Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2310058_0001.png
UDKAST 18.12.2020
Resumé af forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, lig-
ningsloven og svovlafgiftsloven
(Forhøjelse af grænsen for straksafskrivning m.v., midlertidig for-
højelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler, forlængelse
af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlafgif-
ten)
Lovforslaget udmønter dele af aftale om grøn skatteform af 8. december 2020 mellem re-
geringen, V, RV, SF og K.
Aftalepartierne er enige om, at CO
2
e-afgiften skal være et afgørende instrument til at ind-
fri 70 procent-målsætningen under hensyntagen til klimalovens guidende principper, her-
under dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser, beskæftigelse, social balance og
reelle CO2e-reduktioner (minimere lækage).
På kort sigt er det muligt at foretage de første og væsentlige skridt i retning af en mere
ensartet CO
2
-afgift. Det er derfor aftalt, at første fase skal reducere Danmarks CO
2
-ud-
ledning med 0,5 mio. ton. For at sikre, at erhvervslivet får de bedste rammer for en om-
lægning af deres produktion og mulighed for at foretage de nødvendige investeringer, så
der sker en reel grøn omstilling, får virksomhederne mulighed for at investere i energief-
fektiviseringer, der mindsker deres udledninger. Første fase af aftalen understøtter samlet
set virksomhedernes grønne omstilling.
Med dette lovforslag foreslås en række kompenserende skatte- og afgiftslempelser.
Med henblik på at styrke særligt mindre virksomheders lyst til at investere i nye og grønne
aktiver foreslås det at forhøje grænsen for, hvornår driftsmidler (maskiner, inventar m.v.)
kan straksafskrives. Grænsen foreslås forhøjet fra 14.100 kr. til 30.000 kr. (2020-niveau).
For yderligere at fremme erhvervslivets investeringer foreslås et investeringsvindue med
øget afskrivningsret. Ved køb af nye driftsmidler i perioden fra den 23. november 2020
indtil udgangen af 2022 vil virksomhederne kunne afskrives på 116 pct. af anskaffelses-
summen. Investeringsvinduet omfatter dog ikke maskiner, der drives af fossile brændstof-
fer, samt personbiler og skibe.
Endvidere foreslås det at forlænge det forhøjede fradrag for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, så virksomhederne også i 2022 kan fratrække 130 pct. af udgifterne.
Endelig foreslås det at forlænge bundfradraget i grundlaget for virksomheders betaling af
svovlafgift for kul og koks m.v. til og med 2025. Forslaget forudsætter en dialog med Eu-
ropa-Kommissionen om initiativets forenelighed med statsstøttereglerne.
18. december 2020
J.nr. 2020
3004
HLo
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: LOVUDKAST: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og svovlafgiftsloven (Forhøjelse af grænsen for straksafskrivning m.v., midlertidig forhøjelse af af-skrivningsgrundlaget for nye driftsmidler, forlængelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlafgiften)
2310058_0002.png
Forhøjelsen af grænsen for straksafskrivning skønnes at indebære et mindreprovenu på
410 mio. kr. i 2021 faldende til 140 mio. kr. i 2025. Investeringsvinduet skønnes at inde-
bære et mindreprovenu på 670 mio. kr. i 2021, 1.110 mio. kr. i 2022 faldende til 340 mio.
kr. i 2025. Forlængelsen af det forhøjede fradrag for forsøgs- og forskningsvirksomhed
skønnes at indebære et mindreprovenu på 1.100 mio. kr. i 2022. Forlængelse af bundfra-
draget i svovlafgiftsloven skønnes at indebære et mindreprovenu på 10 mio. kr. årligt i
2021-2025. Provenuskønnet er angivet efter tilbageløb og adfærd.
Lovforslaget afviger fra de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Det skyldes, at forslagene om
straksafskrivning og investeringsvinduet allerede skal gælde for aktiver, der erhverves fra
den 23. november 2020, hvorfor lovforslaget skal træde i kraft hurtigst muligt.
Side 2 af 2