Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2350442_0001.png
10. marts 2021
J.nr. 2021 - 2048
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 310 af 19. februar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at afskaffe boligjobordningen, til skatteministeren
2350442_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at afskaffe boligjobordningen?
Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og ad-
færd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her
anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen
på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne op-
gjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel
indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på
percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koeffici-
enten.
Svar
Efter reglerne i BoligJobordningen kan der i 2021 foretages et fradrag på op til 6.400 kr.
(2021-niveau) pr. person, der er fyldt 18 år, for serviceydelser i hjemmet, mens der er fra-
drag på op til 12.800 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, for håndværksydelser. Begge lofter
reguleres efter personskattelovens § 20.
Med lovforslaget L161 foreslås en midlertidig lempelse i 2021 af Boligjobordningen, såle-
des at loftet for serviceydelser hæves til 25.000 kr., og fradragsværdien øges til ca. 35 pct.
for serviceydelser. Loftet for håndværksydelser foreslås ligeledes hævet til 25.000 kr. Lov-
forslaget er endnu ikke vedtaget, og der derfor er ikke taget højde for disse foreslåede æn-
dringer i dette svar.
En afskaffelse af BoligJobordningen skønnes at indebære et årligt merprovenu på ca. 800
mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 540 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det
er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virk-
ningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og ad-
færd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af BoligJobordningen
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2021
800
615
540
2022
800
615
540
2023
800
615
540
2024
800
615
540
2025
800
615
540
Varigt
800
615
540
Anm.: Ved afskaffelse af BoligJobordningen er anvendt en vægtet selvfinansieringsgrad på ca. 12 pct. Det afspejler en vægt-
ning af selvfinansieringsgrader ved fradraget for serviceydelser på ca. 20 pct. og ved fradraget for håndværksydelser på ca.
9 pct. Heri indgår alene effekten af konvertering fra sort til hvidt arbejde.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2020.
En afskaffelse af BoligJobordningen skønnes i gennemsnit at reducere rådighedsbeløbet
med 180 kr., svarende til ca. 1 promille af den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Afskaffelsen
skønnes at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,01 pct.-
point.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at afskaffe boligjobordningen, til skatteministeren
2350442_0003.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser ved afskaffelse af BoligJobordningen
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil i alt
Gini-koefficient
Ændring
kr.
-20
-40
-70
-100
-140
-170
-220
-250
-320
-480
-180
kr.
-360
-380
-390
-430
-450
-470
-510
-520
-600
-730
-480
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
-0,1
pct-point
-0,01
Anm.: 2021-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne og afrundet til nærmeste 10 kr.
Ændringen i disponibel indkomst i procent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. 2018-data fremskrevet til 2021 med
forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, december 2020.
Side 3 af 3