Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 316
Offentligt
2441557_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
6. september 2021
J.nr. 2020 - 9603
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 16/2020 om Skattemini-
steriets behandling af straffesager
Statsrevisorerne har den 21. juni 2021 bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af straffesager
og Statsrevisorernes bemærkninger hertil giver anledning til.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at det er en kerneprioritet for regeringen at have en stærk,
tidssvarende og effektiv skattekontrol. Derfor har vi iværksat en reform af skattekontrol-
len, som blandt andet indebærer ansættelse af 1.000 ekstra medarbejdere. En central del af
en effektiv skattekontrol er naturligvis, at dem, som snyder med afregningen af skatter og
afgifter, bliver konsekvent straffet. Derfor tager jeg Rigsrevisionens observationer og
Statsrevisorernes bemærkninger til Skatteministeriets behandling af straffesager meget al-
vorligt.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner samt Statsreviso-
rernes bemærkninger til beretningen.
Oversendelse af straffesager fra kontrolenhederne
I beretningen fremgår det, at kontrolenhederne i Skattestyrelsen og Motorstyrelsen ikke i
tilstrækkelig grad sikrer, at der foretages en vurdering af, om en kontrolsag skal sendes til
strafferetlig vurdering. Styrelserne vil derfor styrke retningslinjerne, så kontrolenhederne i
større grad skal dokumentere begrundelserne i sager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor
den ikke er sendt til vurdering af strafansvar. Det kan fx være i tilfælde af gentagne over-
trædelser eller i sager om væsentlige beløb.
Skattestyrelsens behandling af straffesager
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at det er et alvorligt problem, når sagsbehandlingsti-
derne for straffesager stiger, og der er risiko for, at flere sager forælder. Jeg vil indled-
ningsvist bemærke, at hovedårsagen til udfordringerne er, at skattekontrollen de seneste
år har fundet markant flere sager, hvor det er relevant at vurdere strafansvar. Det er isole-
ret set positivt, at kontrollen finder frem til dem, som snyder, men det betyder samtidigt
et stigende sagspres i de enheder, som behandler straffesagerne.
For at løse den udfordring vil Skattestyrelsen for det første styrke overvågningen og sty-
ringen af sagerne. Det handler dels om at sikre, at sager ikke ligger unødigt længe, inden
sagsbehandlingen påbegyndes, og dels om at sikre endnu bedre opfølgning på, om sager
er i fare for at forælde.
www.skm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Ministerredegørelsen vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af straffesager
2441557_0002.png
For det andet vil der blive set på ressourcerne på området. Med den store tilgang i antallet
af straffesager, der skal behandles, kommer vi ikke uden om, at det også kræver flere hæn-
der. Skattestyrelsen har siden 2019 været i gang med en markant styrkelse af området med
omkring 60 årsværk, så der i dag er ca. 150 medarbejdere. Det er forventningen, at vi
endnu ikke har set den fulde effekt af denne tilførsel af ressourcer, da det tager tid at an-
sætte og oplære så mange nye medarbejdere. Det er dog sandsynligt, at der vil være behov
for yderligere medarbejdere, hvorfor der løbende ses på, om der bør prioriteres flere mid-
ler til området.
Det er min vurdering, at Skattestyrelsen med ovenstående initiativer styrker straffesagsbe-
handlingen, så sagsbunkerne på sigt kan nedbringes, og sagsbehandlingstiderne reduceres.
Skatteministeriet vil følge udviklingen og sikre, at kritikpunkterne samlet set bliver hånd-
teret, herunder om der behov for at iværksætte yderligere initiativer.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen og Skatteudvalget.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 2 af 2