Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2427096_0001.png
Vejle, den 05.07.2021
Til Ska4eminister Morten Bødskov, & Ska4eudvalget
Forslag )l sæsonnummerplader/ fleksibel )l- og framelding af autocampere set med en ny )lgang.
AutocamperGruppen Danmark ønsker at genåbne for et Idligere forslag omkring sæsonplader/af- og
Ilmelding eMer den tyske, den svenske eller helt andre modeller Il autocampere. De4e skal bl.a ses i lyset
af, at det ikke ser økonomisk interessant ud med sæsonplader for motorcykler og veteranbiler, samt at
autocampere ifølge en analyse fra Dansk Kyst- og Naturturisme i 2020 viste at autocampere i gennemsnit
kun beny4es Il 63 overnatninger om året. Ved den begrænsede brug udleder disse køretøjer en minimal
mængde CO
2
og NOx i forhold Il køretøjer der beny4es dagligt. En stor andel af autocamperne betaler fuld
årlig vægtafgiM, med mindre de vil betale for et sæt nye nummerplader og det drejer sig om ca. halvdelen
ifølge analyser. Vi vil ligeledes argumenterer for, hvorfor vi ikke mener at det beregnede mindreprovenu Il
statskassen ved indførsel af sæsonplader har det omfang som Ska4eministeren Ilkendegav i sit svar Il
AutoCamperRådet i 2020 og at det derfor ikke er rimeligt at disse køretøjer ikke kan opnå en ordning, der
muliggør en årlig økonomisk pause i grøn ejerafgiM og forsikring, uden at skulle udskiMe nummerplader.
SIlstandspauser er der mulighed for i landene der omgiver os - Tyskland, Sverige, Holland og i øjeblikket
(2021) er der høring om de4e i Norge.
Selv om registreringafgiMen blev nedsat i slutningen af 2017 for autocampere, fra 60% Il 45% af hele
køretøjet, er niveauet stadig langt højere end i vores nabolande. Man skal her holde sig for øje, at det her
drejer sig om “Ferie- FriIdskøretøjer” med en størrelse der er større end almindelige personbiler, hvorfor
det f.eks på offentlige parkeringspladser, for det meste giver P-problemer med P-båse i personbils størrelse.
Selv med en reduceret registreringsafgiM, steg antallet af solgte fabriksnye autocampere. I 2020 med hele
370% set i forhold Il det sidste år med mindste afgiMen på 60% registreringsafgiM (2017). De4e har bidraget
med en indtægt Il den danske stat på anslået trehundredehalvtres millioner kroner om året, alene fra de
relaIvt få køretøjer i denne køretøjsgruppe, der udløser høje registreringsafgiMer, og der i gennemsnit kun
belaster vejne4et i 63 dage om året ifølge en analyse fra
Dansk Kyst- og Naturturisme,
heraf de 32 dage i
Danmark.
I Ska4eminister Morten Bødskov’s svar Il AutoCamperRådet (ACR) i 2020 vurdere Ska4eministeren at et en
svensk sIlstands model vil indebære et mindre provenu Il staten på 40-50 millioner kroner, såfremt
Ska4eministerens scenarie vil betyde at alle veterankøretøjer og motorcykler også formodes at ville køre
sæsonkørsel ligesom autocampere. Vi mener at Ska4eministeriets skøn hviler på en forkert provenu
vurdering, samt fejlvurdering i antallet af køretøjer. Link:h4ps://www.M.dk/samling/20191/almdel/sau/
spm/218/svar/1631923/2146535.pdf
Vi har derfor sat os for at føre bevis for de4e. I omtalte analyse fra Dansk Kyst- og Naturturisme der blev
gennemført i samarbejde med sparring fra bl.a AutoCamperRådet (ACR) og AutocamperGruppen, viser at
55% af de danske autocamperbrugere ikke har overnatninger fra 1. november Il 28. februar (4 måneder) i
Danmark. De4e resultat kan sammenlignes med en undersøgelse udført af AutoCamperRådet og
AutoCamperGruppen i 2013-14, hvor autocamperbrugerene blev spurgt om de Idligere havde afmeldt
deres autocamper om vinteren. Det blev bevaret med et ja fra 38% af de adspurgte og 53% svare at de har
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0002.png
tænkt på at afmelde deres autocamper i vinterhalvåret. De4e er i overensstemmelse med analysen fra
Dansk Kyst- og Naturturisme, selv om der er en Idsforskel på 6 år.
Vi dokumentere i denne skrivelse ligeledes at der ikke er begrundet økonomisk interesse i at afmelde
motorcykler og veterankøretøjer i vinterhalvåret, snarre tværImod. Dermed forsvinder de ca 200.000
køretøjer ud af ligningen. Tilbage står de ca. 11.000 autocampere, hvoraf ca. 55% ønsker at være i afmeldt i
sIlstand med nummerplader på. Heraf gør en større gruppe det allerede, og dermed får staten alligevel ikke
indtægter udover de 1.180,- kr plus Ilmelding for et sæt nummerplader minus et par hundrede kroner i
produkIonsomkostninger ifølge en Idligere arIkel i Børsen.
Kilde:
Dansk Kyst- og Naturturisme
Autocampere er dyre i indkøb og dermed også i registreringsafgiM i Danmark. Med vægtafgiM for brug i
gennemsnit 63 dage årligt, er autocampere ubeInget det dyreste køretøj i forhold Il brugen af det. Vi har
en stærk forventning om, at der kan findes en brugbar løsning der på IlfredsIllende vis er rekærdigt
overfor autocamperejere og ikke en skævvridning i forhold Il brug af andre køretøjstyper. Det burde med en
så stor ekstra indtægt Il staten på registreringsafgiM, være muligt at finde et relaIvt beskedent beløb Il af-
og Ilmelding under en eller anden form Il autocampere.
Ska4eministeren ytre i sit svar Il AutoCamperRådet bekymringer vedrørende kontrolmæssige konsekvenser
ved at lade nummerplader blive på køretøjer når de er afmeldt Il sIlstand samt et mindreprovenu med
administraIve konsekvenser. AutocamperGruppen deler ikke disse bekymringer, men ser en rimelighed i at
et køretøj der reelt kun beny4es i så begrænset omfang som Ilfældet er med autocampere, også kan indgå i
en ordning der giver mulighed for en sIlstandsperiode eMer ejerens ønske. Set ud fra et anslået provenu på
registreringsafgiM på cirka 350 millioner kroner i 2020 med sIgende tendens i 2021, må der kunne findes en
løsning for denne køretøjsgruppe.
Den mest sikre og enkelte model Il at administrere autocamperne på må findes i den tyske model, hvor
sIlstandsperioden fysisk er skiltet på nummerpladen. Desuden er der ikke ekstra opkrævninger eller
Ilbagebetalinger, da der kun opkræves grøn ejerafgiM og forsikring for den valgte akIve periode. Til
gengæld er denne model ikke særlig fleksibel, da man er nødt Il at gøre op med sig selv i hvor lang Id
sIlstandperioden skal gælde og hvornår på året, dog minimum 2 måneder og maksimalt 11 måneder. Der er
her kun én periode i løbet af året. De4e har man ikke med andre landes modeller. Den norske model lægger
op Il at begrænse Il og frameldinger, og i Holland skal der betales et framelde gebyr.
Savnes der kontrol, er et alternaIv at anvende poliIets automaIske nummerpladegenkendelse (ANPG). Det
intelligente system med nummerpladescannere er ifølge poliIets hjemmeside udstyret i alt 70
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0003.png
patruljekøretøjer. Derudover er der monteret staIonære kameraer 48 steder rundt om i landet.
Link:
h4ps://poliI.dk/faerdsel/poliIets-faerdselskontroller/automaIsk-nummerpladegenkendelse
Besvarelse fra Morten Bødskov på journalnummer: J.nr. 2020-1495 den 6. februar 2020 )l ACR:
Svar
I Sverige kan registrering af et køretøj sæ4es i bero, hvoreMer der ikke betales afgiMer og forsikring af
køretøjet. Køretøjet må som udgangspunkt ikke bruges, når registreringen er sat i bero. Registreringen kan
genakIveres eMer ønske. Der skal ikke betales for et nyt sæt nummerplader ved genakIvering.
Kommentar
EMer gældende danske regler kan et køretøj afregistreres, hvis ejeren ønsker at spare ejerafgiMen for et
køretøj, der ikke beny4es i den pågældende periode i fx vinterhalvåret. Når køretøjet indregistreres på ny,
skal der betales for et nyt sæt nummerplader.
Ska4eministeriet har Idligere undersøgt de økonomiske og administraIve konsekvenser, der vil være
forbundet med indførelse af en ordning med sæsonnummerplader i Danmark i sIl med de svenske regler.
En svensk model vurderes at indebære et
mindreprovenu i størrelsesordenen 40-50 mio. kr. årligt, såfremt
modellen skal gælde alle køretøjer.
Det skyldes bl.a., at de fleste motorcykler må formodes at køre
sæsonkørsel, ligesom en del veterankøretøjer opmagasineres i vinterhalvåret, hvorfor det vurderes, at
ejerne af disse køretøjer vil gøre brug af ordningen. En gennemførelse af den svenske model vil derfor
kræve, at der findes finansiering af forslaget.
Derudover vil en svensk model kræve en ændring af systemet for registrering og afmelding af køretøjer. Det
skønnes med stor usikkerhed, at
udgiQer forbundet med IT-)lretninger vil udgøre 1-4 mio. kr. aTængigt af,
om )lretningen alene skal gælde autocampere eller alle køretøjer.
Desuden vil den svenske model
medføre
kontrolmæssige konsekvenser,
da nummerpladerne forbliver på køretøjet, når køretøjet sæ4es i
bero, selvom der ikke betales afgiM og forsikring. Der vil således være udgiMer forbundet med at kontrollere,
om et køretøj beny4es i perioder, hvor det er afmeldt.
Selvom den svenske model rummer en række fordele for brugere, er det derfor vurderingen, at disse fordele
på nuværende Idspunkt ikke står mål med det mindreprovenu og de administraIve konsekvenser, som vil
være forbundet med at indføre en lignende model i Danmark.
Salget af fabriksnye autocampere vs campingvogne i Danmark 2010-2020
Autocampere
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kilde: European Caravan Federation (
e-c-f.com)
Campingvogne
3.960
3.220
2.875
2.634
2.315 2.197 2.297
2.457
2.322 2.358
2.551
1.298
592
170
150
153
110
130
165
240
347
764
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0004.png
I et forslag om ændring af registreringsafgiM Il autocampere, Il daværende Ska4eminister Karsten Lauritzen
på vegne af AutoCamperRådet den 21.08.2017, argumenterede undertegnede følgende:”Det er
AutoCamperRådets vurdering at salgstallet mindst vil kunne 2-5 dobles inden for meget få år, hvis afgiMen
nedsæ4es. Autocampereturisme er Europas hurIgt voksende turistsegment.” Det må siges at holde sIk, da
der i 2016 blev solgt 240 nye autocampere i Danmark og i det sidste år (2017) med 60% registreringsafgiM
347 nye autocampere. MinimumsafgiMen på 45% registreringsafgiM fik antallet af fabriksnye autocampere Il
at sIge Il 1.298 fabriksnye autocampere i 2020, hvilket er 3,7 gange så mange nye autocampere som i 2017
med 60% afgiM.
Denne tendens ser ikke ud Il at aMage i 2021, hvor der i 1. kvartal, ifølge
European Caravan FederaIon
var
en sIgning på ikke mindre end 83% (fra 259 i 2020 Il 474 i 2021) i Danmark. Intet tyder på at de4e vil
aMage resten af 2021, da det kniber for forhandlerne at holde trit med eMerspørgslen.
Faktacheck den 15. juni 2021 i den Den Blå Avis (dba.dk) viste 234 fabriksnye 2021 autocampermodeller på
lager hos de danske forhandlere Il mellem 485.000 - 2.600.000 kr. og inkl. registreringsafgiM på minimum
45%.
Historik
Tidligere Ska4eminister Karsten Lauritzen (V) skrev i forbindelse med spørgsmål nr 147 af 18. december
2015 fra Merete Riisager (LA): “På baggrund af DMR udtræk er den gennemsnitlige registreringsafgiM for en
ny autocamper for perioden medio 2012 Il 2015 opgjort Il ca. 250.000 kr., som svarer Il en samlet værdi
eksklusiv registreringsafgiM på omtrent 430.000 kr. Derudover skønnes det strukturelle niveau af
nyregistreringer i Danmark at være omtrent 200 autocampere årligt.”Link:
h4ps://www.M.dk/samling/
20151/almdel/sau/spm/147/svar/1299102/1598907.pdf
I forbindelse med forhøjede vægtafgiMer i 1990, blev den daværende Ska4eminister Anders Fogh
Rasmussen (V) spurgt om det var teknisk muligt at lave en deponeringsordning for personbiler, således at
der ikke betales vægtafgiM i den Id nummerpladerne har været deponeret. På FolkeIngets webarkiv
hedder det videre: “ På denne baggrund har bl.a. Forenede Danske Amerikanerbil Klubber og FDM foreslået
en deponeringsordning. Med moderniseringen af Centralregisterets edb-system burde det ifølge FDM være
en simpel sag at administrere en sådan ordning, under forudsætning af, at deponeringsIden andrager
mindst fire hele måneder. Tidligere var det muligt at få Ilbagebetalt vægtafgiMen, blot man mødte frem
med en erklæring fra sit forsikringsselskab om, at vognens plader havde været deponeret i en hel
afgiMsperiode. En sådan fremgangsmåde kan - med de nuværende omkostninger for genregistrering og
måske også syn - slet ikke betale sig. Derfor ønskes oplyst, om ministeren overvejer en smidig ordning,
således at f.eks. pensionister, der ikke beny4er bilen om vinteren, kan slippe for at betale vægtafgiM.”
h4p://webarkiv.M.dk/?/samling/19891/spoergsmaal_oversigtsformat/s1087.htm
I RetsinformaIon “AFG nr 9378 af 21/04/2009 - Beskatning af biler - sIlstandsforsikring” kan bla. læses at
forsikringsselskaberne hidIl havde krævet, at nummerpladerne skulle deponeres hos et forsikringsselskab,
når bilen var sat i sIlstandsforsikring. Forsikringsselskaberne ønsker imidlerId ikke længere at opbevare
nummerpladerne. Denne praksis har vi i lighed med øvrige forsikringsselskaber i 2007 ændret Il, at
nummerplader bliver opbevaret hos kunderne. Policen påtegnes med en klausul omkring sIlstand. Link:
h4ps://www.retsinformaIon.dk/eli/retsinfo/2009/9378
Umiddelbare interessegrupper for sæsonkørsel
Motorcykler:
Antal motorcykler er ifølge Danmarks StaIsIk: 168.903. Forsikringen er oMest opdelt i to
perioder f.eks 1. april Il 31. oktober og en sIlstandsperiode fra 1. november Il 31. marts, hvor køretøjet
skal opbevares i aflåst garage eller lignende og derfor ikke må beny4es. Dermed er helårsforsikring et Ilvalg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0005.png
og forsikringen er derfor sæsonbestemt. Vinterkørsel er valgfrit og prisen er oMe højere end ved
sommerkørsel, ifølge check på flere forsikringsselskabers hjemmesider. En forsikring Il en Harley Davidson
koster ifølge
mcforsikring.dk
fra 1377,- kr. i sommersæsonen. Der er stadig nummerplade på motorcyklen
hele året. Det vil ikke have et økonomisk formål at afmelde en motorcykel pga. vægtafgiM, for igen at
erhverve en ny nummerplade året eMer, idet en nummerplade Il motorcykel koster 840,- kr og hos
Motorstyrelsen koster det 200 kr. for personlig betjening, og afmeldingen af nummerpladen 60-80,- kr.
VægtafgiM koster Il gengæld kun 730,- kr. helårligt for alle motorcykeltyper ifølge Ska4eministeriets
hjemmeside:
h4ps://www.skm.dk/ska4etal/satser/satser-og-beloebsgraenser-i-lovgivningen/
vaegtafgiMsloven
.
Vi er overbeviste om at sæsonplader derfor ikke er interessant for denne køretøjsgruppe, da den
økonomiske fordel ikke ser ud Il at være der.
Veteranbiler:
ca. 38.374
veteranbiler
35 år eller mere (2014). Hvis det er mere end 30 år siden en bil blev
indregistreret første gang, kan den registreres som veteranbil. Hvis det er mere end 35 år siden bilen blev
indregistreret første gang, kategoriseres den automaIsk som veteranbil og vægtafgiMen falder derved Il en
qerdedel. EMer 35 år skal de Il bilsyn hvert o4ende år, når den beny4es Il lejlighedsvis kørsel (hobbykørsel).
Veteranbiler må ikke beny4es Il primær befordring. Den må kun anvendes Il lejlighedsvis kørsel.
Forsikringsselskaber kan også fastsæ4e grænser for, hvor mange kilometer en veteranbil må køre på vejene
i løbet af et år. Forsikringsselskaber skriver blandt andet i deres beIngelser: ” Når du er ejer af en
veteranbil, må du kun beny4e denne Il det, der bliver kaldt for hobbykørsel. Med andre ord må du kun
bruge bilen Il lejlighedskørsel og ikke bruge den Il at blive transporteret frem og Ilbage fra arbejde.
Yderligere må veteranbilen også kun beny4es fra d. 15. marts Il 15. november. Perioden her imellem kaldes
vinterperioden, hvor bilen ikke må køre.
Ifølge
veteranbilklubben.dk
koster en ansvar- + kaskoforsikring Il en veteranbil med en handelspris på
85.000 kr - 1.082,- kr helårligt. SIlstand: 70% af præmie. Eksempel: Volvo Amazon model 121 årg.
1969.
Egenvægt
1025 kg. Totalvægt 1600 kg. VægtafgiMen falder Il 25% af den sædvanlige vægtafgiM, der i
de4e eksempel udgør for egenvægt på mellem 801 -1.100 kg -> 1.760 kr halvårligt, faldende Il 25% for
veteranbiler, hvilket giver en halvårlig vægtafgiM 440,- kr. som veteranbil
Også her giver det ikke så meget mening at afmelde sin veteranbil om vinteren da udgiMen kun er 1.082,- kr
i forsikring + (2x440,-kr) i vægtafgiM = 1.962,- helårligt, mens de meget beny4ede autenIske historiske
nummerplader ifølge SKAT koster 2.480,- kr + et gebyr på 200,- kr. Det giver ifølge vore mening altså ingen
mening at afmelde veteranbilen i få måneder for vinteren. Link:
h4ps://www.retsinformaIon.dk/eli/lta/
2018/1643
Autocampere:
Autocampere er primært ferie- friIdskøretøjer. Ifølge Danmarks StaIsIk findes der ca 11.000
autocampere i Danmark i 2020. Forsikring ligger på omkring 5.500 kr årligt og GrønejerafgiM er som
eksempel på 2 x 4.880,- kr på en camperVan (opbygget i en kassebil), der giver en samlet udgiM på forsikring
og vægtafgiM på 15.260 kr. årligt.
Her er der penge at spare, når autocamperen ikke beny4es i en periode. Ved at lade autocamperen afmelde
i f.eks 4 måneder er der en besparelse på 5.100,- kr. Fra de4e beløb skal trækkes 60-80 kroner for afmelding
af nummerplader, 1.180,- kr for nye nummerplader og 200,- kr for Ilmelding. DereMer er der knap 3.640,-
kr ikke uvæsentlige danske kroner med ny nummerplade fratrukket. Ne4obeløb i 5 måneder 4.900,- kr.
En analyse om autocamperadfærd fra
Dansk Kyst- og Natuturisme
fra primo 2020, viser at danske
autocamperturister i gennemsnit har 63 overnatninger i deres autocampere, heraf 32 overnatninger i
Danmark og 31 uden for Danmarks grænser. Den viser også at vinterbrug i perioden fra 1. november Il 28.
februar (4 måneder) ikke har opbakning Il overnatninger fra hele 55% af autocamperturisterne. 90% af de
adspurgte autocamperbrugerne har en autocamper i følgende vægtklasse: under 3,5 ton. Det betyder at
1.100 autocampere er på mere end 3,5 ton. Da autocampere har et lavt årligt kilometer forbrug, holder de i
mange år og derfor køre der også stadig en et større antal autocampere Il meget dyr årlig vægtafgiM eMer
de gamle regler.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0006.png
Autocamperturister er indiviualister. Nogen beny4er deres kompakte autocamper som deres primære
køretøj året rundt, både med og uden overnatninger. Andre beny4er deres ferie- friIdskøretøj Il små ture
eller Il overvintring i sydens sol og så er der den gruppe der af forskellige private årsager ikke ønsker at
beny4er deres autocamper om vinteren, og lader den stå parkeret. De4e kan bl.a skyldes at autocamperen
ikke er egnet Il vinterbrug. De4e er defineret i DIN - standard EN1646-1 der beskriver at en autocamper er
vinteregnet, hvis den kan opvarmes fra 0 ° C Il en intern temperatur på 20 ° C inden for to Imer.
Ved at lade autocamperens nummerplader afmelde i en periode, der koster 60-80 kr i gebyr Il SKAT, er det
nødvendigt at erhverve nye nummerplader Il 1.180 kr og 200 kr i omkostninger for videre brug. SamIdig
skal miljømærker der oMe er forbundet med nummeret på nummerpladen fornyes i de rejselande, hvor det
kræves. Ligeledes ved brobiz aMaler på broer, GO-boks og Digital Vigne4e app med videre.
S)lstandsforsikring
Hvis køretøjet ikke skal køre i en længere periode, kan der hos forsikringsselskaber vælges
sIlstandsforsikring. SIlstandsforsikring dækker bl.a ved brand, vandskade og tyveri. Til gengæld dækkes
skader i forbindelse med kørsel under sIlstand ikke, med mindre køretøjet er blevet stjålet. En bil, der er
afregistreret, betaler man ikke vægtafgiM af, og man er ikke forpligtet Il at have en ansvarsforsikring. Bilen
behøver dog ikke være afmeldt, selvom den står uden plader – i så fald er en ”sIlstandsforsikring” aktuel.
Man indgår en aMale med sit forsikringsselskab om, at bilen f.eks. er opmagasineret et givent sted, og man
erklærer på tro og love, at man ikke bruger den.
Kontakten mellem motorstyrelsen og forsikringsselskaber er der i forvejen når køretøjer registreres og
afmeldes, så det burde være en relaIv nem opgave at gå Il.
En undersøgelse i 2013-14 udført af AutoCamperRådet og undertegnede viste stor interesse for afmelding
og vinteren.
Landene omkring Danmark har muligheder for midler)dig afmelding af autocampere.
Tyskland:
Sæsonnummerplader har to numre Il højre på nummerpladen,
der viser Idsrummet for, hvornår nummerpladen er gyldig. I eksemplet Il
højre, gyldig fra 1. maj, Il og med 31. oktober. Det giver lavere
registreringsafgiM og lavere forsikringspræmie for ejeren. Det er ikke så
fleksibelt som andre landes systemer og ved ændring af periode skal
køretøjet omregistreres, men ved kørsel er det Il gengæld synligt om den
Tyske Sæsonnummerplader genkendes
på tallene i markeringen
må køre. Det Il trods, er det den løsning der er helt enkel og som
automaIsk slukker og tænder i den periode hvor der må og ikke må køres.
Der er ikke noget med ekstra opkrævning og Ilbagebetaling. Der betales for den periode autocamperen er
registreret Il. DriMsperioden er hele måneder; det skal være mindst to måneder og højst elleve måneder. Ca
139.000 ud af 675.000 autocampere i Tyskland beny4ede sæsonplader i 2019 ifølge KraMfahrt Bundesamt.
Link:
h4ps://www.M.dk/samling/20161/almdel/SAU/bilag/148/1732004.pdf
h4ps://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/ArIkel/StV/Strassenverkehr/ueberblick-ueber-die-
kraMfahrzeugkennzeichen.html
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0007.png
Sverige:
Hvis man har et køretøj, som man ikke planlægger at bruge et stykke Id, kan det være en god ide at
parkere det for at spare omkostninger. Køretøjer fra- og Ilmeldes ved det den svenske Transportstyrelse. Gå
Il deres hjemmeside, eller i deres mobilapp, via servicetelefon eller ved at udfylde og sende bilens
registreringsa4est. Bilen parkeres fra den dato, hvor afmeldingen er modtaget af det svenske
Transportstyrelse. Det er derfor ikke muligt at anmode om annullering fra en dato Ilbage i Iden. Husk også,
at der ikke kan rapporteres en afmelding eMerfulgt af en Ilmelding i løbet af den samme dag. Annulleringen
gælder fra den dag, din anmodning om framelding er modtaget af det svenske motorkontor. Du kan ikke
afmelde bilen fra en Idligere dato.
Nye afmelderegler i Sverige fra den 1. marts 2021.
Den 1. marts indføres nye ska4eregler, der gør det billigere at bruge malus-beska4ede køretøjer heriblandt
autocampere over 3.500 kg. I henhold Il det nuværende ska4esystem er der meget høje afgiMer på
autocampere, fordi de er registreret som personbiler. For at gøre det billigere at eje en autocamper er det
muligt at få ska4en Ilbage fra parkeringsdagen, hvis bilen koster mere end SEK 4.800 i skat. Der er dog en
undtagelse: Bilen skal parkeres i mindst 15 dage for at der kan foretages refusion. Fra den 1. marts 2021
ændres 15-dagesreglen Il 4 dage for autocampere, der er underlagt malusafgiM (afgiM bl.a for autocampere
over 3,5 t)
En autocamperejer, der normalt betaler en meget høj malusafgiM, kan således melde bilen af den 3. marts
og melde den Il den 7. marts og få Ilbagebetalt køretøjsafgiMen i fire dage, 3-6. Marts. For personbiler og
ikke-malus-beska4ede autocampere gælder Idligere regler: Hvis køretøjsafgiMen oversIger SEK 4.800, kan
du få afgiMen Ilbage fra parkeringsdagen, men hvis bilen parkeres inden for 15 dage, er bilen afgiMspligIg
fra dagen for parkering.
Link:
h4ps://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-pastallning/
h4ps://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsska4/Betalning-av-ska4/nya-regler-for-husbilar-
med-malusbeska4ning/
Holland:
Kun 10% af Hollands 144.509 autocamperejere bruger deres autocamper mere end 3 måneder om
året. Undersøgelser har vist, at kun halvdelen af alle autocamperejere i Holland afmelder deres autocamper
og lader den blive i garagen. Den anden halvdel betaler de 480 Euro det koster.
I Holland er køretøjer Ilmeldt Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Der betales vejafgiM på omkring 292
Euro for en typisk 3,5 ton autocamper. Hvis man midlerIdigt ikke beny4er sin autocamper, kan den meldes i
sIlstand, og derved er man ikke længere forpligIget Il at betale vejskat. Set i lyset af at en autocamper
holder i indkørslen ca 2/3 af året, er der penge at spare, kun med den beIngelse at den ikke beny4es, så
længe den står i sIlstand.
Den nemmeste måde er at sæ4e sin autocamper på pause online, hvor der kan udfyldes en formular. Det
tager tre minu4er og sIstanden træder i kraM straks. Det kan også gøres ved personlig fremmøde hos RDW.
Omkostninger
Omkostningerne Il at sæ4e autocamperen på sæsonafmeldelse bestemmes årligt af RDW. I 2021 vil
suspensionen af en autocamper under 15 år koste 75,65 Euro og 24,95 Euro for autocampere ældre end 15
år. De4e er engangsomkostninger pr. Sæson periode.
Besparrelse
En Hollandsk udregning viser at en autocamper der er sat i sIlstand fra 1. oktober Il 31. marts, altså 6
måneder, uden at der er indregnet eventuelle besparelser på forsikring med midlerIdig begrænsning i
dækningen og der er tale om en autocamper på 3.000 kg der er under 15 år, der køre på diesel.
Vejbeskatning.
SIlstandsomkostninger
Samlede besparelser
488,00 Euro
75,65 Euro
412,35 Euro
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0008.png
Er det let at ophæve perioden?
Standardperioderne for autocampere i Holland er et, to eller tre år. De fleste autocamper ejere vælger dog
et år. SIlstanden kan ophæves når som helst eMer mindst 1 måned og kan ske online eller ved personlig
fremmøde hos RDW.
Sørg for at autocamperen er sIlstandforsikret mens den er midlerIdig afmeldt. Skal autocamperen Il syn
under sIlstandsperioden, gøres de4e eMer Ilmelding og inden den tages i brug.
I Holland kan man, hvis man beslu4er ikke at beny4e sin autocamper i en længere periode, afmelde
autocamperen i perioder på 1, 2 eller 3 år. Under afmeldingen må autocamperen ikke stå på offentlig vej og
der betales ikke motorafgiM i den periode. Desuden behøver autocamperen ikke være forsikret eller blive
synet mens den er afmeldt. Afmelding kan ske online eller via en app. Registreringsa4esten forbliver gyldig
under afmelding og der modtages ikke en ny ef akIvering af køretøjet igen.
Links:
h4ps://www.rdw.nl/parIculier/voertuigen/kampeerauto/schorsen
h4ps://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/kenteken-en-rijbewijs/camper-schorsen/
Norge:
Den 8. juni 2021 indsendte
ministeriet for transport og kommunikaIon et foreslag Il det norske
Vegvesen om at indføre frivillig afregistrering uden at afleverer nummerpladerne. Der er høringsfrist Il den
09.09.2021.
Statens Vegvesen i Norge vil forenkle hverdagen ved at gøre det muligt at undgå at aflevere og hente
nummerplader på køretøjer, der midlerIdigt skal afregistreres.
Mange vælger at afregistrere motorcykel, campingvogn, autocamper osv., når de ikke er i brug. Først og
fremmest for at spare penge på forsikring. I dag ser denne afregistrering og registrering fysisk ved at tænde
og slukke for nummerpladerne. Nummerpladerne skal dereMer afleveres / a{entes på en trafikstaIon, hvor
de opbevares i mindst seks måneder, mens køretøjet afregistreres. De4e er besværligt og ikke særlig
fremadre4et.
Forslaget er ude i høring nu
Statens Vegvesen i Norge arbejder konstant på at udvikle og implementere nye løsninger, der sikrer en
enklere hverdag for trafikanter, og nu kan det snart være muligt at beholde nummerpladerne på, selvom
køretøjet er afregistreret. Forslag Il en ordning, hvor du selv foretager afmelding og registrering uden at
skulle gå Il trafikstaIonen med skiltene, er nu op Il høring. Fristen for at indsende feedback er 9.
september 2021, og ordningen kan, hvis den vedtages, implementeres fra foråret / sommeren 2022.
Hovedtrækkene i forslaget, der nu er ude for høring, er tredelt:
Nummerpladerne skal forblive monteret på køretøjet ved frivillig, midlerIdig afregistrering
Udfasning af motorkontorenes nummerpladelager
Indførsel en bøde (sankIon) for brugen af afregistrerede køretøjer.
Forslaget indebærer således en fuldstændig omorganisering af systemet Il registrering af køretøjer, idet
nummerplader ikke længere vil være en indikaIon af, om køretøjet er afregistreret eller registreret. Det
foreslås også at indføre en begrænsning for, hvor oMe der kan afregistreres et køretøj, og at det skal være
ejeren af køretøjet, der udfører de4e. Hvis køretøjet har to ejere, skal begge bekræMe, at køretøjet skal
afregistreres / registreres.
Da forslaget betyder, at nummerplade lagrene på motorkontorene lukkes, vil skiltene Il et køretøj, der er
tvunget Il at blive afmeldt, makuleres (i dag opbevares de i mindst seks måneder). Når køretøjets ejer har
ordnet situaIonen, der førte Il afregistrering, kan ejeren vælge mellem at vente på at modtage nye
nummerplader med posten med den samme tegnkombinaIon som før, eller ændre nummerplade
kombinaIonen og få køretøjet Il at genopre4e /registreret hurIgere.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0009.png
Det foreslås at indføre et gebyr på NOK 5.000, hvis man stoppes i en kontrol og kører et afregistreret
køretøj. Link:
h4ps://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2021/06/behold-skiltet-pa-selv-om-
kjoretoyet-er-midlerIdig-avregistrert/
Konklusion
AutocamperGruppen og andre autocamperinteressegrupper har i de sidste år indsendt forslag Il
ska4eministeriet for at få en mulighed for at afmelde autocampere i periode(r), hvor de ikke beny4es. Vi
har gennem denne henvendelse vist at autocampere i gennemsnit kun beny4es ca. 17% af året.
De i gennemsnit 63 autocamper overnatninger årligt, er meget lig de lande vi i denne skrivelse har beny4et
Il sammenligning for sIlstand af autocampere i årlige perioder.
Dansk Kyst- og Naturturisme
lavede ikke kun
en dansk analyse, men også en separat analyse der viser autocamper adfærd i Norge, Sverige, Tyskland og
Holland.
Den begrænsede udledning af CO
2
og NOx i forbindelse med begrænset brug, hænger ganske godt sammen
med en analyse fra tyske “Heidelberger InsItuts für Energie- und Umwelkorschung (ifeu)” der har
analyseret drivhusgasemissionerne fra forskellige typer ferie i en ny undersøgelse fra august 2020.
Undersøgelsen viser at der frigøres færre klimaskadelige emissioner, når man ferierer med en autocamper
eller en campingvogn, især sammenlignet med flyrejser og hotelophold. To undersøgelser fra tyske
Öko-
InsItut
nåede Il lignende konklusioner i 2007 og 2013. Link:
h4ps://www.civd.de/wp-content/uploads/
2019/05/2020_ifeu_Klimabilanz-von-Reisen-mit-Reisemobilen.pdf
I Ska4eministerens svar Il AutoCamperRådet skriver ska4eministeren bl.a: ¨UdgiMer forbundet med IT-
Ilretninger vil udgøre 1-4 mio. kr. a{ængigt af, om Ilretningen alene skal gælde autocampere eller alle
køretøjer. En svensk model vurderes at indebære et mindreprovenu i størrelsesordenen 40-50 mio. kr. årligt,
såfremt modellen skal gælde alle køretøjer. Det skyldes bl.a., at de fleste motorcykler må formodes at køre
sæsonkørsel, ligesom en del veterankøretøjer opmagasineres i vinterhalvåret, hvorfor det vurderes, at
ejerne af disse køretøjer vil gøre brug af ordningen.” Vi deler ikke disse betragtninger.
AutocamperGruppen mener ikke at disse beregninger holder sIk, når vi ser på at der hos motorcykelejerne
og veteranbilejerne er skabt en form for sæsonbrug gennem forsikringer og vægtafgiM, der på veteranbiler
er på 25% af normal afgiM. Motorcykler koster uanset hvilken motorcykel der er tale om 730 kr helårligt.
Derfor står udgiMerne i vinterperioden ikke mål med udgiMer Il nye nummerplader, selv om det ikke kan
udelukkes, at der afmeldes både motorcykler og veteranbiler. Det vores opfa4else at særskilte lempelser for
autocampere, derfor ikke vil kunne skabe et pres på lignende lempelser for andre køretøjstyper, og derved
skabe det store mindreprovenu som skitseret i svar Il AutoCamperRådet i 2020. Sæson sIlstand giver
imodsætning Il motorcykler og veteranbiler økonomisk mening hos autocamperejerne.
Derfor ser AutocamperGruppen frem Il at der med denne skrivelse skabes et fornyet syn på en urimelig
behandling af autocampere, og at mindreprovenu i den størrelse som Idligere angivet ikke er et acceptabelt
argument. Husk også på den store ekstra indtægt i registreringsafgiM som er sket på grund af en sænket
afgiM. Vi står gerne sammen med AutoCamperRådet Il rådighed for yderligere oplysninger og gerne
mødeakIvitet om emnet.
Med venlig hilsen
Max Watson & John Ipsen
AutocamperGruppen Danmark
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Henvendelse af 5/7-21 fra Autocamper Gruppen Danmark om forslag til sæsonnummerplader og fleksibel til- og framelding af autocampere
2427096_0010.png
Øst
Max Watson
Gartnervænget 15
3520 Farum
Tlf 4015 7200
E-mail:
[email protected]
Faktaboks: Autocamper Gruppen
Vest
John Ipsen
Åkæret 5, 6.sal
7100 Vejle
Tlf 2066 2584
E-mail:
[email protected]
Autocamper Gruppen blev dannet i 2016
Formålet er at sikre autocamperbrugere og autocamperturister bedre forhold i Danmark
Autocamper Gruppen består af et netværk af specialister omkring autocampere, autocamperpladser og
autocamperturisme
Faktaboks:
Max Watson
Byggede sin første ”autocamper” i 1974. Det var i øvrigt før ordet autocamper var opfundet
Har kørt i forskellige typer autocampere lige siden og har besøgt et utal af autocamperpladser, båder
europæiske og oversøiske
Har qua ovenstående mere end 40 års erfaring inden for området
Har med autocamper kørt rundt i stort set alle europæiske lande
Har erfaringer fra kørsel på over 1 mio. km i sådanne køretøjer
Har rejst i mere end 60 lande og har kørt autocamper på 4 konInenter, med autocamperkørsel bl.a. i Alaska,
Australien, New Zealand, Sydafrika og USA på kryds og tværs
Var formand for Dansk AutoCamper Forening i 8 år (www.dacf.dk), og har været medlem i DACF gennem 30 år
Var i 6 år præsident for det Nordiske autocampersamarbejde - ”Nordic Motor Caravan”
Var formand for AutoCamperRådet i 2 år (www.autocamperrådet.dk
Bidragsyder Il TourismX 2018
Deltog i 2018 i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om autocamperturisme
Faktaboks:
John Ipsen
Startede med at køre autocamper i 2005
Har kørt i de fleste populære turistlande i Europa
Drev fra 2011 Il 2020 Danmarks største autocamperportal (www.autocamper-info.dk), som havde mere end
300.000 besøgende alene i 2017
Har ved to lejligheder siddet i AutoCamperRådets bestyrelse 2013 og 2015 – 2017
Har deltaget i sparring omkring etablering af flere autocamperpladser i Danmark
Rådgivning Il kommuner og private vedr. autocamper overnatningsIlbud i forhold Il lovgivning
Samarbejder med Europas førende eksperter i autocamperadfærd i Tyskland
Samarbejder med autocamperportaler og foreninger i Norge
Deltog i 2018 i Danmarks Radios program ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen om autocamperturisme.
Ekspert panel Il Årets autocamper på Ferie for Alle i 6 år med motorjournalist Steen Nielsen
Udpegning af egnede autocamperpladser i Danmark Il B2B markeIng hos TopPlatz i Tyskland