Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2416214_0001.png
Maj 2021
Redegørelse om sager om
omkostningsgodtgørelse i
2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 1
Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folketin-
get om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgø-
relse.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand m.v. i klage- og retssager over skatter, told og afgifter, så de ikke af økonomiske
grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af om-
kostningsgodtgørelse i 2020 samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er ende-
ligt afsluttet i 2020. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle acontoudbeta-
linger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser, sagstyper,
emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i re-
degørelsens enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt 8 bilag med uddybende oplys-
ninger.
Stigning i udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2020 netto udbetalt 184,9
mio. kr. i omkostningsgodtgørelse, hvilket er en stigning på 41,1 pct. i forhold til 2019, hvor
der blev udbetalt 131,1 mio. kr. Stigningen skyldes blandt andet den fortsatte effekt af den
genindførte omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde samt stigende ud-
betalinger for de øvrige godtgørelsesberettigede.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2020 i alt 3.716 an-
søgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive acontoansøgninger, svarende til en stig-
ning på 23,0 pct. i forhold til 2019. Hertil kommer sager om rimelighedsvurdering
1
samt
øvrige sager, fx besvarelse af henvendelser.
Omkostningsgodtgørelse i afsluttede sager:
I 2020 var der 1.579 afsluttede sager
2
, hvor
der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse. Det er et fald sammenlignet med 2019, hvor
der var 1.711 afsluttede sager.
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afslut-
tet sag var 78.092 kr. i 2020 mod 68.277 kr. i 2019.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende vurdering af størrelsen af ho-
norarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede pr. instans, idet acontosager, som oprettes og afsluttes ved udbetaling af
aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, blandt andet når flere rådgivere har
ydet bistand.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 2
Dyreste sager:
I 2020 var der 26 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet
udbetaling på 32,8 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 26 sager var 1,3 mio. kr.
Regulering af godtgørelse:
I 161 af de 1.579 sager har Skattestyrelsen givet delvist afslag
på godtgørelse. Herudover er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 439 sager. Samlet er
det i 2020 afvist at yde godtgørelse for honorarkrav på 23,9 mio. kr. i 600 sager. Afslagene
er begrundet i, at sagen eller udgiften ikke er anset for godtgørelsesberettiget, eller at ho-
noraret ikke er anset for rimeligt. Skattestyrelsen har i 42 afsluttede sager krævet 1,3 mio.
kr. tilbagebetalt.
Klageinstanser:
De afsluttede sager i 2020 fordelte sig med henholdsvis 73,8 pct. ved ad-
ministrative instanser og 26,2 pct. ved domstolene. Der var i 2020 færre afgjorte sager ved
domstolene, særligt for byretterne og landsretterne, sammenlignet med 2019. Den gen-
nemsnitlige godtgørelse pr. sag var 67.021 kr. ved administrative instanser og 109.245 kr.
ved domstolene.
Sagstyper:
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den næststørste
sagstype i 2020 omhandler klager vedrørende told, moms eller afgift. Disse sager er sam-
men med syn og skøn de sagstyper med den højeste godtgørelse pr. sag.
Sagsemne:
Flertallet af sager omhandler personbeskatning, erhvervsbeskatning samt akti-
onær og selskabsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning og afgiftssager har
den største gennemsnitlige godtgørelse pr. sag.
Klagesagernes udfald:
I 34,6 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager,
som er afsluttet i 2020, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller med-
hold i overvejende grad. Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med
fuldt medhold eller medhold i overvejende grad var 119.389 kr. i 2020. For sager med ikke
medhold eller medhold i mindre grad var den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse 56.263
kr. i 2020.
Gennemsnitlige honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2020 udgjorde
2.653 kr.
3
. For sager med medhold og medhold overvejende grad, var den gennemsnitlige
timepris 3.000 kr. og 2.429 kr. for sager med medhold i mindre grad eller ikke medhold.
Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 47,2 timer pr. sag i 2020.
Rådgiver:
I sager afsluttet i 2020 blev den sagkyndige bistand i 57,0 pct. af sagerne ydet af
en advokat, og i 26,4 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2020 blev 67,9 pct.
af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 21,3 pct. til revisorbistand.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiver-
honoraret. Efter sagsbehandling ved Advokatnævnet og brancheorganisationernes klage-
nævn har Skattestyrelsen i 2020 truffet afgørelse i 26 sager. Honorarkravet blev nedsat i 18
af de 26 sager med i alt 2,3 mio. kr. svarende til en gennemsnitlig nedsættelse på 60,3 pct.
af det fakturerede honorar.
3
Honorarkrav og timepriser er inklusive moms
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand m.v. i klage- og retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage,
hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyndig
bistand m.v. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgifter. I perioden
fra 2009-2017 blev der ikke ydet omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde.
Med virkning fra 1. januar 2017 fik skattepligtige selskaber og fonde igen mulighed for at søge
om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., afholdt efter 1. januar
2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., når den godtgørelsesbe-
rettigede har fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad i forhold til den nedlagte
påstand i klage- eller retssagen. Opnår den godtgørelsesberettigede ikke medhold eller kun
medhold i mindre grad i forhold til påstanden i klage- eller retssagen, ydes der 50 pct. godtgø-
relse for udgifterne til sagkyndig bistand m.v.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., som klager har afholdt i for-
bindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med sagens
behandling i Skatteforvaltningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen, som på baggrund af en ansøgning fra skatteyder
og dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for udbe-
taling af omkostningsgodtgørelse.
Ansøgninger skal, med få undtagelser, indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der un-
derstøtter en nem og smidig indsendelse af ansøgning og dokumentation til Skattestyrelsen.
Sammen med ansøgningen skal blandt andet indsendes faktura med specifikation af den ud-
førte bistand og antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form eller, hvis den ikke
er nedskrevet, en skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold. Ved
sagens afslutning tages der stilling til det endelige beløb ud fra medholdsgraden. Godtgørelse,
der udbetales aconto, fastsættes til 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter. Hvis sagen
er indbragt af Skatteministeriet, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkostningsgodt-
gørelse til udgifter til syn og skøn i sagen, udbetales 100 pct. aconto.
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget og dokumentationen i en ansøgning om omkost-
ningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumentation, før der
træffes en afgørelse. Skattestyrelsen har mulighed for at anmode den godtgørelsesberettigede
eller den sagkyndige om yderligere oplysninger, herunder timesagsregnskab, redegørelser
m.m.
Modtager Skattestyrelsen ikke tilstrækkelig dokumentation for de faktiske forhold, gives der
afslag på omkostningsgodtgørelse. Det kan eksempelvis være, hvis de fakturaer, der søges
godtgørelse for, ikke er medsendt, eller hvis det medsendte materiale ikke har det fornødne
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 4
detaljeringsniveau, som er nødvendigt for, at Skattestyrelsen kan sikre sig, at der er tale om
godtgørelsesberettigede udgifter.
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at
den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Generelt oplever Skattestyrelsen en stigende kompleksitet i sagerne om omkostningsgodtgø-
relse, hvorfor det er nødvendigt med et øget fokus for at undgå uberettiget udbetaling af om-
kostningsgodtgørelse.
I Skattestyrelsen er der etableret et samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder om sager
og sagskomplekser, hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar eventuelt
kan komme på tale. Skattestyrelsen har siden 2017 gjort brug af den nye kontrolhjemmel i
skatteforvaltningslovens § 58 a, såvel i forbindelse med indhentelse af yderligere materiale
som i egentlige kontrolsager. Flere af sagerne er endnu under behandling, men kontrolindsat-
sen har foreløbigt medført, at der er givet flere afslag på omkostningsgodtgørelse.
Skattestyrelsen har fortsat forlængede sagsbehandlingstider på behandling af ansøgninger om
omkostningsgodtgørelse, hvilket blandt andet skyldes sagernes større kompleksitet. De reali-
serede månedlige bruttosagsbehandlingstider for ansøgningssager i 2020 var 140-167 dage
mod 153-176 dage i 2019.
Der ydes vejledning overfor rådgivere og skatteydere, og der er løbende sket tilretning af den
digitale ansøgningsblanket og den tilhørende vejledning for bedst muligt at understøtte, at
sagen er fuldt oplyst på ansøgningstidspunktet.
I 2020 modtog Skattestyrelsen 3.716 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse mod 3.020 året
før, en stigning på 23,0 pct. Der er fortsat et stort fokus på at nedbringe sagsbeholdningen, og
der er iværksat flere initiativer, herunder ansættelse af nye sagsbehandlere og yderligere op-
timering af processer, som forventes at medføre en faldende sagsbeholdning og reduktion af
sagsbehandlingstiderne i løbet af 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra redegørelsen om sager om omkostningsgodtgø-
relse i 2020.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2020
Regnskabstallet for 2020 viser, at der netto blev udbetalt 184,9 mio. kr. til ordningen om om-
kostningsgodtgørelse. I beløbet indgår 73,7 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.)
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2013
2014
2015
2016
Brutto regnskabstal
2017
Netto regnskabstal
2018
2019
2020
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2021
Regnskabstallet på finanslovens konto 09.51.13.10 omfatter udbetalinger ved afslutning af sa-
ger, acontoudbetalinger i ikke afsluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af regn-
skabstallet for 2020, at der er sket en stigning i udgifterne på 53,8 mio. kr. svarende til 41,1
pct. i forhold til 2019.
4
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse (mio. kr.)
2016
Brutto regnskabstal
Tilbagebetalingskrav i året
Afskrevet tilbagebetalingskrav
Netto regnskabstal
Ændring i forhold til året før
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2021
120,9
-6,3
0,0
114,6
-4,1%
2017
129,4
-19,6
0,0
109,8
-4,2%
2018
107,7
-30,2
0,0
77,5
-29,5%
2019
135,3
-4,2
0,0
131,1
69,2
2020
174,7
-1,3
11,5
184,9
41,1%
4
Regnskabstallet omfattet udbetalinger og tilbagebetalinger i 2020 i både acontosager og endelige sager og er ikke ret-
ningsgivende for den endelige omkostningsgodtgørelse i de verserende sager. I 2020 omfatter regnskabstallet desuden
11,5 mio. kr. vedrørende afskrivning af krav rejst og indtægtsført i tidligere år.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 6
Tilbagebetalingskrav indtægtsføres på kontoen. Herved reduceres regnskabstallet. Afskrivning
af uerholdelige tilbagebetalingskrav øger regnskabstallet.
Stigningen i nettoregnskabstallet fra 2019 til 2020 skyldes blandt andet de større udbetalinger
til skattepligtige selskaber og fonde. I 2020 blev der udbetalt 73,7 mio. kr. til skattepligtige
selskaber og fonde mod 53,5 mio. kr. i 2019. For de øvrige godtgørelsesberettigede var antallet
af sager på samme niveau, men den gennemsnitlige udbetaling pr. sag var højere i 2020. Der
var i 2020 en stigning på 19,3 mio. kr. for denne gruppe af godtgørelsesberettigede i forhold
til 2019.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er ende-
ligt afsluttet i 2020
Der blev i 2020 afsluttet 1.579 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling
på 123,3 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2019 afsluttet 1.711 sager med en samlet udbe-
taling på 116,8 mio. kr. Beløbene er eksklusive efterreguleringer.
5
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2019
Antal
sager
Omkostnings-
godtgørelse
Efterregulering
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021
1.711
21
-
116.821.860
1.192.763
118.014.623
68.277
56.798
-
1.579
34
-
123.306.744
1.392.749
124.636.493
78.092
39.110
-
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Antal
sager
2020
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Der var således færre endelige sager i 2020 end året før, mens den gennemsnitlige godtgørelse
pr. sag i sagerne steg med 9.815 kr., svarende til 14,4 pct. I nogle tilfælde er der flere sager pr.
klage- eller retssag, blandt andet når flere rådgivere har ydet bistand i samme sag. Desuden
registreres sagsomkostninger samt syn og skøn særskilt. Se også bilag 5.
Der har i 2020 været 26 endelige sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet
udbetaling på 32,8 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 26 sager var 1,3 mio. kr. I
2019 var der 24 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling i disse sager
i 2019 var på 31,1 mio. kr., og den gennemsnitlige udbetaling 1,3 mio. kr. Den gennemsnitlige
godtgørelse pr. sag, korrigeret for disse dyre sager, var 50.805 kr. i 2019 og 58.278 kr. i 2020.
De dyreste sager omfatter klage- og retssager vedrørende aktionær- og selskabsbeskatning,
personbeskatning samt moms og afgifter. I 16 af 26 sager afsluttet i 2020 er der opnået fuldt
medhold eller medhold i overvejende grad, hvor det i 2019 var i 18 af 24 sager.
I de 1.579 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 161 sager. Herudover
er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 439 sager. Samlet er det i 2020 afvist at yde godtgø-
relse for honorarkrav på 23,9 mio. kr. i 600 sager. I 2019 afviste Skattestyrelsen at yde omkost-
ningsgodtgørelse for honorarkrav på 31,1 mio. kr. i 632 sager.
5
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 7
Instanser
Figur 2. Sager fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021. Der var yderligere én sag for Skatterådet.
De afsluttede sager i 2020 fordelte sig med henholdsvis 73,8 pct. ved administrative instanser
og 26,2 pct. ved domstolene. Der var i 2020 færre afgjorte sager ved domstolene, særligt for
byretterne og landsretterne i forhold til 2019. Af de afsluttede sager i 2020 var 54,9 pct. ved
Landsskatteretten og 17,5 pct. ved byretterne.
Figur 3. Godtgørelse fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021
Den udbetalte godtgørelse i afsluttede sager i 2020 fordelte sig med henholdsvis 63,3 pct. ved
administrative instanser og 36,7 pct. ved domstolene.
Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag i 2020 var 67.021 kr. ved administrative instanser og
109.245 kr. ved domstolene. Se også bilag 1.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 8
Sagstyper
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den gennemsnitlige godtgørelse i
disse sager ligger på niveau med det gennemsnitlige beløb i alle afsluttede sager.
Den næststørste sagstype i 2020 omhandler klager vedrørende told, moms eller afgift. Disse
sager er sammen med syn og skøn de sagstyper med den højeste godtgørelse pr. sag.
Se også bilag 2 og 5.
Sagsemner
Flertallet af sager omhandler personbeskatning, erhvervsbeskatning samt aktionær og sel-
skabsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning og afgiftssager har den største
gennemsnitlige godtgørelse pr. sag.
De sagsemner med størst gennemsnitlig godtgørelse pr. sag omhandler aktionær- og selskabs-
beskatning og afgifter.
Se også bilag 3.
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag var 78.092 kr. i
2020, hvor det tilsvarende var 68.277 kr. i 2019.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold
i overvejende grad er faldet fra 132.128 kr. i 2019 til 119.389 kr. i 2020. For sager med ikke
medhold eller medhold i mindre grad er den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse steget fra
41.238 kr. i 2019 til 56.263 kr. i 2020.
I 34,6 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2020, er
der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad mod
29,7 pct. af sagerne i 2019.
Se også bilag 4.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
2019
Antal
sager
Fuldt medhold og med-
hold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
og ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021
1.202
1.711
49.568.614
116.821.860
41.238
68.277
1.033
1.579
58.120.109
123.306.744
56.263
78.092
509
67.253.246
132.128
546
65.186.635
119.389
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Antal
sager
2020
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 9
Honorarkravet og den sagkyndige bistand
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2020 udgjorde 2.653 kr., hvor det i 2019 udgjorde
2.881 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 47,2 timer pr. sag i 2020 og 40,1
timer pr. sag i 2019. Se også bilag 4 og bilag 7.
For sager med fuldt medhold og sager med medhold i overvejende grad har der fra 2019 til
2020 været et fald i godtgørelsen pr. sag. Dette er også påvirket af nogle omfattende og lang-
varige klagesager, der blev afsluttet i 2019.
Figur 4. Sager fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, marts 2021
I sager afsluttet i 2020 var den sagkyndige bistand i 57,0 pct. af de afsluttede sager ydet af en
advokat, og i 26,4 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2019 var det henholdsvis
53,1 pct. og 19,6 pct.
Figur 5. Godtgørelse fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, marts 2021
I sager afsluttet i 2020 blev 67,9 pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 21,3 pct. til
revisorbistand. Året før var det henholdsvis 70,9 pct. og 13,8 pct.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
2416214_0011.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 10
Tabel 4. Honorarkrav fordelt på udfald
2019
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021
14.827
6.580
4.515
28.521
54.443
Antal timer
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2020
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
52.747.147
19.032.810
10.959.602
74.127.896
156.867.455
3.558
2.893
2.427
2.599
2.881
14.240
11.827
5.588
34.586
66.241
42.129.892
36.076.122
12.487.456
85.075.235
175.768.705
2.959
3.050
2.235
2.460
2.653
Tabel 5. Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2019
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2021
41.826
9.238
822
2.557
54.443
Antal timer
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2020
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
126.597.417
22.448.386
1.794.263
6.027.389
156.867.455
3.027
2.430
2.183
2.357
2.881
47.081
15.275
1.463
2.422
66.241
131.836.106
35.746.117
3.110.019
5.076.463
175.768.705
2.800
2.340
2.126
2.096
2.653
Sager som myndighederne har udtaget til særlig vurdering
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt i forhold til den bistand, der anmodes om
omkostningsgodtgørelse for, udbetales godtgørelsen som overvejende hovedregel med forbe-
hold. Herefter foretager Skattestyrelsen en rimelighedsvurdering af honoraret. Der tages ikke
forbehold, hvis honoraret efter Skattestyrelsens opfattelse står i rimeligt forhold til det udførte
rådgivningsarbejde og sagens genstand.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante parametre,
som sagens genstand, emne, kompleksitet og udfald, den sagkyndiges specialviden og den
gennemsnitlige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klagenævn,
indhentes en sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse, inden der træffes afgørelse.
Er rådgiver ikke tilknyttet en brancheorganisation, vurderer Skattestyrelsen rimeligheden af
honoraret.
I 2020 blev 4 sager påklaget til Advokatnævnet eller forelagt for brancheorganisationernes
klagenævn mod 25 sager i 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2020
Side 11
Efter forelæggelse for Advokatnævnet og brancheorganisationernes klagenævn har Skattesty-
relsen i 2020 truffet afgørelse i 26 sager og nedsat honorarkravet i 18 af de 26 sager med i alt
2,3 mio. kr. svarende til gennemsnitligt 60,3 pct. af det fakturerede honorar. I 2019 blev hono-
rarkravet i 27 af 30 sager nedsat med i alt 9,5 mio. kr. svarende til gennemsnitligt 58,3 pct. af
det fakturerede honorarkrav.
Forskellen mellem antal påklagede/forelagte sager og antal afgørelser skyldes, at sagsbehand-
lingstiden for rimelighedsvurderinger kan være over et år samt, at Skattestyrelsen først efter-
følgende træffer sin endelige afgørelse.
I 2020 afgjorde Skattestyrelsen 2 sager med egen rimelighedsvurdering, hvor honorarkravet
blev nedsat med i alt 1,2 mio. kr. svarende til 93,9 pct. af det fakturerede honorar.
Samlet nedsatte Skattestyrelsen i 2020 honorarkravet efter rimelighedsvurderinger med i alt
3,5 mio. kr. i 20 sager mod i alt 9,5 mio. kr. i 27 sager i 2019. Det er således kun i en beskeden
andel af de afsluttede sager, hvor rådgiverhonoraret ikke anses for rimeligt.
Skattestyrelsen har siden 2017 kunnet afvise en anmodning om omkostningsgodtgørelse helt
eller delvis i tilfælde, hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åben-
bart urimeligt.
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag eller rejser tilba-
gebetalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret.
Udfordringen for Skattestyrelsen har i flere tilfælde været at afdække de aftaler, der er indgået
mellem rådgiver og den godtgørelsesberettigede skatteyder. Højesteret har fastslået, at det er
en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den godtgørelsesberettigede hæfter for
udgifterne til rådgiverbistand. Hvis aftalen mellem skatteyderen og rådgiver er konstrueret så-
ledes, at skatteyder reelt ikke hæfter for rådgivers udgifter, er klagesagen i sin helhed ikke
godtgørelsesberettiget.
Skattestyrelsen afslog i 2020 at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på 23,9 mio. kr.
i 600 sager. Afslagene er begrundet i, at sagen eller udgiften ikke er anset godtgørelsesberet-
tiget, eller at honoraret ikke er anset for rimeligt. Den overvejende del af sagerne vedrører
sager og sagskomplekser, hvor det viste sig, at der ikke var reel hæftelse, eller at udgifterne af
andre grunde ikke var godtgørelsesberettigede. Honorarkravet blev nedsat med 20,4 mio. kr.
i disse sager. I 2019 afviste Skattestyrelsen at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på
i alt 31,1 mio. kr. i 632 sager.
Skattestyrelsen har i 2020 samlet krævet 1,3 mio. kr. tilbagebetalt i 42 afsluttede sager. I 19 af
sagerne blev godtgørelsen nedsat efter en rimelighedsvurdering. Desuden har der været 23
sager, hvor Skattestyrelsen fandt, at der ikke var den nødvendige hæftelse. I 2019 blev der i
28 afsluttede sager samlet krævet 6,9 mio. kr. tilbagebetalt.