Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2301623_0001.png
Notat
5. oktober 2020
J.nr. 20-1008279
PP - Jura og
revisionsprocesser
PA
Orientering om håndtering af sager om selvanmeldelse
På skatte- og afgiftsområdet findes der en såkaldt selvanmeldelsesordning, der indebærer,
at straffen for overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen kan reduceres eller helt bort-
falde, hvis man af egen fri vilje opsøger skattemyndighederne og oplyser om den indtægt,
som man ikke har indberettet.
Problemstilling
I forbindelse med arbejdet med Skattelovrådets rapport om selvanmeldelse er det konsta-
teret, at der ved genoptagelser af skatteansættelser via TastSelv ikke hidtil har været indar-
bejdet automatiske kontroller, som aktiveres, hvis der dannes en ny årsopgørelse, der ud-
løser en stor restskat. De manglende automatiske kontroller har medført, at der potentielt
kunne ske selvanmeldelser, som ikke udløste samme kontrol, og eventuel strafferetlig vur-
dering som i sager, hvor borgeren ikke anvender TastSelv, men foretager selvanmeldelsen
på anden vis, fx pr. brev eller mail. Problemet har bestået siden indkomståret 2007, hvor
det daværende SKAT indførte muligheden for genoptagelse via TastSelv for tidligere ind-
komstår.
Potentielt omfang
En foreløbig analyse har vist, at der for indkomstårene 2016-2018 i alt har været tale om
3.682 genoptagelser via TastSelv med restskat på 100.000 kr. og derover, heraf 208 gen-
optagelser med restskat over 1 mio. kr. Analysen viser, at langt de fleste genoptagelser fo-
rekommer kort tid efter, at oplysningsfristen er udløbet, hvilket indikerer, at der er tale
om rettelser i selvangivelser og dermed ikke om selvanmeldelser. Skattestyrelsen bemær-
ker i den sammenhæng, at der kan være mange grunde til, at årsopgørelsen ved genopta-
gelse udløser en stor restskat, som ikke indebærer overvejelser om en strafmæssig sank-
tion. Der kan fx være tale om en fejlagtig indberetning fra borgerens side, som efterføl-
gende bliver korrigeret af borgeren selv, eller at borgeren inden for fristen herfor vælger
at udtræde af virksomhedsordningen med konsekvenser i form af beskatning af opsparet
overskud og/eller mindre skatteværdi af renteudgifter i virksomheden, eller vælger at
overføre til medarbejdende ægtefælle.
Ud fra en gennemgang af et mindre antal sager skønnes det med stor usikkerhed, at 5-10
pct. af de tilfælde, hvor en selvanmeldelse via TastSelv udløser store restskatter, bør un-
dergå en strafferetlig vurdering. For årene 2016-2018 ville antallet af sager, der burde være
undergået strafferetlig vurdering, derfor være i størrelsesordenen 200-400. På grundlag af
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Skattelovrådets rapport om selvanmeldelse
den gennemgang af strafmæssig behandling af selvanmeldelsessager i 2014-2016, som er
gengivet i Skattelovrådets rapport, og Skattestyrelsens erfaringer i øvrigt, skønnes det, at
op mod 10 pct. af de 200-400 sager ville have medført straf i form af bøde eller friheds-
straf.
Løsning
Med henblik på at sikre at selvanmeldelsessager i TastSelv fremadrettet undergår samme
strafferetlige vurdering som øvrige selvanmeldelser, har Skattestyrelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2019 implementeret et nyt advis til brug for administrationen af selvan-
meldelser via TastSelv. Adviset aktiveres, hvis borgeren via indberetning i TastSelv anmo-
der om genoptagelse af årsopgørelsen efter oplysningsfristen, og der på baggrund af ind-
beretningen i TastSelv Borger dannes en årsopgørelse, der resulterer i en restskat på over
100.000 kr. Grænsen på 100.000 kr. er valgt under hensyn til den strafferetlige praksis i
forbindelse med selvanmeldelsessager.
Skattestyrelsen vil udarbejde en procedure i forbindelse med genoptagelser via TastSelv
for tidligere indkomstår med henblik på nærmere kontrol og eventuel strafferetlig vurde-
ring. Skattestyrelsen vil i den forbindelse bagudrettet udsøge tilfælde, hvor borgere før
etablering af adviset af egen drift har indbetalt restskatter over 100.000 kr. Efterkontrol
på området vil ske efter Skattestyrelsens prioriteringskriterier ud fra risiko og væsentlig-
hed.
Muligheder for genoptagelse og for at starte en straffesag
I det omfang Skatteforvaltningen påbegynder kontroller på baggrund af genoptagelser via
TastSelv for tidligere indkomstår, vil Skatteforvaltningens muligheder for at foretage æn-
dringer på baggrund af disse kontroller være begrænset af skatteforvaltningslovens regler
om genoptagelse. For borgere med enkle økonomiske forhold indebærer disse regler, at
skatteansættelsen som udgangspunkt kun kan ændres, hvis der udsendes forslag om æn-
dringen senest den 30. juni i det andet år efter indkomståret. For øvrige borgere indebæ-
rer reglerne, at forslag som udgangspunkt skal være udsendt senest den 1. maj i det fjerde
år efter indkomståret (dog det sjette år for hovedaktionærer mfl.). Som undtagelse hertil
gælder bl.a. tilfælde, hvor den yderligere kontrol medfører ændringer, der skyldes grov
uagtsomhed eller forsæt fra borgerens side, hvor der er en absolut forældelsesfrist på 10
år.
Muligheden for at starte en straffesag på baggrund af genoptagelser for tidligere ind-
komstår vil tidsmæssigt være begrænset af reglerne om strafferetlig forældelse. Her gælder
som udgangspunkt en forældelsesfrist på fem år fra gerningstidspunktet (dvs. tidspunktet
for selvangivelse/oplysningsskema, hvor de urigtige oplysninger er afgivet). Det gælder
dog en 10-årig forældelse, hvis der forsætligt er unddraget over 500.000 kr. og forholdet
dermed er omfattet af straffelovens § 289.
Side 2 af 2