Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2319587_0001.png
18. januar 2021
J.nr. 2021 - 262
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 215 af 6. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: MFU spm. om at ens køretøjer, hvad angår model, type, tekniske ens data og årgang, kan have forskellige forbrugstal for kilometer kørt pr. liter brændstof, til skatteministeren
2319587_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren som opfølgning på svar på SAU alm. del
spørgsmål 82 redegøre for,
hvordan umiddelbare ens køretøjer, hvad angår model, type, tekniske ens data og årgang,
kan have forskellige forbrugstal for kilometer kørt pr. liter brændstof?
Svar
Nøjagtig ens biler hvad angår model, type, tekniske data, ekstraudstyr og årgang vil som
altovervejende hovedregel have nøjagtig ens forbrugstal for km/l.
Dog kan umiddelbart ens biler afvige i deres forbrugstal afhængig af, hvilken målemetode
forbrugstallet er fastsat efter.
Fra og med 1. september 2017 har EU indført en ny metode til måling af bilers brænd-
stofforbrug ved EU-typegodkendelse
den såkaldte WLTP. Fra og med 1. september
2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, have deres forbrugstal målt efter den
nye WLTP-metode (bortset fra enkelte særundtagelser). WLTP-metoden er grundlæg-
gende mere retvisende end den tidligere NEDC-metode, og ved forbrugstal anvendt til
beregning af afgifter foretages en korrektion af det WLTP-målte forbrug for at undgå
utilsigtede afgiftstigninger.
For så vidt angår de fem eksempler på elbiler i SAU 82, er de to biler med et forbrug på
44,3 km/l indregistreret, før lovforslaget om WLTP blev fremsat. For disse biler er det i
DMR ikke opgivet hvilken målenorm, forbrugstallet er opgjort efter. Det må dog formo-
des at være det WLTP-målte forbrug uden korrektion. Det samme må formodes for bi-
len, der udleder 48,7 km/l.
Derved kan der findes eksempler på umiddelbart ens biler, der har afvigelser i deres for-
brugstal, først og fremmest som følge af den præcise timing for måling af bilernes brænd-
stofforbrug. Disse eksempler vil dog blive udfaset i takt med, at der kommer nye biler på
markedet, som er typegodkendt efter den nye metode.
Det bemærkes, at med omlægning af bilafgifterne, der blev aftalt mellem regeringen, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten d. 4. december 2020, er både regi-
streringsafgiften og ejerafgiften for nye biler ikke længere betinget på km/l forbruget,
men derimod bilers CO
2
-udledning pr. kørt km.
Side 2 af 2