Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2281230_0001.png
Processen for opstilling af regn-
skab for EU’s egne indtægter -
told
Modtagere:
Direktionssekretariatet, Skattestyrelsen
Direktionssekretariatet, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Direktionssekretariatet, Gældsstyrelsen
Direktionssekretariatet, Toldstyrelsen
Kopi:
Økonomistyring (ØST), Departementet
Rapport 2020
Skatteministeriets Koncernrevision
26. oktober 2020
J. nr. 2020 - 3853
Plannr. -
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har som led i departementets tilsyn, jf. orienterings-
brev af 17. juni 2020, revideret
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter –
told
for regnskabsåret 2019. Revisionen er beskrevet i nærværende rapport.
Rapporten har været fremsendt i udkast til relevante enheder for at sikre, at enhederne og SKR
har en ensartet opfattelse af observationerne.
Rapporten indeholder en samlet konklusion for det reviderede område.
Rapportens bilag 1 indeholder en oversigt over de observationer, som revisionen har givet an-
ledning til og de hertil hørende risici og anbefalinger.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af den skala, som er anvendt ved udarbejdelsen
af den samlede konklusion samt en beskrivelse af den skala, som er anvendt ved prioriteringen
af de enkelte risici. Herunder beskrives sammenhængen mellem den samlede konklusion og
prioriteringen af de enkelte risici.
København, den 26. oktober 2020
Jørn Haagensen
Kontorchef
Henrik Ahm
Chefkonsulent
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0003.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere skatteforvaltningens procedurer til imødegåelse af væ-
sentlige risici relateret til opstilling af regnskabet for EU’s egne indtægter vedrørende told, her-
under ved test af design, implementering og effektivitet af de interne kontroller at vurdere:
Om A- og B-regnskabet opstilles uden væsentlige fejl og mangler.
Systemafstemninger og opfølgning på afvigelser fra kildesystemer, der ligger forud for op-
stilling af A- og B-regnskabet.
2. Omfang / Afgrænsning
Generelt
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter vedrører told, moms og BNI. Sukkerafgifter blev ud-
faset i 2017, og er derfor ikke længere en del af EU’s egne indtægter.
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter vedrørende told er i finansloven for 2019 budgetteret
til 2,7 mia. kr. og i statsregnskabet for 2019 realiseret til 2,5 mia. kr. efter tilbageholdelse af
opkrævningsomkostninger. Danmarks bidrag vedrørende told udgør i 2019 ca. 12,2 pct. af Dan-
marks samlede bidrag til EU.
Finansministeriet har bevillings- og budgetteringsansvaret for Danmarks bidrag til EU's egne
indtægter, hvor bidraget vedrørende told forvaltes via finanslovens § 7.51.05.
Skattestyrelsen har regnskabsansvaret for Danmarks bidrag vedrørende told, herunder regn-
skabsudførende og aflægger regnskab til EU-Kommissionen i form af A- og B-regnskabet. A-
regnskabet aflægges månedligt og styrer afregningen af egne indtægter vedrørende told til EU-
kommissionen. B-regnskabet aflægges kvartalsvist og omfatter ikke-inddrevne fordringer,
hvorom der er en vis usikkerhed. Indbetalinger på fordringer, der indgår i B-regnskabet, afreg-
nes via A-regnskabet. Skattestyrelsen varetager bogføringen og foretager regnskabsgodken-
delse samt er ansvarlig for at udarbejde instrukser, vejledninger og arbejdsgangsbeskrivelser
om opgavevaretagelsen. Bevillingerne er af typen ”anden bevilling”. Begge regnskaber aflæg-
ges efter de udgiftsbaserede regnskabsprincipper.
Toldstyrelsen har ansvaret for fastlæggelsen af toldskyld, samt stamdata for toldfordringerne.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ansvaret for at toldfordringer behandles og overføres
mellem involverede kildesystemer.
Gældstyrelsen bidrager til A- og B-regnskabet vedrørende fordringer i restance.
Skatteministeriets departement har tilsynsansvar med Skatteministeriets styrelser.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0004.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Revisionens omfang
Revisionen omfatter den interne kontrol i processen for opstilling af A- og B-regnskabet til EU-
kommissionen samt de forudgående systemmæssige afstemninger mellem kildesystemer. Re-
visionen omfatter ligeledes metoden for opgørelse af toldfordringer, der formodentlig ikke vil
kunne inddrives.
Følgende er gennemgået og vurderet i processen for opstilling af A-og B-regnskabet:
Ledelsesinstrukser og procesbeskrivelser.
Om de interne vejledninger og instrukser afspejler EU’s forordninger og afgørelser i relation
til opstilling af A- og B-regnskabet.
Design af kontrolaktiviteter til imødegåelse af risici for væsentlige fejl i regnskaberne med
særligt fokus på processuelle risici ved manuelle arbejdsrutiner.
Effektivitet og monitorering af kontrolaktiviteter.
Metoden for opgørelse af toldfordringer, der formodentlig ikke vil kunne inddrives.
Overførsel af data fra Importsystemet til opstilling af A- og B- regnskabet med særligt fokus
på afstemninger mellem kildesystemer, herunder test af afstemning mellem Importsyste-
met og D/R, D/R og SAP DMO, SAP DMO og SAP 38 samt SAP 38 og A- og B-regnskabet.
Følgende elementer af den interne kontrol, jf. COSO, er vurderet i processen:
Kontrolmiljø
Risikovurderinger
Informationssystemer
Kontrolaktiviteter
Overvågningsaktiviteter
Revisionen er udført i perioden juni-august 2020 og er gennemført ved interviews, test og ana-
lyse af modtaget materiale. Interviews er foretaget med følgende kontorer:
Indtægtsopfølgning -Skatter og afgifter, Skattestyrelsen
Regnskabssystemer og -projekter, Skattestyrelsen
ROS CPR 3, Gældstyrelsen
Toldsystemer, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Revisionen er udført i overensstemmelse med SKR’s funktionsbeskrivelse samt gældende revi-
sionsstandarder, herunder vejledninger fra Rigsrevisionen.
Revisionen er gennemført af Henrik Ahm og Birgitte Fisker fra Skatteministeriets Koncernrevi-
sion.
Revisionens afgrænsning
Forudgående processer, herunder toldangivelse, renteberegninger, indbetalinger, afskrivning,
sikkerhedsstillelser, afgørelser fra højere instans, rykkerprocesser og øvrige indberetninger til
EU er ikke omfattet af revisionen.
Generelle it-kontroller ved afvikling af slutbrugerværktøj og kildesystemer er ikke omfattet af
revisionen.
Vi har ikke udført substantive test af registreringerne, der ligger til grund for regnskaberne, og
udtrykker derfor ikke nogen konklusion om regnskabernes retvisende billede.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0005.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Revision af statsregnskabet for 2019 vedrørende
§ 7.51.01. Indregning af toldindtægter
samt
§
7.51.05. Bidrag til EU vedrørende told
er ikke omfattet af revisionen, da statsregnskabet er re-
videret af Rigsrevisionen i 2020.
3. Konklusion
Det er vores samlede vurdering, at der
i større omfang
er behov for ændringer i de reviderede
processer. Denne vurdering baseres på følgende forhold:
Gennemgangen af processen for opstilling af A- og B-regnskabet viser, at de indførte kontrol-
aktiviteter vurderes effektive til imødegåelse af væsentlige risici. Ansvar og opgaver er betryg-
gende kommunikeret, de interne forretningsgange følges og det udførte arbejde dokumente-
res. Det vurderes dog, at der er behov for følgende ændringer:
Der bør udarbejdes en formaliseret risikovurdering af procesrisici i end-to-end processen
for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter vedrørende told.
Den formaliserede risikovurdering bør danne grundlag for ledelsens løbende evaluering af,
om den interne kontrol er tilrettelagt hensigtsmæssigt for end-to-end processen.
Data i Data Warehouse afstemmes ikke til de systemer, som transaktionerne oprinder fra.
Der bør indføres en kontrol af, at data over tid overføres fuldstændigt og nøjagtigt.
Afvigelser/differencer mellem systemerne D/R og SAP DMO samt SAP DMO og SAP38, som
stammer fra manuelle posteringer identificeres via afstemning, men undersøges ikke nær-
mere og årsagsforklares ikke.
Sletninger og reguleringer til toldangivelser den sidste dag i måneden, bør medtages i
samme måned som sletningerne og reguleringerne omhandler.
Den daglige afstemning af Import og D/R systemet er ikke underlagt formaliseret kontrol.
Der foretages månedlig kontrol af, at der er udført afstemning mellem D/R og SAP DMO
samt SAP DMO og SAP38, hvorefter afstemning og erklæring sendes til kontorchef, som
monitorerer, at afstemningen er udført. Dog deles dokumentationen for den udførte kon-
trol ikke med kontorchefen.
Vi har prioriteret de identificerede risici således:
Elementerne i Intern kontrol
Kontrolmiljø
Risikovurderinger
Informationssystemer
Kontrolaktiviteter
Overvågningsaktiviteter
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
1
0
2
0
3
Prioritet 2 Prioritet 3
I alt
Middel risiko Lille risiko
0
0
0
0
1
1
2
4
0
3
2
0
5
1
4
5
2
12
Skalaen for prioriteringerne fremgår af bilag 2.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0006.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Element i den interne kontrol: Risikovurderinger
Risici
Anbefalinger
Formaliseret risikovurdering
Der er ikke udarbejdet en formaliseret risikovurdering af
iboende risici i end-to-end processen for opstilling af regn-
Prio. 1
skab for EU’s egne indtægter vedrørende told, med vurde-
ring af eksisterende kontrollers designeffektivitet og funktio-
nel effektivitet. En risikovurdering er grundlaget for den dag-
lige ledelses fastlæggelse af, hvordan risiciene for opstilling
af et retvisende regnskab skal håndteres.
Vi har modtaget en oversigt over identificerede risici i Tea-
met EU & andre ministerier, der er udarbejdet som led i
Skattestyrelsens ”7-3 modellen” som skal understøtte risiko-
styring. I relation til opstilling af regnskab for EU’s egne ind-
tægter vedrørende told, angives ”forhøjet risiko for at
manglende detaljer eller fejl ikke opdages” som følge af lav
anciennitet og mistede kompetencer. Hvad der kan gå galt i
processen, er ikke angivet i oversigten (iboende risici i pro-
cessen). Mitigerende tiltag er ”opdaterede vejledninger og
kontrol af udført arbejde”. Konkrete kontroller som skal
imødegå iboende risici er ikke angivet i oversigten.
1.1
2020
Der er risiko for, at risici i processen for opstilling
af regnskabet for EU’s egne indtægter vedrø-
rende told ikke identificeres og mitigeres og deraf
afledt, at regnskabet ikke giver et retvisende bil-
lede.
Vi anbefaler, at der udarbejdes en formaliseret
risikovurdering af iboende risici i end-to-end
processen for opstilling af regnskabet for EU’s
egne indtægter vedrørende told.
Risikovurderingen kunne udføres under ”7-3
modellen” for individuelle kontorer, der bidra-
ger i end-to-end processen. I konceptet ejer
man en risiko indtil man har givet den videre.
Det er endnu ikke defineret hvordan risici skal
deles på tværs af styrelser, men dette medtages
på et kommende erfaringsudvekslingsmøde.
I tillæg til de enkelte kontorers risikovurdering,
bør det fastlægges hvilken styrelse hvori der ud-
føres en tværgående risikovurdering for end-to-
end processen. Der bør udpeges en overordnet
ansvarlig risikoejer for end-to-end processen.
Ved risikovurderingen skal tages hensyn til end-
to-end processen fra datafangst til indregning i
regnskabet.
Vi kan i øvrigt henvise til Vejledning om intern
finansiel kontrol, maj 2020 fra Økonomistyrel-
sen, hvori krav og metode til risikovurderings-
handlinger er beskrevet.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0007.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Nr.
Observationer
Element i den interne kontrol: Informationssystemer
Risici
Anbefalinger
Registrering af transaktioner i rette periodeopgørelse
Reguleringer og sletninger, der tastes ind i Importsystemet
den sidste dag i måneden, medtages først ved dataoverfør-
Prio. 2
sel til D/R systemet i den efterfølgende måned.
Reguleringer og sletninger bygger på allerede antagne angi-
velser. Ved dannelse af tømningsfilen med reguleringer
(transart 22400) og sletninger (transart 22500) bliver perio-
dedato sat ud fra dags dato for tømningsfilens afvikling til
indlæsning i D/R-systemet. Tømningsfilen afvikles hos It-le-
verandøren CGI kl. 00:15 den første dag i måneden. Regule-
ringer og sletninger, der er tastet ind fx den 31.08.2019,
medtages i tømningsfilen kl. 00:15 den 01.09.2019, og bliver
dermed registreret med virkning pr. 30.09.2019. Regulerin-
ger og sletninger der udføres den sidste dag i måneden, ret-
ter dermed ikke de allerede antagne angivelser i samme pe-
riode.
Vi er blevet oplyst, at kontoret Toldsystemer i Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen igangsætter en rettelse på Importsyste-
met, således at disse reguleringer og sletninger sendes med
deres oprindelige periodedato i tømningsfilen til indlæsning
i D/R-systemet. Derved vil de blive medtaget for den måned,
hvori de er indtastet. I ovenstående eksempel vil alle regule-
ringer og sletninger indtastet 31.08.2019 dermed blive peri-
odiseret 31.08.2019. Rettelsen gennemføres via proceduren
for Changes og i releaseplanlægning mellem CGI og Toldsy-
stemers Service Level Manager.
2.1
2020
Der er risiko for, at rettelser og sletninger af
toldtransaktioner ikke medtages i rette periode
ved opgørelse af EU’s egne indtægter vedrø-
rende told.
Vi anbefaler, at reguleringer og sletninger af
toldangivelser i Importsystemet, bibeholder de-
res oprindelige periodedato når de registreres i
D/R systemet, og derved bliver medtaget i peri-
odeopgørelsen for den måned, hvori de er op-
rettet.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0008.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Præcisering af forretningsgang for udvælgelse af data
Der er risiko for fejl i opgørelse af EU’s egne ind-
”Vejledning til afregning af EU’s egne indtægter - TOLD”
om- tægter vedrørende told, som følge af uklarhed
fatter en detaljeret teknisk beskrivelse af, hvordan proces-
om hvilke data som udtrækkes.
Prio. 3
sen for udarbejdelse af A- og B-regnskab skal udføres.
Som led i opgørelsen af toldindtægter udtrækkes data fra
SAP38. Ved udtræk af data selekteres data ved angivelse af
enkeltværdier og intervaller. Enkeltværdier og intervaller
omfatter Forretningsområde, Firmakode og Artskonto.
Der er ikke for alle enkeltværdier og enkeltværdier inden for
intervaller entydigt beskrevet, hvilke data som skal udtræk-
kes.
2.3
Præcisering af forretningsgang om uinddrivelige fordringer
Der er ved opstilling af B-regnskabet risiko for
2020
Rådets forordning nr. 609/2014, artikel 6, stk. 4 angiver:
manglende ensartethed i opgørelse af de sam-
”Sammen
med den sidste kvartalsopgørelse for hvert regn-
lede fordringer, hvis inddrivelse er usikker.
Prio. 3
skabsår sender medlemsstaterne et skøn over de samlede
fordringer opført i det særskilte regnskab ved udgangen af
hvert regnskabsår, hvis inddrivelse er usikker”.
”Intern vejledning - Afregning af EU’s egne indtægter - told
og sukkerafgifter”
som udmønter Rådets forordning i in-
terne instrukser, afspejler ikke fuldt ud den faktiske forret-
ningsgang. I den faktiske forretningsgang er anvendt objek-
tive kriterier til at fastslå, om inddrivelse af en fordring er
usikker, og dermed om den skal medtages i opgørelsen af
fordringer, hvis inddrivelse er usikker.
2.4
Afspejling af EU’s lovgivning i interne vejledninger
2020
I Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2018/194 frem-
går skema- og bilagskrav til brug ved opstilling af A- og B-
Prio. 3
regnskabet.
De respektive krav til skema og bilag fremgår ikke fyldestgø-
rende i
”Intern vejledning - Afregning af EU’s egne indtægter
2.2
2020
Vi anbefaler, at skriftlige interne forretnings-
gange ajourføres, så de i alle tilfælde nøjagtigt
angiver information om de specifikke enkelt-
værdier, der skal udtrækkes ved selektering, og
hvad de enkeltvis betyder.
Vi anbefaler, at de skriftlige interne forret-
ningsgange ajourføres, så de i højere grad af-
spejler de faktiske forretningsgange, herunder
at der medtages en beskrivelse af de objektive
kriterier, som anvendes til at fastslå, om inddri-
velse af en fordring er usikker.
Der er risiko for, at EU’s krav til opstilling af A-
og B-regnskab ikke overholdes.
Vi anbefaler, at EU’s krav til alle skemaer og bi-
lag, jf. Kommissionens gennemførelsesafgø-
relse 2018/194, entydigt beskrives inkl. henvis-
ning i
”Intern vejledning - Afregning af EU’s
egne indtægter - told og sukkerafgifter”
eller i
”Vejledning til afregning af EU’s egne indtæg-
ter - TOLD”.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0009.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
- told og sukkerafgifter”
eller i
”Vejledning til afregning af
EU’s egne indtægter - TOLD”.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0010.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Nr.
Observationer
Element i den interne kontrol: Kontrolaktiviteter
Risici
Anbefalinger
Undersøgelse af manuelle posteringer
Kontoret Regnskabssystemer og -projekter i Skattestyrelsen
foretager månedlig kontrol af, at afstemning af systemerne
Prio.1
D/R og SAP DMO samt SAP DMO og SAP38 er udført, og at
der ikke er identificeret afvigelser mellem automatiserede
posteringer, som ikke er årsagsforklaret. Endvidere kontrol-
leres det, at afvigelser er kommunikeret i en erklæring, der
deles med kontoret Indtægtsopfølgning - Skatter & Afgifter.
Afvigelser/differencer mellem systemerne, som stammer fra
manuelle posteringer identificeres via afstemning, men un-
dersøges ikke nærmere, og årsagsforklares ikke.
3.1
2020
Der er risiko for, at de manuelle posteringer ikke
effektivt kontrolleres om de er valide, nøjagtige
og korrekt periodiseret, og om de skal medtages
eller ej ved opstilling af regnskabet for EU’s egne
indtægter vedrørende told.
Vi anbefaler, at de identificerede manuelle po-
steringer ved afstemning af systemerne D/R og
SAP DMO samt SAP DMO og SAP38 undersø-
ges og årsagsforklares.
Årsagsforklaringen kan effektiviseres ved at
identificere ensartede typer af posteringer,
som ligger under ensartede processer. I for-
længelse af udarbejdelsen af en formaliseret
risikovurdering (jf. observation nr. 1.1) foreta-
ges vurdering af designet af den interne kon-
trol for ensartede typer af manuelle posterin-
ger. På basis af vurderingen, undersøges de
mest risikofyldte posteringer.
Alternativt, at der i forlængelse af udarbejdel-
sen af en formaliseret risikovurdering (jf. obser-
vation nr. 1.1) foretages fastlæggelse af ønsket
risikotolerance for acceptabelt fejlniveau (ba-
gatelgrænse). På basis af acceptabelt fejlni-
veau, udføres stikprøvetest på de beløbsmæs-
sigt største posteringer/typer af posteringer til
sikring af deres korrekte behandling ved opstil-
ling af regnskabet for EU’s egne indtægter ved-
rørende told.
Vi anbefaler, at der minimum på månedsbasis
udføres dokumenteret afstemning af transakti-
9
3.2
2020
Prio.1
Afstemning af Data Warehouse til kildesystemer
Der er risiko for, at der er uoverensstemmelse
mellem data i kildesystemer og Data Ware-
house.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0011.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Kontoret Data Warehouse og Business Intelligence i Udvik-
lings- og Foreningsstyrelsen foretager kontrol af, at den dag-
lige dataleverance fra kildesystemer indlæses i Data Ware-
house, og at antallet af indlæste linjer svarer til antal linjer
modtaget fra kildesystemet.
Der er ingen kontrol af, at data set over en periode er nøjag-
tigt og fuldstændigt overført, og dermed er ens i de 2 syste-
mer.
oner (totaler, korrektioner mv.) i Data Ware-
Der er risiko for, at formålet med andre proces- house til de systemer, som transaktionerne
ser i Skatteforvaltningen ikke opnås, når data fra oprinder fra.
Data Warehouse anvendes, herunder sikring af
validt datagrundlag ved opstilling af regnskabet Det anbefales endvidere, at afstemningen kon-
for EU’s egne indtægter vedrørende told.
trolleres, indholdet af kontrollen beskrives i in-
tern vejledning, og at kontrollen dokumente-
res.
Vi anbefaler generelt, at kildedata anvendes
Data fra Data Warehouse anvendes blandt andet som input
som input ved afstemning, således også ved
data ved kontrolafstemning af toldtransaktioner i D/R og SAP
afstemning af systemerne D/R og SAP DMO
DMO.
samt SAP DMO og SAP38. Under hensyntagen
til kapacitetsudnyttelsen af it-ressourcer kan
det evt. undersøges, om eksisterende dataud-
træk kan deles med Kontoret Regnskabssyste-
mer og -projekter i Skattestyrelsen.
3.3
Kontrol af systemafstemning Import – D/R
Der er risiko for, at afstemningen ikke udføres
Vi anbefaler, at der udføres kontrol af afstem-
2020
Kontoret Toldsystemer i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen efter hensigten, og dermed ikke effektivt afdæk- ningen, herunder test af om korrekte inputfiler
foretager daglig afstemning mellem systemerne Import og
ker afstemningens formål, med sikring af fuld-
anvendes for den pågældende periode.
Prio.2
D/R. Afstemningen er beskrevet i intern instruks, og doku-
stændigheden og nøjagtigheden af datagrundla-
menteres.
get, som blandt andet anvendes ved opstilling af Det anbefales endvidere, at indholdet af kon-
regnskabet for EU’s egne indtægter vedrørende trollen beskrives i den interne vejledning for
Der udføres ikke kontrol af afstemningen.
told.
udførte afstemningsrutiner, og at kontrollen
dokumenteres.
3.4
Dokumentation af analyse
Der er risiko for, at resultatet af analysen ikke
Vi anbefaler, at resultatet af analysen indarbej-
2020
Forretningsgangsbeskrivelsen
”Delproces 1 - Afregning af A-
deles med medarbejderne, som varetager opstil- des i dokumentationen for kontrol af regnska-
regnskabet”
i kontoret Indtægtsopfølgning - Skatter og Afgif- ling af regnskabet for EU’s egne indtægter ved- bet for EU’s egne indtægter vedrørende told.
Prio. 3
ter beskriver, at der udføres analyse og vurdering af, om de rørende told - og dermed ikke effektivt afdæk-
fremkomne beløb fra udtræk fra DR og SAP38 ser korrekte
ker analysens formål til sikring af et validt data- Vi anbefaler, at forretningsgangsbeskrivel-
ud i henhold til beløbsstørrelse og udvikling.
grundlag ved opstilling af regnskabet for EU’s
serne for afregning af A-regnskabet samt for
egne indtægter vedrørende told.
controllerteamet ajourføres, så de afspejler
den faktisk udførte informationsudveksling.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0012.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Vi er blevet oplyst, at analysen udføres af et controllerteam
og ikke af medarbejderne, som varetager opstilling af regn-
skabet for EU’s egne indtægter vedrørende told. Vi er ligele-
des blevet oplyst, at resultatet af analysen deles uformelt
mellem medarbejderne.
3.5
Transaktioner fra DMI
Der er risiko for manglende nøjagtighed og fuld-
2020
Kontoret Regnskabssystemer og -projekter i Skattestyrelsen stændighed i datagrundlaget, der anvendes ved
foretager månedlig afstemning af toldtransaktioner mellem opstilling af regnskabet for finanslovens § 7.51.
Prio. 3
systemerne D/R og SAP DMO. En del af afstemningen omfat-
ter transaktioner i SAP DMO, som oprinder fra DMI.
Den udførte afstemning omfatter ikke afstemning af told-
transaktioner mellem systemerne DMI og SAP DMO.
Vi er blevet oplyst, at der pågår et projekt med at udvikle en
systemafstemning af transaktioner som sendes mellem DMO
og DMI, hvor også afstemning af afskrivninger indgår.
Endvidere anbefaler vi, at analysen omfattes af
den øvrige kontrol og ledelsesovervågning,
som finder sted ved opgørelse af EU’s egne
indtægter vedrørende told.
Vi anbefaler, at afstemning af systemerne D/R
og DMO også indbefatter transaktioner fra
DMI, da disse er en del af afstemningspo-
sterne. Endvidere at det sikres, at transaktio-
ner fra DMI medtages i rette periode.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0013.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Nr.
Observationer
Element i den interne kontrol: Overvågningsaktiviteter
Risici
Anbefalinger
Monitorering af udførte kontroller
Kontoret Regnskabssystemer og -projekter i Skattestyrelsen
Prio. 2
foretager månedlig kontrol af, at der er udført afstemning af
systemerne D/R og SAP DMO samt SAP DMO og SAP38. Kon-
trollen er beskrevet i intern instruks og dokumenteres.
Efterfølgende sendes afstemning og erklæring til kontorchef
for Regnskabssystemer og -projekter, som monitorerer, at
afstemningen er udført. Dette dokumenteres ved erklæring
om, at afstemning er udført, som underskrives hver måned.
Dokumentationen for den udførte kontrol deles ikke med
kontorchefen.
4.2
Monitorering af intern kontrol
2020
Den daglige ledelse udfører løbende overvågning af effekti-
viteten af udførte kontroller i processen for opstilling af
Prio. 2
regnskab for EU’s egne indtægter vedrørende told. Ledel-
sens løbende overvågning af udførte kontroller er en del af
processen til vurdering af effektiviteten af designet af den
interne kontrol over tid.
En anden vigtig del af processen for vurdering af effektivite-
ten af designet af den interne kontrol over tid er en formali-
seret periodevis gennemgang af ledelsens risikovurdering,
og tilpasning af kontrolaktiviteter.
Der er (jf. observation nr. 1.1) ikke udarbejdet en formalise-
ret risikovurdering af processen for opstilling af regnskab for
EU’s egne indtægter vedrørende told.
4.1
2020
Der er risiko for, at det ikke opdages, hvis kon-
trollen af afstemning ikke finder sted - og der-
med ikke effektivt afdækker kontrollens formål
til sikring af validt datagrundlaget ved opstilling
af regnskabet for EU’s egne indtægter vedrø-
rende told.
Vi anbefaler, at den udførte monitorering udvi-
des til at omfatte dokumentationen for udført
kontrol af afstemning af systemerne D/R og
SAP DMO samt SAP DMO og SAP38.
Der er risiko for, at identificerede svagheder i ef- Vi anbefaler, at der i forlængelse af udarbej-
fektiviteten af udførte kontroller ikke udmønter delsen af en formaliseret risikovurdering (jf.
sig i revurdering af design af kontrolaktiviteter.
observation nr. 1.1) foretages vurdering af ef-
fektiviteten af designet af den interne kontrol
Der er heraf afledt risiko for, at der over tid op- over tid.
står svagheder i den interne kontrol, som med-
fører fejl i processen for opstilling af regnskab
for EU’s egne indtægter vedrørende told, så
regnskabet ikke giver et retvisende billede.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) vedrørende processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter – told
2281230_0014.png
Processen for opstilling af regnskab for EU’s egne indtægter - told
Bilag 2: Anvendte skalaer
Ved udarbejdelsen af den samlede konklusion er følgende skala anvendt:
Nr.
Observationer
Intet behov for
procesændrin-
ger
Behov for pro-
ces- ændringer i
mindre omfang
Behov for pro-
ces-ændringer i
større omfang
SKR har observeret mindre svagheder i de processer, der er omfattet af revisionen.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Ingen observationer
SKR har observeret enkelte svagheder i de processer, der er omfattet af revisionen.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
SKR har observeret flere svagheder i de processer, der er omfattet af revisionen.
Observationerne er primært prioritet 1 og 2, med flest prioritet 2 observationer.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for pro-
ces-ændringer i
væsentligt om-
fang
SKR har observeret flere svagheder i de processer, der er omfattet af revisionen.
Observationerne er primært prioritet 1 og 2, med flest prioritet 1 observationer.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
2
Ved prioriteringen af de enkelte risici er følgende skala anvendt:
Prioritet 1: Høj risiko for manglende målopfyldelse:
SKR har konstateret væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghe-
derne kan omfatte uhensigtsmæssig design, implementering og effektivitet af elementer i den
interne kontrol, som skal mitigere risici. Som følge heraf er der en høj risiko for, at processens
formål ikke opnås. Manglende opfyldelse af processens formål vil have store konsekvenser for
virksomheden.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
SKR har konstateret svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte uhensigtsmæssig design, implementering og effektivitet af elementer i den interne kontrol,
som skal mitigere risici. Som følge heraf er der en middel risiko for, at processens formål ikke
opnås. Manglende opfyldelse af processens formål vil have store konsekvenser for virksomhe-
den.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
SKR har konstateret mindre svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf
er der en lille risiko for, at processens formål ikke opnås.
2
12