Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2282848_0001.png
Notat
Aldersvalidering via betalingskort
Baggrund
Detailhandelen skal spørge en kunde om legitimation, hvis kassemedarbejderen er i tvivl om
kundens alder ved salget af en række varegrupper: tobak, alkohol, spil og håndkøbsmedicin mv. På
trods af stor fokus på ledelsesniveau i hele dagligvarehandelen, falder butikkerne igennem ved ca.
hvert andet køb. Der er flere årsager: Det er f.eks. svært at vurdere kundens alder ligesom nogle
kunder reagerer negativt over for medarbejderne, der derfor ikke får spurgt så ofte som de skal.
DSK, Dansk Erhverv, COOP og Salling Group har derfor spurgt Nets, hvorvidt det er muligt at udvikle
et system, så aldersvalideringen sker automatisk i forbindelse med kundens betaling.
Beskrivelse af løsning
1. En eller flere varer der scannes, kræver aldersvalidering
2. Kassesystemet registrerer at aldersvalidering kræves før betalingstransaktion kan
gennemføres
3. Kassesystemet aktiverer betalingsterminal efter sidste vare
4. Kunden tapper sit betalingskort på terminalen
5. Nets laver opslag i database på kortindehavers alder
6. Nets sender svaret fra database til kassesystem (over 15, over 16, over 18, ved ikke)
a. Hvis ok, så kan betalingen gennemføres
b. Hvis ikke ok, så afvises betalingen
c. Hvis ved ikke, så skal kassemedarbejderen spørge om ID som hidtil
Løsningen kan også fungere via nethandel.
Fordel for forbrugerne
I dag skal forbrugeren vise legitimation på forlangende. Derfor får kassemedarbejderen i dag
potentielt adgang til personhenførbare oplysninger om f.eks. kundens navn og fødselsdato. Ved at
digitalisere aldersvalideringen, vil ingen medarbejdere få adgang til personhenførbare oplysninger,
men udelukkende ja/nej til hhv. 15, 16 eller 18 år, når kunden vil købe varer med lovpligtig
aldersbegrænsning.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Meddelelse om yderligere materiale i tilknytning til mødet i Skatteudvalget torsdag den 12. november 2020 med tobaksbranchen
2282848_0002.png
Notat
Bankernes medvirken
Bankerne er dataejere på den data (kortholders alder) som er nødvendig at anvende. Data
behandles i dag af Nets, der mod betaling skal levere løsningen til detailhandelen. For at kunne
digitalisere aldersvalideringen er bankernes involvering og opbakning derfor nødvendig.
Bankernes opgave i forbindelse med implementeringen af løsningen begrænser sig dog til at:
Tillade anvendelse af kortholders alder til aldersvalidering (internationale danskudstedte
debetkort (Visa og MasterCard) og Visa/Dankort og Dankort)
Sende aldersdata på Dankort og Visa/Dankort kortholdere til Nets så løsningen også vil virke
på disse kort (i dag behandler Nets ikke disse data)
Bankerne opdaterer kortholderreglerne i det omfang, det er nødvendigt
Risiko for omgåelse
Systemet vil ikke løse alle problemer. Der vil fortsat være udfordringer:
1) Hvis en kunde betaler kontant.
2) Hvis en kunde betaler med et udenlandsk udstedt betalingskort eller et prepaid kort.
3) Hvis en butik ikke har et integreret betalingssystem.
4) Hvis den pågældende butik ikke har Nets som kortindløser?
Ad 1) Vores medlemskreds giver udtryk for, at kontantbetaling blandt unge er så sjældent, at det
bør være uligt at kræve legiti atio af alle ”u ge”, der betaler
med kontanter.
Ad 2) Også her mener medlemskredsen, at kassemedarbejderne kan instrueres i, at der konsekvent
skal kræves legitimation i de tilfælde.
Ad 3) Langt størstedelen af dagligvarehandelen, herunder samtlige kæder, har løsninger, hvor
betalingsterminal og kassesystem kommunikerer indbyrdes. Kontrolmyndighederne (Sikkerheds-
styrelsen) får derfor mulighed for at planlægge deres kontrolindsats meget effektivt, hvis større
kæder alle har investeret i en aldersvalideringsløsning via betalingskortet.
Ad 4) Hvis butikken har købt den beskrevne løsning hos Nets, vil den gælde alle betalingsmidler
uanset om butikken i øvrigt har en indløsningsaftale med Nets, Bambora, Swedbank eller en helt
anden indløser. Den svækker altså ikke konkurrencen i den finansielle sektor ved at fastholde
detailhandelskunder hos Nets som kortindløser.
Samlet set vurderer vores medlemskreds, at omgåelsesrisikoen er så begrænset, så medlemmerne
ikke ser udfordringer i at betale for udvikling og drift af en løsning via betalingskortet.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313