Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 325
Offentligt
2446585_0001.png
September 2021
Flere familier køber grønne bi-
ler som bil nummer to
Grønne biler:
Antallet af familier med mere end én bil er steget
med ca. 100.000 gennem de seneste 5 år. Flere familier vælger
dog en grøn bil som supplement i stedet for en konventionel bil.
Grønne biler udgjorde således ca. 25 pct. hos de familier, som
købte bil nummer to i 2020.
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i december
2020
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
i Danmark. Med aftalen var partierne enige
om at ændre registreringsafgiften for at øge danskernes incitament til at købe grønne biler.
Flere familier har to biler
Skattevæsenet overvåger løbende udviklingen af bilparken i Danmark. Gennem de seneste
år er antallet af biler i Danmark steget, og flere familier har nu mere end én bil. I 2020 var der
ca. 500.000 familier, som havde mere end én bil for at få hverdagen til at hænge sammen,
jf.
figur 1.
Det er ca. 100.000 flere familier end i 2015.
Figur 1. Antal familier mere end én bil. 2015-2020
Antal
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
Anm: Alle personbiler med en privatperson tilknyttet som bruger er medtaget.
Kilde: Skatteministeriet og Danmarks Statistik.
Skm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 325: Publikation fra Skatteministeriet: Aktuelle skattetal - Flere familier køber grønne biler som supplement
2446585_0002.png
Side 2
Stor stigning i familier, som supplerer med en grøn bil
De seneste år er antallet af solgte grønne biler steget, og særligt i 2020 og første halvdel af
2021 er der sket en markant udvikling. Når familierne skal supplere den nuværende bil, så er
der ligeledes sket en kraftig stigning i andelen, som bruger en grøn bil som supplement. Så-
ledes var det ca. 25 pct. af alle familier, som købte bil nummer to i 2020, der købte en grøn
bil,
jf. figur 2
.
Dette er en væsentlig stigning, da andelen af familier, der købte en grøn bil som supplement,
i hele perioden fra 2015 til 2019 var under 10 pct.,
jf. figur 2
.
Figur 2. Andel af nye biler som familiernes bil nummer to, og som er grøn. Solgte biler i 2015-2020.
Procent
25
Procent
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
0
Anm: Alle personbiler med en privatperson tilknyttet som bruger er medtaget.
Anm.: Da der er tale om årlige tal for familier, så er det ikke muligt at opgøre andelen i 2021 før 2022.
Kilde: Skatteministeriet og Danmarks Statistik.
Tallene i
figur 2
dækker over perioden frem til, at aftalen om grøn vejtransport blev indgået.
Udviklingen i antallet af grønne biler forventes derfor at stige yderligere i 2021, idet incita-
mentet til at købe en grøn bil er blevet styrket. Efterhånden som infrastrukturen til opladning
bliver udbygget, og flere danskere har en oplader derhjemme, forventes dette også at bi-
drage til, at antallet af grønne biler stiger.
Administration af nye afgiftsregler
Motorstyrelsen varetager administrationen af de nye afgiftsregler, som aftalen foreskriver. Motorstyrelsen
følger samtidig, hvordan den danske bilpark udvikler sig over tid, blandt andet som følge af den politiske
aftale om grøn omstilling af vejtransporten. Motorstyrelsen vejleder borgere, forhandlere og importører om
de nye regler.
Skm.dk