Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2330863_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2021 - 774
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 229 af 13. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V) og Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil have for staten, hvis biogas til transport fritages for CO2-afgifter og ligestilles med andre biobrændstoffer, til skatteministeren
2330863_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil have for staten,
hvis biogas til transport fritages for CO
2
-afgifter og ligestilles med andre biobrændstoffer?
Svar
Gas til transport leveres langt overvejende fra gasnettet, og indeholder hovedsageligt fos-
sil naturgas og i mindre omfang biogas. Når biogas opgraderes og tilføres gasnettet, om-
fattes gassen af de almindelige afgifter, der gælder for naturgas, herunder CO
2
-afgift, da
det ikke er muligt at udskille, hvor stor en del der er biogas. Derfor betales der CO
2
-afgift
af hele blandingen.
Biogas, som leveres uden for gasnettet, er fritaget for CO
2
-afgift og derved ligestillet med
andre biobrændstoffer. Da andelen af biogas i gasnettet, der anvendes til transport, ikke-
kan opgøres, foreligger der ikke et grundlag at foretage de ønskede provenuberegninger
på.
Det bemærkes, at biogas støttes ved produktion.
Med aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten
af den 4. december 2020 omlægges ejer- og
udligningsafgiften for nye biler til at afhænge af CO
2
pr. km i stedet for kilometer pr. liter.
Omlægningen får virkning for køretøjer, der indregistreres den 1. juli 2021 eller senere.
Det vil indebære lempelser i forhold til gældende regler for biler, der er drevet af gas, da
der givet energiindholdet udledes mindre CO
2
ved forbrænding af natur-/biogas end af
benzin eller diesel.
Side 2 af 2