Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2283160_0001.png
GoMore notat, 19. november 2020
1.
Borger-til-borger bildeling fjerner biler fra vejene
2.
Borger-til-borger bildeling er mindst lige så grønt som andre
delebilsformer
3.
Brugere af delebiler er gode mobilister
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283160_0002.png
GoMore notat, 19. november 2020
Add. 1. Borger-til-borger bildeling fjerner biler fra vejene
1
Add. 2. Borger-til-borger bildeling er mindst lige så grønt som andre delebilsformer
2
Borger-til-borger bildeling er mest effektivt til at reducere bilbruget hos flest muligt. 75 % af
brugerne af borger-til-borger bildeling kører mindre, efter de er begyndt at dele bil. På
tværs af delebilsformer er gennemsnittet 63 %.
Brugere af borger-til-borger bildeling bruger også offentlig transport. 95 % bruger
offentlig transport mindst i samme omfang, som inden de begyndte at dele bil.
Der er rigeligt med biler på vejene. Borger-til-borger bildeling tillader som eneste delebilsform
bedre brug af vores nuværende biler. Det sparer produktion af CO2-dyre biler og giver et
væsentligt bidrag til indfrielse af klimamålene.
33.000 unikke danske brugere (personer eller husstande) forventes at leje bil hos GoMore i
2020.
70 % af GoMores lejere forventer, at de nu eller i fremtiden kan dække deres bilbehov via
GoMore og derfor ikke behøver anskaffe sig bil. 70 % af 33.000 svarer til 23.100 sparede biler.
GoMore forventer ca. fem gange mere borger-til-borger bildeling i 2030. Fremskrevet med den
forventede femdobling er potentialet 109.000 sparede biler i 2030.
Add. 3. Brugere af delebiler er gode mobilister
3
Brugere af delebiler kører 30 % færre km pr. uge sammenlignet med den øvrige befolkning.
Delebilsbrugere går og cykler mere. Knap halvdelen af alle delebilsbrugere går og cykler
mere, efter de er begyndt at dele bil.
Delebiler kan fjerne omkring 1/3 af alle bilture i byerne. Det vil have en tydelig
trængselsreducerende effekt og sikre bedre mobilitet i de største byer.
1
GoMore (2020): Potentialet i borger-til-borger deling af biler.
2
Institute of Transport Economics (2020): Experts’ views on car sharing in future urban mobility.
3
Institute of Transport Economics (2020): Experts’ views on car sharing in future urban mobility.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283160_0003.png
GoMore notat, 19. november 2020
Forslag til højere bundfradrag for privat biludlejning
Tredobling af bundfradraget på udlejning af grønne biler: Bundfradraget for udlejning af
el- og plug-in hybridbiler hæves fra 10.500 kr. til 30.000 kr. om året. Samme niveau som
bundfradraget for udlejning af bolig. Mens udlejning af bolig primært fremmer turisme, leverer
bildeling direkte CO2-besparelser. Et nyt afgiftssystem for biler bør derfor indfri det grønne
potentiale i bildeling.
Fordobling af bundfradraget på udlejning af konventionelle biler: Bundfradraget for
udlejning af konventionelle biler hæves fra 10.500 kr. om året til 20.000 kr. om året. Så mange
biler som muligt skal deles, så antallet af biler kan reduceres mest muligt, men stadig med klart
fokus på grønne biler.
Alternativt forslag til højere bundfradrag
Start med tredobling af bundfradraget på udlejning af grønne biler: Grønne biler og
deling af dem skal gøre attraktivt, hvis bilflåden skal omstilles og klimamålene indfries. Et
alternativ kunne derfor være at starte ud med at tredoble bundfradraget på de grønne biler.
Konventionelle biler bør dog følge efter: Klimamæssigt bør målet være, at så mange biler
som muligt skal deles. Når langt størstedelen af danske biler er konventionelle, bør deling af
disse af også understøttes på sigt. Sådan får flest muligt et reelt alternativ til at eje bil, så
bilflåden kan nedbringes.
Forventede effekter af forhøjet bundfradrag
Flere grønne biler på gaden, men færre biler i alt: Hvis bundfradraget øges for udlejning af
grønne biler, vil flere anskaffe sig en grøn bil og prioritere at dele den. Det giver flere mulighed
for at leje i stedet for at eje. Færre biler sparer klimaet CO2-udledning ved produktion.
Bedre og billigere adgang til grønne biler for flest muligt: Øget udbud af grønne delebiler
vil gøre det billigere at leje bil efter behov. Det er den hurtigste måde at give flest muligt
adgang til grønne biler.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Henvendelse af 17/11-20 fra GoMore om foretræde vedrørende øget bundfradrag på privat udlejning af grønne biler
2283160_0004.png
GoMore notat, 19. november 2020
Appendiks
CO2-udledningen fra bilproduktionen
Transportsektoren sætter største klimaaftryk i Danmark. Siden 1990 er sektorens aftryk
steget med 22,2 %
4
.
30 % af EU’s CO2-udledning kommer i dag fra transport. Ca. 13 % af EU’s CO2-udledning er
fra biler
5
.
Elbiler udleder mere i produktionsfasen end konventionelle biler, da produktionen af
bilbatterier er CO2-tung. Ca. 12 % af en konventionel bils samlede CO2-udledning stammer fra
produktionen, mens det for en elbil er ca. 60 %
6
.
4
Aarhus Universitet (2019): Denmark’s National Inventory Report 2019.
5
Europa-Parlamentet (2019): CO2-emissioner fra biler.
6
Klimarådet (2018): Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?