Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2330861_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2021 - 770
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 228 af 13. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V) og Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil have for staten, hvis brændstofafgiften på biogas til biogasdrevne last- og varebiler sænkes med 20 pct, til skatteministeren
2330861_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil have for staten,
hvis brændstofafgiften på biogas til biogasdrevne last- og varebiler sænkes med 20 pct.?
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at gaskøretøjer både kan anvende naturgas og opgraderet
biogas som drivmiddel. I Danmark anvender gaskøretøjer stort set udelukkende gas fra
gasnettet. Gassen fra gasnettet består hovedsageligt af naturgas, men den består også i
mindre omfang af opgraderet biogas. Da det ikke er praktisk muligt at opgøre andelen af
opgraderet biogas ved standeren, betales der samme afgifter (energiafgift og CO
2
-afgift)
for opgraderet biogas som for naturgas. Biogas, som leveres uden for naturgasnettet, er
fritaget for CO
2
-afgift.
Energiafgiften på gas til transport svarer til dieselafgiften pr. energienhed (77,7 kr./GJ).
Der er i dag relativt få gasdrevne last- og varebiler. Det umiddelbare mindreprovenu ved
at sænke brændstofafgiften for biogas med 20 pct. vil således være begrænset. Mindrepro-
venuet vil dog stige i takt med, at der kommer flere gaskøretøjer. Da andelen af opgrade-
ret biogas fortsat vanskeligt kan opgøres, er det desværre ikke muligt at foretage de øn-
skede beregninger i detaljer.
I tillæg hertil bemærkes, at biogas allerede støtte ved produktion.
Med aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten
af den 4. december 2020 omlægges ejer- og
udligningsafgiften for nye biler til at afhænge af CO
2
pr. km i stedet for kilometer pr. liter.
Omlægningen får virkning for køretøjer, der indregistreres den 1. juli 2021 eller senere.
Det vil indebære lempelser i forhold til gældende regler for biler, der er drevet af gas, da
der givet energiindholdet udledes mindre CO
2
ved forbrænding af natur-/biogas end af
benzin eller diesel.
Side 2 af 2