Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2422236_0001.png
26. juni 2021
J.nr. 2021 - 2006
Resumé af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, regi-
strering af køretøjer, skatteforvaltningsloven, ligningsloven og virksom-
hedsskatteloven (Ændring af den skatte- og afgiftsmæssig behandling
af ladestandere, stramning af leasingregler, indførelse af særlig proce-
dure for partshøring ved værdifastsættelse af nye og brugte køretøjer
m.v. og indførelse af solidarisk hæftelse for selvanmeldere)
Med lovforslaget gennemføres en række tilpasninger af reglerne på motorområdet, som
bl.a. skal fremme den grønne omstilling af vejtransporten og styrke regelefterlevelsen af
motorområdet.
Med
Aftale om Grøn Omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
blev det besluttet at skatte-
fritage værdien af en arbejdsgiverbetalt ladestander i forbindelse med beskatning af fri bil.
For at skabe sammenhæng hermed foreslås det, at hovedaktionærer og selvstændigt er-
hvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, ikke skal beskattes af værdien af la-
destandere, der stilles til rådighed af virksomheden i forbindelse med fri bil, ligesom det
tydeliggøres, at ladestandere ikke skal indgå i beregningen af den afgiftspligtige værdi.
Desuden har lovforslaget til formål at udmønte dele af
Aftale om politiets og anklagemyndighe-
dens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020
ved at fremrykke fristen for genberegning af
leasingkøretøjer mv. fra 4 til 3 måneder efter tidspunktet for første registrering. Det vil
mindske den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at fx flåderabatter kan
indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.
Derudover foreslås det at indføre en særlig procedure for partshøring ved fastsættelse af
den afgiftspligtige værdi af køretøjer, der træder i stedet for forvaltningslovens regler
herom. Dette vil medvirke til at understøtte gennemsigtighed og dialog, samtidig med at
borgere og virksomheders ønske om at tage deres køretøj i brug hurtigst muligt tilgode-
ses.
Endvidere foreslås det at justere hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 20,
så risikoen for unddragelse ved særlige selskabskonstruktioner mindskes.
Det foreslås desuden at ændre kravene til selvanmeldere og nummerpladeoperatører, så
de fremover ikke må have gæld til det offentlige. Derved præciseres det, at fx kommunal
gæld ligestilles med gæld til staten. Endelig foreslås en række ændringer af mere teknisk
karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet.
Lovforslaget skønnes samlet set at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 40 mio. kr. årligt og implementeringsmæssige udgifter for det offentlige på 1,0 mio. kr.
i 2021, 4,5 mio. kr. i 2022, 4,5 mio. kr. i 2023, 4,5 mio. kr. i 2024, og 4,4 mio. kr. i 2025.
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2022. Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.