Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2438426_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 308: Meddelelse om forslag til finanslov for 2021 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 41
FFL22 sammenlignet med FL21
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2022 i forhold til finansloven for 2021,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2021 til finanslov-
forslaget for 2022.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 308: Meddelelse om forslag til finanslov for 2021 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 41
§ 9. Skatteministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 23,3 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet, som følge af
DUT-aftale for Lov-og Cirkulæreprogram nr. 5, jf. Aftale om kommunernes øko-
nomi for 2022 (§ 09.11.79.).
Merudgiften på 612,3 mio. kr. skyldes bevillingsflyt fra Skatteforvaltningen til Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen vedrørende koncernfælles opgaver (§ 09.31.08.).
Mindreudgiften på 66,7 mio. kr. skyldes, at kommunerne i 2021 kompenseres for
en justering i reguleringssatsen for grundskyld (§ 09.51.03.).
Merudgiften på 43,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der forventes en stigning i
antallet af sager vedr. godtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde (§ 09.51.13.).
Merudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er indbudgetteret et for-
ventet forbrug af opsparede midler som følge af overenskomstaftalen for 2021 (§
09.61.04.).
Merindtægten på 41,3 mio. kr. skyldes, at der er indbudgetteret et forventet forbrug
af opsparede midler som følge af overenskomstaftalen for 2021 (§ 09.61.04.).