Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2417813_0001.png
Juni 2021
Stor stigning i antal biler på
vejene
Bilparken:
Antallet af personbiler er steget med ca. 46 pct. siden
årtusindeskiftet. Udviklingen i antal biler har dog ikke medført en
helt tilsvarende stigning i det samlede kørselsomfang.
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i december
2020
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
i Danmark. Med aftalen blev registrerings-
afgiften ændret for at øge danskernes incitament til at købe grønne biler.
Skattevæsenet overvåger løbende udviklingen af bilparken i Danmark og varetager admini-
strationen af registreringsafgiften. Det er Motorstyrelsens opgave at sikre, at alle biler i Dan-
mark bliver registreret korrekt, og at der sker afgiftsberegning af de enkelte køretøjer. Den
opgave er blevet større i takt med, at antallet af personbiler er steget.
I perioden fra år 2000 til 2020 er antallet af personbiler i Danmark steget med ca. 850.000
biler, svarende til 46 pct.,
jf. figur 1.
Udviklingen skal ses i sammenhæng med befolkningstil-
væksten generelt og stigningen i den danske velstand, hvor flere familier har fået råd til at
have mere end én bil.
Figur 1. Antallet af personbiler i Danmark 2000-2020.
3.000.000
2.500.000
2.150.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
0
2000
2005
2010
2015
2020
1.850.000
1.950.000
2.400.000
2.700.000
Kilde: Skatteministeriet og Danmarks Statistik.
Anm.: Bestanden er opgjort pr. 1. januar i året efter de respektive år
fx viser tallet for år 2000 bestanden pr. 1. januar 2001. Afrundet til nærmeste
50.000.
Skm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Publikation fra Skattestyrelsen: Aktuelle skattetal - Antal biler i Danmark
2417813_0002.png
Side 2
Kørselsomfang på de danske veje følger ikke væksten i antal biler
Stigningen i antallet af personbiler har dog ikke medført, at kørselsomfanget er steget med
samme hastighed, da der typisk ikke køres samme antal kilometer i bil nummer to. Antallet
af kørte kilometer er steget fra ca. 31,2 mia. km i 2000 til ca. 41,3 mia. km i 2020, svarende til
ca. 32 pct.,
jf. figur 2.
Det årlige kørselsomfang for den gennemsnitlige bil har således været faldende fra 2000 til
2020,
jf. figur 2,
da stigningen i kørselsomfanget ikke har fulgt stigningen i bilbestanden.
Figur 2. Udvikling i antal kørte kilometer og km pr. bil.
50
41,3
40
31,2
30
20
10
0
2000
2005
2010
2015
2020
32,1
33,3
16.000
15.500
15.000
14.500
38,2
16.500
17.000
Kørselsomfang, mia. km (venstre akse)
Gns. km pr. bil (højre akse)
Kilde: Skatteministeriet og Danmarks Statistik.
En af årsagerne til denne udvikling er, at en familie, der køber en ekstra bil, fordeler kørsels-
behovet ud på to biler fremfor én bil. Nummer to bil bliver derfor supplerende og brugen
veksler efter familiens behov.
Ny politisk aftale har betydning for registrering af nye biler
Skm.dk