Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2394626_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 511
Offentligt
2. oktober 2017
J.nr. 2017 - 4179
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 511 af 30. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 484, 510 og 511 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
2394626_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt
”Tvangsopløsning selskaber” i 2015 og 2016. Hvis der ikke er foretaget et provenuskøn
på baggrund af nettoreguleringerne, bedes ministeren foretage dette og opdele provenuet
pr. årsværk på samme måde som i tabel 2 i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 80 om ne-
gativ moms.
Svar
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at man generelt skal være påpasselig med at sammen-
stille og fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de
tilhørende kontrolprovenuer. Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrolprojekter
har fx ikke nødvendigvis karakter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af
nettoprovenuet i ét år kan neutraliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der
kan være tale om skatteskyldige virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kon-
trollen og skattebetalingen, samt restancer, der ikke kan inddrives. Væsentligere er imid-
lertid, at SKATs kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlighed og risiko, hvorfor det ikke
kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i samme omfang som de
eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme høje provenu.
Endelig mener jeg, at et fokus på kontrolprojekter er for ensidigt. Kontrol kan ikke stå
alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling fra virksomhederne. Det er også vigtigt, at
SKAT sikrer en god vejledning og nemme indberetningsmuligheder, hvilket underbygges
af SKATs complianceundersøgelser.
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra SKAT:
”Tabel 1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, netto-
provenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkost-
ninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning
for SKATs indsatsprojekt ”Tvangsopløsning selskaber” for 2015.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 484, 510 og 511 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
2394626_0003.png
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2015
– ”Tvangsopløsning selskaber”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
1,7
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
1,0
1,7
1,6
1,3
1,5
1,8
1,2
1,4
1,4
1,3
1,3
1,0
16,9
1,0
0,9
0,8
0,9
1,1
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,6
10,1
4,7
3,4
6,2
5,4
3,7
5,8
6,3
9,6
5,1
6,3
2,7
4,8
64,0
Nettopro-
3,6
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
2,2
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
4,6
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
2,4
5,2
4,6
2,8
4,7
5,6
8,8
4,3
5,6
2,0
4,3
53,9
1,4
3,3
3,7
1,9
2,6
4,9
6,3
3,2
4,3
1,5
4,4
3,2
3,3
6,5
7,1
4,2
5,4
9,1
11,6
6,3
8,2
3,6
8,3
6,3
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
2)
3)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2015 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 8. februar 2016 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Tabel 2 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, nettopro-
venu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger
pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for
SKATs indsatsprojekt ”Tvangsopløsning selskaber” for 2016.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 484, 510 og 511 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
2394626_0004.png
Tabel 2. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2016
– ”Tvangsopløsning selskaber”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
1,1
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
0,7
1,1
1,0
0,7
0,6
0,6
0,3
0,5
0,6
0,7
0,8
0,6
8,5
0,7
0,6
0,4
0,4
0,3
0,2
0,3
0,4
0,4
0,5
0,4
5,1
6,7
5,6
3,7
3,8
6,2
3,7
1,5
2,1
2,6
1,8
3,9
1,5
43,1
Nettopro-
6,0
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
5,4
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
9,9
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
4,9
3,1
3,4
5,8
3,4
1,3
1,8
2,3
1,4
3,4
1,2
38,1
4,5
3,1
5,0
9,4
6,0
5,1
4,0
3,8
2,1
4,4
2,0
4,5
8,5
6,2
9,3
16,7
11,1
9,6
7,7
7,3
4,5
8,3
4,3
8,5
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.293 timer i 2016, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead. Særlig Kontrol bidrager i 2016 med 3,6 årsværk.
”Personaleomkostning”
er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
3)
2)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2016 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 15. februar 2017 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager.
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Det bemærkes, at nettoprovenuet, der fremgår af tabel 1 og 2, er beregnet efter en optæl-
ling af nettoreguleringerne, som SKAT har gennemført ved kontrolindsatsen. Regulerin-
ger, der har medført nedsættelser, er fratrukket ved optællingen. Nettoreguleringerne er
omregnet til provenu med udgangspunkt i gennemsnitlige skatteprocenter for de enkelte
skatte- og afgiftsarter. Derfor kan det faktiske provenu afvige fra det beregnede nettopro-
venu.
Som det ses, svinger nettoprovenuet hen over perioden. Dette skyldes, at den løbende af-
slutning af kontrollerne sker med et varierende antal og varierende beløb, der bestemmes
af den enkelte kontrols tidsmæssige forløb og resultat.
Opgørelsen medtager ikke den strukturelle effekt i form af kontrolindsatsens påvirkning
af virksomhedernes fremadrettede adfærd og regelefterlevelse.”
Side 4 af 4