Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2305731_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 182
Offentligt
14. december 2020
J.nr. 2020 - 10761
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 182 af 4. december 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 182 om oplevelsesindustrien
2305731_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Small Danish Hotels om covid19-situa-
tionensindflydelse på branchen, jf. ERU alm. del
bilag 107, brugt under foretræde for
Erhvervsudvalget den 3. december 2020, i forhold til
a) det anførte om momsens betydning for branchen, og herunder redegøre for gabet for
den danske momssats i forhold til momssatsen i øvrige nærmarkedslande og regeringens
syn på en tilpasning af den danske momssats,
b) regeringens syn på et fradrag til oplevelsesindustrien, herunder som et vouchersystem.
Svar
Af Small Danish Hotels materiale fra foretræde i Erhvervsudvalget den 3. december 2020
fremgår det blandt andet, at der er en rabat forbundet med at rejse til flere af Danmarks
nabolande som følge af en lavere moms på hotel- og restaurationsydelser ift. Danmark.
For at bevare Danmarks konkurrenceevne foreslår Small Danish Hotels, at momsen på
hotelovernatninger sættes ned i Danmark. Derudover fremgår det af materialet, at der har
været en markant omsætningsnedgang for hotel- og restaurationsbranchen i 2020 som
følge af COVID-19 restriktionerne, som forventes at fortsætte ind i 2021. Small Danish
Hotels foreslår desuden, at der indføres et oplevelsesfradrag, som kan holde hånden un-
der turisme- og oplevelseserhvervet i den nuværende krise.
Hertil bemærkes:
Norge, Storbritannien og Tyskland har i 2020 indført en midlertidig nedsættelse af moms-
satsen på visse varer og tjenesteydelser
herunder hotel- og restaurationsydelser. Det har
betydet, at momssatsen på alle eller visse hotel- og restaurationsydelser midlertidigt er
nedsat til 5 pct. i Tyskland og Storbritannien og 6 pct. i Norge. De nedsatte satser er gæl-
dende for en begrænset periode i 2020-2021. De meget lave momssatser i nogle af vores
nabolande, som fremgår i materialet fra Small Danish Hotels, må således forventes at
være af midlertidig karakter.
De midlertidige momsnedsættelser i Norge, Storbritannien og Tyskland har medført en
øget forskel i momssatsen på hotel- og restaurationsydelser i Danmark og nogle af vores
nabolande.
Hotel- og restaurationsbranchen har været hårdt ramt af omsætningsnedgang i 2020. Det
skal dog ses i lyset af COVID-19 restriktionerne, hvor der fx har været begrænsninger i
forhold til antal gæster og åbningstider samt muligheder for besøg af turister.
Indledningsvis skal jeg kort bemærke, at der er en lang række ulemper forbundet med en
nedsætte momssatsen. En midlertidig momsnedsættelse kan medføre lavere forbrugerpri-
ser, men nedsættelsen kan også tilfalde virksomhederne, som skal have dækket de øgede
administrative omkostninger ved fx prisændringer, tilpasning af it-systemer, håndtering af
flere momssatser mv. Det kan således ikke forventes, at midlertidige momsnedsættelser
vil slå fuldt igennem i lavere forbrugerpriser, som det er forudsat i materialet fra Small
Danish Hotels. Desuden er der mange andre faktorer end momssatsen, som har betyd-
ning for prisen på overnatninger og restaurantbesøg.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 182 om oplevelsesindustrien
2305731_0003.png
Dertil kommer, at en uensartet afgiftslettelse generelt medfører forvridninger i skattesy-
stemet, og at differentierede momssatser øger muligheden for omgåelse, fx ved at avancer
flyttes fra produkter med høj momssats til produkter med nedsat momssats.
Derudover medfører differentierede satser administrative byrder for både virksomheder
og Skatteforvaltningen bl.a. som følge af afgrænsningsproblemer. Der vil skulle tages stil-
ling til, hvilke konkrete ydelser, der er omfattes af den nedsatte sats. Fx vil måltidskasser
sendt til hjemmet, hvor maden er delvist tilberedt, både være en cateringydelse og en al-
mindelig dagligvare. Den konkrete afgrænsning kan medføre gråzoner, hvor man kommer
til at pålægge sammenlignelige ydelser forskellig beskatning, hvilket ikke er hensigtsmæs-
sigt.
Endelig har Skatteforvaltningen oplyst, at det vil tage ca. 12 måneder at implementere en
nedsat sats i it-systemerne.
Af de ovennævnte grunde finder regeringen ikke, at indførelse af nedsat moms - uanset
om det er permanent eller midlertidigt - er det rette værktøj til at hjælpe hotel- og restau-
rationsbranchen.
Når det er sagt er regeringen selvfølgelig enig i, at der er behov for at understøtte hotel-
og restaurationsbranchen, som følge af COVID-19 restriktionerne. Regeringen har derfor
sammen med Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet,
som en del af
Finansloven for 2021,
netop indgået aftale om at understøtte oplevelsesøko-
nomien, herunder restauranter, hoteller mv. Der afsættes derfor samlet set 750 mio. kr. i
2021 til stimuli af oplevelsesøkonomien på finansloven for 2021.
Heraf afsættes på Skatteministeriets område 250 mio. kr. i 2021 til at støtte oplevelsesin-
dustrien gennem skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte gavekort, som kan bruges til hotel-
ler, restauranter og forlystelser, herunder teater- og biografforestillinger mv. Der er i den
forbindelse lagt stor vægt på, at ordningen skal kunne administreres relativt enkelt. Det
ville fx ikke være tilfældet ved indførsel af fradrag for oplevelsesydelser efter BoligJobord-
ningen. Der er således potentielt mere end 4,5 mio. skatteydere over 18 år, der ville have
fradragsberettigede oplevelsesudgifter - ofte i form af mange små udgifter, som de selv
ville skulle indberette til Skattestyrelsen, ligesom borgerne ville skulle gemme deres kvitte-
ringer som dokumentation.
Regeringen er meget opmærksom på de negative konsekvenser af COVID-19 restriktio-
nerne for erhvervslivet, hvilket netop også har givet sig til udtryk i de mange hjælpepak-
ker, der er vedtaget. På Skatteministeriets område kan desuden fremhæves flere allerede
gennemførte initiativer, som bl.a. udskydelse af betalingsfrister for A-skat og moms, etab-
lering af en momslåneordning og nu skattefritagelse af de nævnte gavekort.
Side 3 af 3