Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2403929_0001.png
27. maj 2021
Kære medlem af Skatteudvalget
Jeg og mine medlemmer fulgte med interesse lancering af spilkortet d. 25. marts 2021. I den medfølgende
pressemeddelelse fremhævede Skatteministeren, at formålet med kortet blandt andet er at øge
beskyttelsen af mennesker med spilafhængighed, forhindre unge under 18 år i at spille og modarbejde
hvidvaskning. Det er formål, som vi i SPILLEBRANCHEN kun kan bakke op om.
Hvis vi skal sikre, at spillere, der er tilmeldt ROFUS eller som er under 18 år, ikke komme til at spille og samtidig
sikre, at spilsider ikke bruges til hvidvaskning eller andre ulovlige formål, så er det helt afgørende, at vi får
lukket effektivt ned for de spiludbydere, der - uden at have en licens i Danmark - tilbyder ulovlige spil uden
om ROFUS, NemID og myndighederne til danske spillere.
Selvom Danmark har et af verdens bedst balancerede spillemarkeder, så er vi bagud på bekæmpelsen af
ulovligt spil – der er andre europæiske lande, der succesfuldt har taget flere værktøjer i brug end blot
internetblokeringer af ulovlige hjemmesider, og som har skærpet deres regulering til at følge med de ulovlige
spiludbyderes nyeste teknologiske krumspring.
Folketinget gennemførte i 2020 en massiv afgiftsstigning på væddemål og onlinekasinospil, hvilket har
betydet, at danske spiludbydere har måttet nedsætte tilbagebetalingen til spillerne og reducere
markedsføringstilbud. Derfor fremstår danske spiludbyderes produkter nu som mindre attraktive end de
ulovlige spil, der kun er "ét klik væk" på internettet.
I takt med at danske spillere finder bedre tilbud fra ulovlige spiludbydere, vil spillemarkedet "sive" fra lovligt,
licenseret spil, til ulovligt/ulicenseret spil. Det sætter den danske model for regulering af spillemarkedet
under pres. For med ulovligt spil, kommer der mere ludomani og færre afgifter til staten.
SPILLEBRANCHEN er selvfølgelig interesseret i, at de danske myndigheder og at den danske lovgivning bedst
muligt kan beskytte det lovlige spillemarked i Danmark. Derfor har vi her samlet en række konkrete tiltag,
som vi kender fra andre lande, og som vi mener vil kunne styrke den danske indsats markant:
a.
Forbud mod at modtage spil fra danske spillere uden dansk spillicens.
I dag må en spiludbyder
uden
dansk licens helt lovligt tage imod en dansk spiller på deres site. Så
længe udbyderen ikke aktivt har henvendt sig til det danske marked ved at markedsføre sig i
Danmark, så er det ikke ulovligt at tage imod spil fra danskere. Det gør det let for spiludbyderne at
omgå danske afgiftsregler, indbetalingsgrænser og det høje forbrugerbeskyttelsesniveau i Danmark.
I flere lande, herunder England har man indført en model, hvor det er ulovligt at modtage indsatser
fra lokale (dvs. engelske) spillere, hvis man ikke har en lokal spillicens. Det bør man også indføre i
Danmark.
SPILLEBRANCHEN |Flæsketorvet 68 | 1711 København V | +45 20887210 | spillebranchen.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Henvendelse af 27/5-21 fra Spillebranchen vedr. forslag til beskyttelse af det lovlige spilmarked
2403929_0002.png
b.
Indførelse af licensering af spilsoftwareleverandører
I dag kan man uhindret levere spilsoftware til en ulovlig spiludbyder. Det gør det selvfølgelig endnu
sværere at få bugt med det sorte og grå spillemarked.
En række europæiske lande har allerede indført licensering af spilsoftwareleverandører for at sikre,
at de netop ikke leverer software til en udbyder, der ikke har licens. Danmark bør også indføre en
licenseringsmodel.
c.
Affiliates websites der reklamerer for ulovlige spil skal kunne blokeres
Vi ser en stigning i brugen af markedsføringspartnere – såkaldte affiliates – der opretter
hjemmesider, hvor spillerne instrueres i, hvordan de kan spille hos spiludbydere uden dansk licens;
ofte under overskrifter som ”Spil uden NemID” eller ”Spil uden om ROFUS”. Der er i dag uklarhed i
loven om, hvorvidt Spillemyndigheden kan blokere denne slags hjemmesider og om hvorvidt de
udbydere, der står nævnt, bliver betragtet som rettende deres udbud mod danske spillere.
Det bør være en del af dansk lovgivning, at affiliate websites, der direkte instruerer i at tilgå
ulicenserede sider, bør kunne blokeres af Spillemyndigheden, og at de spiludbydere, der fremgår af
dem, er dækket af licenskrav.
d.
Øget fokus på reklame for ulicenseret spil gennem Google Adwords
Et spil antages for at være rettet mod det danske marked, hvis man direkte reklamerer henvendt til
danskere. Et stigende antal spiludbydere uden licens benytter sig af Google Adwords til deres
reklamer, som i sagens natur er rettet mod danske spillere – og må derfor betragtes som værende
et ulovligt udbud af spil også selvom reklamering går igennem en tredjepart.
Spillemyndigheden bør øge deres fokus på den type af geo-tag-reklamering og sikre, at også disse
udbydere bliver bekendt med, at de er omfattet et spillicenskrav i Danmark.
e.
Betalingsblokering af betalinger til ulovlige spilsider
I dag giver lovgivningen mulighed for, at myndighederne kan foretage en betalingsblokering af
betaling til ulovlige spilsider. Værktøjet er bare aldrig taget i brug. I Sverige derimod bruges redskabet
og de svenske myndigheder har løbende ført sager mod betalingsformidlere, der formidler betaling
til ulovlige spiludbydere.
De danske myndigheder bør også tage blokeringsværktøjet i brug og aktivt søge at få blokeret
betalinger og betalingsformidlere.
Reguleringen af det danske spillemarked er på mange måder et europæiske forbillede, men det betyder ikke,
at vi ikke kan lade os inspirere af de tiltag, som andre lande succesfuldt har indført, og dermed endnu bedre
sikre balancen på markedet – til gavn for både spillerne, udbyderne og samfundet.
SPILLEBRANCHEN |Flæsketorvet 68 | 1711 København V | +45 20887210 | spillebranchen.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Henvendelse af 27/5-21 fra Spillebranchen vedr. forslag til beskyttelse af det lovlige spilmarked
2403929_0003.png
Denne type redskaber til at bekæmpe ulovligt spil har i dag ikke det store politiske fokus. Det er vores håb i
SPILLEBRANCHEN, at der på trods af forskellige politiske holdninger til området, er et fælles ønske om bedst
muligt at beskytte spillere mod spilafhængighed, beskytte mod mindreåriges spil og forhindre hvidvaskning
gennem spil. Der er en effektiv og konsekvent nedlukning af ulicenserede og ulovlige spiludbydere afgørende.
Derfor håber vi, at Folketingets partier vil tage vores forslag med i deres overvejelser i arbejdet om den
kommende regulering af det danske spillemarked.
Jeg og SPILLEBRANCHEN er altid klar på en konstruktiv dialog om de konkrete forslag, problematikker på
området og om udviklingen af fremtidens spillemarked.
De bedste hilsner
Morten Rønde
Administrerende direktør, SPILLEBRANCHEN
SPILLEBRANCHEN |Flæsketorvet 68 | 1711 København V | +45 20887210 | spillebranchen.dk