Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2354561_0001.png
15. marts 2021
J.nr. 2021 - 2319
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 306 af 19. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere, og en tilpasning af ordningen, der bibeholder bruttoskatteordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere, til skatteministeren
2354561_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe bruttoskatteordningen for for-
skere og nøglemedarbejdere, og en tilpasning af ordningen, der bibeholder bruttoskatte-
ordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere? Provenuet bedes opgjort
i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort
for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste
2021-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser. Der-
udover bedes ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst
opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percenti-
ler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficien-
ten. Dette bedes gjort for begge modeller.
Svar
Den særlige skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere
forskerskat-
teordningen
kan anvendes af ansatte, der opfylder en række betingelser, herunder enten
forskerstatus eller aflønning med mindst 69.600 kr. pr. måned (2021-niveau). Det er også
et krav, at den ansatte ikke inden for de seneste 10 år har været skattepligtig til Danmark.
Bruttoskattesatsen i ordningen udgør 27 pct. (svarende til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag), og
ordningen kan maksimalt benyttes i en eller flere perioder af indtil 7 års samlet varighed.
Det umiddelbare provenu ved at ophæve bruttoskatteordningen skønnes at udgøre ca.
1.240 mio. kr. i 2021, hvoraf ca. 1.170 mio. kr. skønnes at kunne henføres til nøglemedar-
bejdere,
jf. tabel 1.
Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes med betydelig usik-
kerhed at udgøre ca. 250 mio. kr. i 2021, hvoraf ca. 220 mio. kr. skønnes at kunne henfø-
res til nøglemedarbejdere.
Tabel 1. Merprovenu ved at ophæve bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart merprovenu
- heraf nøglemedarbejdere
Merprovenu efter tilbageløb
- heraf nøglemedarbejdere
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
- heraf nøglemedarbejdere
2021
1.240
1.170
1.050
990
250
220
2022
1.240
1.170
1.050
990
250
220
2023
1.240
1.170
1.060
1.000
250
230
2024
1.150
1.180
1.060
1.000
260
230
2025
1.170
1.190
1.060
1.010
260
230
Varigt
1.150
1.170
1.060
1.000
260
230
Anm.: Der anvendes samme tilbageløbssats og migrationselasticiteter som i ”Baggrundsnotat –
provenuberegning for for-
skerskatteordningen”, som blev oversendt med det endelige svar til BEU alm. del
- spørgsmål 495 (2017-18). Herudover
lægges det til grund, at adfærdsvirkningen modsvares af, at anden højtkvalificeret arbejdskraft fortrænges. Der anvendes
samme implicitte fortrængningsgrad, som anvendt ved udvidelsen af maksimumsperioden fra 5 til 7 år med lovforslag L 109
(2018-19), ved de anvendte migrationselasticiteter.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af udtræk fra Skattestyrelsens registre.
Det skal understreges, at de skønnede virkninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
De anvendte migrationselasticiteter er baseret på en undersøgelse på danske data, der ty-
der på, at skatteændringer har relativt store virkninger på medarbejdermobiliteten blandt
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om ministeren vil oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere, og en tilpasning af ordningen, der bibeholder bruttoskatteordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere, til skatteministeren
2354561_0003.png
højtkvalificeret arbejdskraft. Usikkerheden knytter sig også til, i hvor høj grad udlændinge
fortrænger anden beskæftigelse. Skatteministeriet er ikke bekendt med undersøgelser, der
belyser virkninger heraf, og der er derfor summarisk søgt taget højde herfor i beregnin-
gerne. Der er desuden set bort fra virkninger på de offentlige udgifter, potentielle dynami-
ske effekter i form af øget produktivitet og virkninger fra medfølgende familiemedlem-
mer.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Fordelingsmæssige konsekvenser af forskellige tiltag, i form af opdeling i indkomstdeci-
ler- og percentiler samt ændring af Gini-koefficienten, beregnes typisk på lovmodellen på
baggrund af en stikprøve af den danske befolkning. Antallet af personer på bruttoskatte-
ordningen for forskere og nøglemedarbejdere er relativt begrænset i forhold til den øvrige
befolkning. Med henblik på at reducere usikkerheden er ovenstående beregninger ikke fo-
retaget på lovmodellen, men på en fuldtælling på baggrund af Skatteforvaltningens regi-
stre. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at opgøre de efterspurgte fordelingsmæssige
konsekvenser af at afskaffe bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere.
Det skønnes dog, at ændringen vil berøre personer i de øverste indkomstdeciler.
Side 3 af 3