Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2283161_0001.png
Potentialet i borger-til-borger
deling af biler
Brief, november 2020
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283161_0002.png
Vi har for mange biler, og udviklingen går i
den forkerte retning
Der er for mange biler…
Der er 2,7 mio. personbiler i Danmark, og
tallet er siden 2010 steget med over 25%
Den gennemsnitlige personbil holder stille
mere end 23 timer i døgnet
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
2000
2010
Fossilbiler
2020
El- og hybridbiler
2030
… og bilflåden vokser
Bilparken forventes at vokse til ca. 3,3 mio.
inden 2030
I visse scenarier vil både antallet af
konventionelle og grønne biler vokse frem
til 2030
Kilde: Danmarks Statistik, Energistyrelsen, danske medier.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283161_0003.png
Vi kan forbruge biler på en bedre måde
Deling af biler mellem borgere vokser
Udlejningsdage på GoMore i august i tusinder
25
700
20
15
10
5
100
0
2019
Traditionel
2020
Nøglefri
3
Vi ser mulighed for 5 gange mere borger-til-
borger bildeling i 2030
Potentielle årlige udlejningsdage i tusinder
600
80
1
10
%
3
17
500
400
300
200
134
2021
2025
314
632
0
2030
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283161_0004.png
Borger-til-borger bildeling kan fjerne
109.000 biler i år 2030
33.000 unikke danske brugere
(personer eller husstande) forventes at leje bil på
GoMore i 2020
70% af GoMores lejere
forventer, at de nu eller i fremtiden kan få deres bilbehov
dækket via GoMore og derfor ikke behøver selv at anskaffe sig bil
70% af 33.000 er
23.100 personer eller husstande,
som således ikke har eller ikke vil
anskaffe sig en bil i fremtiden på grund af muligheden for borger-til-borger (”peer-to-
peer”) bildeling
Med andre ord er op til
23.100 biler ikke blevet anskaffet
på grund af muligheden
for peer-to-peer bildeling
Fremskrevet med GoMores mulige vækstrater de næste 10 år (s. 3) er potentialet
109.000 sparede biler i 2030
Selvom tallene har en vis usikkerhed, er det tydeligt, at bildeling kan blive et
væsentligt bidrag til indfrielse af klimamål for biler*
4
* Ifølge Klimarådet udgør produktion en væsentlig del af bilers CO2-udledning, hhv. 12% og 60% for konventionelle biler og elbiler.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283161_0005.png
Men der er brug for politisk opbakning
4 ud af 5 private udlejere
ophører med at udleje, når de når grænsen for
bundfradrag, hvilket begrænser deling af biler
For at gøre borger-til-borger deling af bil nemt tilgængeligt for alle i de større byer, er
det vigtigt, at mange borgere
i stort omfang stiller deres biler til rådighed for andre
borgere
Det er
ikke tilstrækkeligt,
at en bil kun deles 1-3 dage om måneden, hvilket typisk er
tilfældet, hvis udlejere skal holde sig inden for gældende bundfradrag
For at deling skal være tilstrækkeligt attraktivt, er
flere nødt til at dele mere,
ellers vil
de fleste borgere blot vælge at anskaffe egen bil
Danske politikere kan vælge at gøre det
mere attraktivt at dele,
og især mere
attraktivt at dele grønne biler, hvis den grønne bilflåde skal øges
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283161_0006.png
Billige virkemidler til at fremme peer-to-
peer deling af biler
Forslag til øget bundfradrag på biludlejning
Tredobling af bundfradraget på udlejning af
grønne biler (30.000 kr. årligt)
Fordobling af bundfradraget på udlejning
af konventionelle biler (20.000 kr. årligt)
Intet at tabe ved øget bundfradrag
Skatteprovenutabet var kun estimeret til 5
mio. kr. årligt af Skatteministeriet ved
indførslen af det nuværende bundfradrag
Større bundfradrag er næsten gratis. 4 ud af
5 udlejere holder sig inden for det gældende
bundfradrag, som begrænser delingen
Forventede effekter af øget bundfradrag
Flere grønne biler på gaden, men færre
biler i alt
Bedre og billigere adgang til grønne biler
for flest muligt
Andre forslag til at gøre bildeling attraktivt
Gratis parkeringslicens til private delebiler
Rabat på vejafgift til private delebiler
Belønning til borgere, der dropper
bilejerskab
6