skønnede afledte adfærdsvirkninger afspejler i udgangspunktet alene
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0004.png
ændringer i arbejdsudbuddet, selvom afledte adfærdsvirkninger af en højere marginalbe-
skatning af kapital- og aktieindkomst også må forventes at påvirke opsparing og porteføl-
jesammensætning.
De hypotetiske ændringer af at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønindkomst redu-
cerer indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten i alle årene,
jf. tabel 2.
For kapital-
indkomst er reduktionen i 2021 på 0,06 pct.-point, mens reduktionen er 0,43 pct.-point
for aktieindkomst, hvilket afspejler det indbyrdes størrelsesforhold for provenuvirknin-
gerne.
Tabel 2. Ændringer i Gini-koefficienten ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønindkomst
Ændring i Gini-koefficienten (pct.-point)
Beskatning af kapitalindkomst som lønindkomst
Beskatning af aktieindkomst som lønindkomst
Beskatning af kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst
2021
-0,06
-0,43
-0,49
2022
-0,04
-0,42
-0,47
2023
-0,04
-0,42
-0,46
2024
-0,05
-0,41
-0,46
2025
-0,05
-0,41
-0,46
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
De gennemsnitlige virkninger på den disponible indkomst målt i kroner og i pct. af hypo-
tetisk at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønindkomst i 2021-2025 er vist i
tabel 3-7
nedenfor.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0005.png
Tabel 3. Virkninger på disponibel indkomst ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst (2021-regler)
Beskatning af ka-
pital- og aktieind-
komst som ar-
bejdsindkomst
Beskatning af ka-
pitalindkomst som
arbejdsindkomst
Beskatning af ak-
tieindkomst som
arbejdsindkomst
Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst
2021-regler og 2021-niveau
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. indkomstdecil i alt
-200
-200
-300
-300
-400
-500
-600
-1.000
-1.700
-14.700
-2.000
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-1,1
-0,4
-2.300
-2.600
-2.900
-3.300
-3.900
-4.800
-5.700
-8.000
-12.700
-87.600
-13.400
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-1,0
-1,1
-1,3
-1,6
-2,2
-7,2
-2,7
-2.500
-2.900
-3.100
-3.600
-4.300
-5.400
-6.400
-9.000
-14.500
-102.700
-15.500
-0,7
-0,8
-0,8
-0,9
-1,1
-1,2
-1,4
-1,8
-2,5
-8,3
-3,1
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-2.000
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,4
-0,1
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-600
-800
-1.400
-13.400
-1.800
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,7
-0,8
-100
-200
-200
-300
-400
-500
-600
-900
-1.600
-15.500
-2.100
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-3,1
-0,9
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0006.png
Tabel 4. Virkninger på disponibel indkomst ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst (2022-regler)
Beskatning af ka-
pital- og aktieind-
komst som ar-
bejdsindkomst
Beskatning af ka-
pitalindkomst som
arbejdsindkomst
Beskatning af ak-
tieindkomst som
arbejdsindkomst
Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst
2022-regler og 2021-niveau
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. indkomstdecil i alt
-200
-200
-200
-200
-300
-400
-500
-700
-1.300
-11.000
-1.500
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,8
-0,3
-2.300
-2.600
-2.800
-3.200
-3.800
-4.800
-5.600
-7.900
-12.600
-87.200
-13.300
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-1,0
-1,1
-1,3
-1,6
-2,2
-7,1
-2,7
-2.400
-2.800
-3.000
-3.500
-4.100
-5.200
-6.100
-8.700
-13.900
-98.400
-14.900
-0,7
-0,8
-0,8
-0,9
-1,1
-1,2
-1,4
-1,8
-2,4
-8,0
-3,0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-1.500
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-600
-800
-1.400
-13.300
-1.800
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,7
-0,8
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-600
-900
-1.500
-14.900
-2.000
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-3,0
-0,9
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0007.png
Tabel 5. Virkninger på disponibel indkomst ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst (2023-regler)
Beskatning af ka-
pital- og aktieind-
komst som ar-
bejdsindkomst
Beskatning af ka-
pitalindkomst som
arbejdsindkomst
Beskatning af ak-
tieindkomst som
arbejdsindkomst
Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst
2023-regler og 2021-niveau
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. indkomstdecil i alt
-200
-200
-200
-200
-300
-400
-500
-700
-1.300
-11.300
-1.500
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,9
-0,3
-2.300
-2.500
-2.800
-3.200
-3.700
-4.700
-5.600
-7.800
-12.500
-87.100
-13.300
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-1,0
-1,1
-1,3
-1,6
-2,2
-7,1
-2,6
-2.500
-2.700
-3.000
-3.500
-4.100
-5.200
-6.200
-8.600
-14.000
-98.700
-14.900
-0,7
-0,8
-0,8
-0,9
-1,0
-1,2
-1,4
-1,8
-2,4
-8,0
-2,9
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-1.500
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-500
-800
-1.400
-13.300
-1.800
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,6
-0,8
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-600
-900
-1.500
-14.900
-2.000
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,9
-0,9
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0008.png
Tabel 6. Virkninger på disponibel indkomst ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst (2024-regler)
Beskatning af ka-
pital- og aktieind-
komst som ar-
bejdsindkomst
Beskatning af ka-
pitalindkomst som
arbejdsindkomst
Beskatning af ak-
tieindkomst som
arbejdsindkomst
Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst
2024-regler og 2021-niveau
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. indkomstdecil i alt
-200
-200
-200
-200
-300
-400
-500
-800
-1.400
-12.100
-1.600
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,9
-0,3
-2.300
-2.600
-2.700
-3.100
-3.700
-4.700
-5.600
-7.700
-12.300
-87.300
-13.200
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-1,1
-1,3
-1,6
-2,2
-7,0
-2,6
-2.500
-2.800
-2.900
-3.400
-4.000
-5.200
-6.200
-8.600
-13.900
-99.700
-15.000
-0,7
-0,8
-0,8
-0,9
-1,0
-1,2
-1,4
-1,7
-2,4
-7,9
-2,9
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-1.600
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-500
-800
-1.400
-13.200
-1.800
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-2,6
-0,8
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-600
-900
-1.500
-15.000
-2.000
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,9
-0,9
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at beskatte kapitalindkomst og aktieindkomst som lønindkomst, til skatteministeren
2355415_0009.png
Tabel 7. Virkninger på disponibel indkomst ved at beskatte kapital- og aktieindkomst som lønind-
komst (2025-regler)
Beskatning af ka-
pital- og aktieind-
komst som ar-
bejdsindkomst
Beskatning af ka-
pitalindkomst som
arbejdsindkomst
Beskatning af ak-
tieindkomst som
arbejdsindkomst
Gennemsnitlig ændring i disponibel indkomst
2025-regler og 2021-niveau
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. indkomstdecil i alt
-200
-200
-200
-200
-300
-400
-500
-700
-1.300
-11.600
-1.600
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,9
-0,3
-2.300
-2.500
-2.700
-3.100
-3.600
-4.600
-5.600
-7.600
-12.500
-84.700
-13.000
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-1,1
-1,2
-1,6
-2,2
-6,9
-2,6
-2.400
-2.800
-2.900
-3.400
-3.900
-5.000
-6.100
-8.400
-13.900
-96.600
-14.600
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-1,0
-1,2
-1,4
-1,7
-2,4
-7,8
-2,9
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-1.600
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-500
-800
-1.400
-13.000
-1.800
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-2,6
-0,8
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-600
-800
-1.500
-14.600
-2.000
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-2,9
-0,8
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Kr.
Pct.
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 9 af 9