Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2338548_0001.png
22. februar 2021
J.nr. 2021 - 1234
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 254 af 27. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og 50.000 kr., til skatteministeren
2338548_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbe-
skatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og
50.000 kr.? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilba-
geløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 og i varig virkning. Der be-
des her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere for samt-
lige modeller opgøre virkningen på råderummet i 2021-priser og opgøre fordelingsvirk-
ningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og
øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. ind-
komstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteæn-
dringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
En nedsættelse af beløbsgrænsen for den progressive aktieindkomstskat fra 56.500 kr. til
45.000 kr. skønnes i hvert af årene 2012-2025 at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 0,3 mia. kr. samt et merprovenu på 0,2 mia. kr. efter tilbageløb og 0,1 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd afspejler virk-
ningen på det finanspolitiske råderum.
Med det anvendte beregningsgrundlag og de i spørgsmålet præciserede forudsætninger er
de skønnede provenuvirkninger på omtrent samme niveau i alle årene 2021-2025 for hver
af de hypotetiske nedsættelser af beløbsgrænsen for den progressive aktieindkomstskat.
Dette skyldes, at det ikke er muligt at skønne over fremtidige udsving på aktiemarkedet.
Over tid vil der i realiteten være store afvigelser fra det strukturelle niveau for aktiekur-
serne og dermed i aktieindkomsten, så provenuet af aktieindkomstbeskatningen vil vari-
ere.
De beregningsmæssigt forudsatte afledte adfærdsvirkninger afspejler meget summariske
skøn, som antages at afspejle den afledte reduktion af arbejdsudbuddet ved en forhøjelse
af den progressive skattesats for aktieindkomst, men bygger ikke på en systematisk kort-
lægning af de forventede effekter. Overordnet vil en forøgelse af beskatningen af aktie-
indkomst indebære en række afledte adfærdsvirkninger, som udover en formodet reduk-
tion af arbejdsudbuddet også omfatter virkningerne på husholdningernes opsparing og
porteføljesammensætning
samt såkaldt indkomsttransformation for hovedaktionærer
hvilket der ikke eksplicit er taget højde for. Der er derfor stor usikkerhed om størrelsen af
de skønnede afledte adfærdsvirkninger.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og 50.000 kr., til skatteministeren
2338548_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger ved at sænke beløbsgrænsen for den progressive aktieindkomstskat
Nedsættelse af beløbsgrænsen for den høje aktieind-
komstskat fra 56.500 kr. til
45.000 46.000 47.000 48.000 49.000 50.000
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
Mia. kr. (2021-niveau)
2021
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2022
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2023
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2024
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2025
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
0,1
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Anm.: Provenuvirkningerne er afrundet til 100 mio. kr. Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25
pct. for ændringer i den højeste skattesats på aktieindkomst. Der er ikke taget højde for, at forhøjelsen af aktieindkomst-
skatten øger hovedaktionærernes tilskyndelse til at udbetale overskud som lønindkomst i stedet for udbytte og afledte virk-
ninger på husholdningernes opsparing og porteføljesammensætning.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De hypotetiske nedsættelser af beløbsgrænsen for den progressive aktieindkomstskat
skønnes at reducere indkomstforskellene med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficien-
ten,
jf. tabel 2.
Der er ikke forskel på ændringen i Gini-koefficienten, når denne
som det
er kutyme
opgøres med to decimaler.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og 50.000 kr., til skatteministeren
2338548_0004.png
Tabel 2. Ændringer i Gini-koefficienten ved at sænke beløbsgrænsen for den progressive aktieind-
komstskat
Sænkelse af beløbsgrænsen for den høje aktieind-
komstskat fra 56.500 kr. til
Ændring i Gini-koefficient (pct.-point)
2021
2022
2023
2024
2025
45.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
46.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
47.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
48.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
49.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
50.000
kr.
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
-0,01
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
De gennemsnitlige virkninger på den disponible indkomst målt i kroner og i pct. af de hy-
potetiske nedsættelser af beløbsgrænsen for den progressive skattesats på aktieindkomst i
2021 og 2025 er vist i henholdsvis
tabel 3
og
tabel 4
nedenfor. Der er ikke vist tal for de
mellemliggende år 2022-2024, da der ikke er væsentlige forskelle mellem tallene for 2021
og 2025.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og 50.000 kr., til skatteministeren
2338548_0005.png
Tabel 3. Fordelingsvirkninger på disponibel indkomst ved at sænke beløbsgrænsen for den progres-
sive aktieindkomstskat (2021-regler og 2021-niveau)
Nedsættelse af beløbsgrænsen for den høje aktieindkomstskat fra 56.500 kr. til
45.000 kr.
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
46.000 kr.
Kr.
Pct.
47.000 kr.
Kr.
Pct.
48.000 kr.
Kr.
Pct.
49.000 kr.
Kr.
Pct.
50.000 kr.
Kr.
Pct.
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
-100
-200
-200
-200
-200
-300
-300
-400
-500
-800
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-300
-300
-500
-800
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-400
-700
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-400
-600
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-500
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
Hele befolkningen
-100
0,0
-100
0,0
0
0,0
0
0,0
0
0,0
0
0,0
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om provenuvirkningen ved at sænke skalaknækket på aktieindkomstbeskatningen til henholdsvis 45.000 kr., 46.000 kr., 47.000 kr., 48.000 kr., 49.000 kr. og 50.000 kr., til skatteministeren
2338548_0006.png
Tabel 4. Fordelingsvirkninger på disponibel indkomst ved at sænke beløbsgrænsen for den progres-
sive aktieindkomstskat (2025-regler og 2021-niveau)
Sænkelse af beløbsgrænsen for den høje aktieindkomstskat fra 56.500 kr. til
45.000 kr.
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
46.000 kr.
Kr.
Pct.
47.000 kr.
Kr.
Pct.
48.000 kr.
Kr.
Pct.
49.000 kr.
Kr.
Pct.
50.000 kr.
Kr.
Pct.
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
-100
-200
-200
-200
-200
-300
-300
-400
-500
-800
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-300
-300
-500
-800
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-400
-700
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-400
-600
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-500
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-500
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
Hele befolkningen
-100
0,0
-100
0,0
0
0,0
0
0,0
0
0,0
0
0,0
Anm.: Beløbene er afrundet til 100 kr. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne, og ændringen i pro-
cent af disponibel indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2021 med for-
udsætninger i Økonomisk redegørelse, august 2020.
Side 6 af 6