Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2020-8152
Forslag
til
Lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
§ 1.
Regeringen bemyndiges til på Danmarks vegne at opsige overenskomsten af 20. juni 1969 mel-
lem Danmarks regering og Trinidad og Tobagos regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og for-
hindring af beskatningsunddragelse for så vidt angår indkomstskat samt til fremme af international
handel og investering.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. maj 2021.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med dette lovforslag er at give regeringen bemyndigelse til at opsige dobbeltbeskatnings-
overenskomsten mellem Danmark og Trinidad og Tobago. Trinidad og Tobago er pt. opført på
EU’s liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU’s sortliste over skattely).
Baggrunden for lovforslaget er først og fremmest, at det strider imod de generelle hensyn, der for-
følges ved Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark har dobbeltbe-
skatningsoverenskomster med skattelylande.
Herudover har lovforslaget til formål at sikre, at det er muligt at gennemføre sanktioner i form af
såkaldte defensive foranstaltninger mod alle lande,
der står på EU’s sortliste over
skattely. Sådanne
EU-koordinerede defensive foranstaltninger, som regeringen har fremsat lovforslag om parallelt
med dette lovforslag, har til formål at lægge yderligere pres på landene på listen med henblik på, at
de tilretter deres nationale lovgivning i tilstrækkeligt omfang til, at de fremadrettet fjernes fra listen.
De dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, indeholder i almindelighed be-
stemmelser, der hindrer, at transaktioner med fysiske og juridiske personer, der er skattemæssigt
hjemmehørende i de lande, som overenskomsterne er indgået med, undergives en særlig øget be-
skatning.
De defensive foranstaltninger mod lande på EU’s sortliste
vil derfor kun kunne gennemfø-
res, hvis der ikke gælder en dobbeltbeskatningsoverenskomst med de pågældende lande.
På nuværende tidspunkt gælder overenskomsten af 20. juni 1969 mellem Danmarks regering og Tri-
nidad og Tobagos regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af beskatningsunddra-
gelse for så vidt angår indkomstskat samt til fremme af international handel og investering (dobbelt-
beskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Trinidad og Tobago). Denne overenskomst forhin-
drer, at Danmark mod Trinidad og Tobago kan gennemføre de defensive foranstaltninger, der er fo-
reslået i det parallelt fremsatte lovforslag om fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på
EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Med dette lovforslag foreslås det, at regeringen bemyndiges til at opsige dobbeltbeskatningsoverens-
komsten med Trinidad og Tobago.
2. Lovforslagets indhold
2.1.
Bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med lande på EU’s sortliste
over skattely
2.1.1. Gældende ret
Ifølge grundlovens § 19 kan regeringen ikke uden Folketingets samtykke foretage nogen handling,
der forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse Fol-
ketingets medvirken er nødvendig, herunder indgå mellemfolkelige overenskomster. På samme
måde kan regeringen ikke uden Folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst,
som er indgået med Folketingets samtykke.
I praksis giver Folketinget ved lov sit samtykke til, at regeringen kan indgå dobbeltbeskatningsover-
enskomster. Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster forudsætter derfor tilsvarende Folke-
tingets samtykke ved lov. Dette gælder også dobbeltbeskatningsoverenskomster, som er indgået
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
med hjemmel i den tidligere lov nr. 74 af 31. marts 1953 om indgåelse af overenskomster med
fremmede stater til undgåelse af dobbeltbeskatning mv.
Danmark er efter folkeretten forpligtet til at overholde indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster,
også når bestemmelserne i sådanne overenskomster afviger fra national ret. Det medfører i praksis,
at de defensive foranstaltninger
mod lande på EU’s sortliste over skattely,
som foreslås i det lov-
forslag, der fremsættes parallelt med nærværende lovforslag, ikke vil kunne gennemføres i forhold
til transaktioner, der involverer fysiske eller juridiske personer, der er skattemæssigt hjemmehø-
rende i et land, hvormed Danmark har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst, herunder dob-
beltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago indeholder i artikel 26 en bestem-
melse om, at opsigelse skal ske seneste den 30. juni i et kalenderår med henblik på at få virkning i
det følgende kalenderår.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at regeringen bemyndiges til at opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Trinidad og Tobago.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago skal efter overenskom-
stens artikel 26 ske senest den 30. juni 2021 med henblik på at få virkning fra 1. januar 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er ikke holdepunkter for at skønne over størrelsen af de provenumæssige konsekvenser ved op-
sigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago. De provenumæssige konse-
kvenser heraf skønnes dog at være yderst begrænsede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [2. november 2020 til den 30. november 2020] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Er-
hverv, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrel-
sen, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
2278733_0004.png
& Pension, FSR - danske revisorer, IBIS, Investering Danmark, Justitia, Kraka, Landbrug & Føde-
varer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copen-
hagen A/S, Nationalbanken, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig For-
ening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regule-
ring/Går videre end mini-
mumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der findes ikke gældende regler, hvorefter regeringen har bemyndigelse til at opsige dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster på vegne af den danske stat. I praksis giver Folketinget ved lov sit samtykke
til, at regeringen kan indgå dobbeltbeskatningsoverenskomster. Opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomster forudsætter derfor tilsvarende Folketingets samtykke ved lov.
Det foreslås, at regeringen på Danmarks vegne kan opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
Trinidad og Tobago.
En sådan opsigelse vil udgøre en sanktion, der
på linje med EU-koordinerede defensive foranstalt-
ninger
– har til formål at lægge pres på landene på EU’s
sortliste over skattely, da det strider imod
de generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster,
at Danmark har dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago indeholder i artikel 26 en bestem-
melse om, at opsigelse skal ske seneste den 30. juni i et kalenderår med henblik på at få virkning i
det følgende kalenderår. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago skal således
ske seneste den 30. juni 2021 med henblik på at få virkning fra 1. januar 2022.
Opsigelse skal efter 26 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten ske ved afgivelse af en meddelelse til
Trinidad og Tobago gennem diplomatiske kanaler.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Det bemærkes, at opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago vil
kunne tillægges virkning fra den 1. januar 2022, såfremt opsigelsen er meddelt senest den 30. juni
2021.
Til § 3
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trini-
dad og Tobago ikke omfatter Færøerne og Grønland.