Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2406858_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Til Skatteudvalget
2021-2366
Udvalget har siden 2012 modtaget halvårlige afrapporteringer af resultaterne af den
fælles myndighedsindsats, for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked
(indsatsen mod social dumping). Der er nu udviklet et nyt og mere læsevenligt digi-
talt format for orienteringen, som jeg vil starte med at orientere jer om.
Tallene i den halvårlige afrapportering vil fremadrettet fremgå af Arbejdstilsynets,
politiets og Skattestyrelsens hjemmesider. Der linkes mellem de tre sider, så det er
let at få et overblik over de tre myndigheders tal og resultater. Samtidig fastholdes
den halvårlige orientering af Beskæftigelsesudvalget, Skatteudvalget og Retsudval-
get i forbindelse med, at tallene opdateres.
Til orientering fremsender jeg her links til den halvårlige afrapportering for perioden
1. januar 2012
31. december 2020.
Arbejdstilsynet
:
01. juni 2021
J.nr.
https://at.dk/om-os/faelles-myndighedsindsats-mod-social-dumping/
Politiet
:
https://politi.dk/samarbejde/den-faelles-myndighedsindsats-mod-social-dumping
Skattestyrelsen
:
https://www.sktst.dk/social-dumping
Indsatsen mod social dumping har, som så meget andet, været præget af situationen
med COVID-19, hvilket udvalget tidligere er blevet orienteret om. Der blev aflyst
en regional aktion i efteråret, da den skulle være foregået i en kommune, som var en
af de syv kommuner, der i Nordjylland blev ramt af nedlukning. Dertil kommer, at
to landsdækkende og 10 regionale aktioner er blevet aflyst i 1. halvår 2020 som følge
af nedlukningen i foråret.
Arbejdstilsynet oplyser, at situationen med COVID-19 også har haft betydning for
Arbejdstilsynets resultater i 2020. Det fremgår af tallene for Arbejdstilsynets tilsyn
med social dumping, at antallet af tilsyn med social dumping på danske og uden-
landske virksomheder faldt fra ca. 7.400 tilsyn i 2019 til ca. 6.700 tilsyn i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats 2012 til og med 2020, fra beskæftigelsesministeren
Til gengæld har Arbejdstilsynet ydet en aktiv corona-indsats i perioden, hvor man i
november 2020 bl.a. gennemførte ca. 2.000 besøg som led i den særlige COVID-19
indsats med fokus på vandrende arbejdskraft. Arbejdstilsynet har ført målrettet tilsyn
i bl.a. byggeriet, landbrug, restauranter og vejgodstransport. Erfaringerne viser, at de
generelle råd om god afstand, afspritning mm. har været et godt afsæt for dialogen
med de udenlandske medarbejdere om forebyggelse af COVID-19 smitte. Disse be-
søg er bl.a. gennemført på arbejdssteder, hvor der ellers ville have været gennemført
tilsyn.
Arbejdstilsynet beretter i forlængelse heraf, at der har været et mindre fald i det sam-
lede antal arbejdsmiljøafgørelser til udenlandske virksomheder i 2020 sammenlignet
med 2019. Relativt set er der dog givet nogenlunde det samme antal afgørelser pr.
besøg hos de udenlandske virksomheder i 2020 sammenlignet med 2019.
Arbejdstilsynet gennemførte færre villavejsaktioner i 2020 end tidligere grundet CO-
VID-19, men det er stadig en væsentlig tilsynsform. Til eksempel blev der på én
villavejsaktion med 17 besøg afgivet 23 arbejdsmiljøafgørelser og 7 afgørelser ved-
rørende anmeldepligten til RUT.
Arbejdstilsynet oplyser, at de i løbet af 2020 har registreret, at personer forsvandt,
da tilsynet kom på besøg ved 39 arbejdssteder, og at 70 personer i den forbindelse er
forsvundet ved tilsyn. Desuden oplyser Arbejdstilsynet, at de i 2020 har kontaktet
politiet 23 gange på grund af mistanke om illegalt arbejde.
Skatteministeriet har oplyst, at Skattestyrelsen under nedlukningen bl.a. har fokuse-
ret på at få afsluttet flest mulige af de igangværende opfølgningskontroller (fra tidli-
gere udgående kontroller), herunder få afsluttet større og mere komplicerede kon-
troller og at udsøge og gennemføre relevante skrivebordskontroller. Afrapporterin-
gen viser, at andelen af sager med reguleringer har været stigende i 2020. Skattesty-
relsens fokus under nedlukningen vurderes at have været en medvirkende årsag her-
til, da der fx har været bedre tid til at sagsbehandle og få afsluttet sager.
Konkret har Skatteministeriet oplyst, at Skattestyrelsens træfprocent var 54,4 pct. i
2020. Skattestyrelsen er løbende blevet bedre til at sikre en effektiv kontrol og mål-
rette kontrolindsatsen mod de virksomheder, hvor der sker brud på skattereglerne.
Dertil har Skatteministeriet oplyst, at det beregnede nettoprovenu
som følge af
Skattestyrelsens kontrol med beskatningsforhold vedrørende udenlandske virksom-
heder/arbejdstagere
i 2020 er på 242 mio. kr. Det samlede beregnede nettoprovenu
som følge af Skattestyrelsens kontrol er godt 1,2 mia. kr. for perioden 2015-2020.
Den fælles myndighedsindsats og indsatsen mod social dumping er meget vigtig for
regeringen, og jeg ser frem til, at vi forhåbentlig for alvor kan se resultaterne af vores
politiske prioritering af indsatsen på den anden side af COVID-19 pandemien.
Vi håber desuden, at I vil tage godt imod det nye format for den halvårlige afrappor-
tering af den fælles myndighedsindsats og indsatsen mod social dumping.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats 2012 til og med 2020, fra beskæftigelsesministeren
Formålet er at skabe større gennemsigtighed, og at tallene skal være lettere tilgæn-
gelige for jer og andre interessenter.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3