Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2401210_0001.png
April 2021
Teknisk gennemgang i FIU
29. april 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0002.png
April 2021
Side 1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0003.png
Udviklingen af det nye
inddrivelsessystem
April 2021
A
p
r
i
l
Side 2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0004.png
Maj 2017
Release 1
Nov. 2017
Release 2
Aug. 2018
Release 3a
Jan. 2019
Release 3b og 4a
Dec. 2019
Release 4cd
Juni 2020
Release 4b
2017
Q1
Q2
Q3
Q4
2018
Q1
Q2
Q3
Release 3a-b
Release 3a indeholdt bl.a.
funktionalitet til
understøttelse af
automatiseret bo- og
klagebehandling samt
funktionalitet til
basishåndtering af
forældelse.
2019
Q4
Q1
Q2
Release 4b-d
Release 4a
Med Release 4a blev en
række funktionaliteter
automatiseret yderligere, fx
automatisk udsendelse af
påkrav til skyldnere.
Release 4c, som indeholder de
sidste udestående
grundfunktionaliteter på
forældelse, blev idriftsat 17.
december 2019 og er nu i
kontrolleret opstart.
2020
Q1
Release 4b
Q3
Q4
Q2
Release 1
Release 1 indeholdt
bl.a. funktionalitet til at
administrere
fordringshavere og
skyldnere, sende
påkrav og håndtere
betalinger.
Release 2
Med Release 2 blev
bl.a. grundfunktionalitet
til understøttelse af
lønindeholdelse og
funktionalitet til
beregning af
betalingsevne idriftsat.
Release 4d, som indeholder
funktionaliteterne i
Konverteringsmotor, blev
idriftsat i december 2019.
Release 4b, som
indeholder en tilpasset
udlægs- og
fogedbogsfunktionalitet,
er idriftsat i juni 2020
efterfulgt af kontrolleret
opstart.
Idriftsættelse
Finansiering af
af Release 3a
udgifter til nyt
inddrivelsessystem
Idriftsættelse af
Release 1
Finansiering af omk. Q: Idriftsættelse af Release 2. Igangsættelse af udvikling
til Release 3
R: Finansiering af omk.
samt finansiering
til Release 3
af omk. til Release 4
Idriftsættelse
af Release 3a
Release 3b og Release 4a
samt forøgelse af TØR
Forsinkelse af Release 4b
Udlæg og fogedbog
Release 4c og d, samt
status for den samlede
økonomi under TØR.
Release 4b ,afsluttende
aktstykke og den samlede
økonomi i forhold til TØR.
Aktstykke
oversendt
d. 21. april
2021
Side 3
Akt
Q
Akt
K
Akt
E
Akt
F
Akt
Q-R
Akt
Z
Akt
K
Akt
B
Akt
M
Akt
X
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0005.png
Den totaløkonomiske ramme for udvikling af det nye
inddrivelsessystem er 1.291,4 mio. kr. (2020-pl),
jf. akt. B 14.
november 2019.
Med aktstykke oversendt til Finansudvalget d. 21. april 2021
orienteres om, at den totaløkonomiske ramme på 1.291,4 mio. kr.
(2020-pl) overskrides med 11,8 mio. kr.
Af væsentlige ændringer i omkostningerne inden for den
totaløkonomiske ramme kan særligt nævnes:
Mindreforbrug på "Release 1-4" skyldes en ændret opgørelse
af renteomkostninger samt en korrektion for fejlbogførte
omkostninger.
Merforbrug på "Øvrige udgifter" skyldes, at der er identificeret
yderligere årsværk i Gældsstyrelsen, som har deltaget i
udviklingsarbejdet.
Udvikling inden for den totaløkonomiske ramme
Akt. B,
Mio. kr. (2020-pl)
14.
november
2019
309,6
335,3
383,7
281,5
102,2
242,5
123,0
28,2
41,1
50,2
0,0
20,2
1.291,4
Akt.
oversendt
21. April
2021
304,6
326,5
376,1
275,9
100,2
238,1
121,6
30,3
37,4
48,8
0,0
57,7
1.303,1
Difference
Release 1
Release 2
Release 3
-5,0
-8,8
-7,6
-5,6
-2,0
-4,4
-1,4
2,1
-3,7
-1,4
0,0
37,5
11,8
Release 3a
Release 3b
Release 4
Release 4a
Release 4b
Release 4c
Release 4d
Risikopulje
Øvrige udgifter*
Finansudvalget forventes at blive forelagt et aktstykke i 3. kvartal af 2021
vedrørende orientering om projektets drift og effekter et år efter overgang
til fuld drift.
I alt
Bemærk: Sumafvigelse skyldes afrundinger.
*Udgifter Gældsstyrelsen afholder til uddannelse, tilslutning af sagsbehandlere og bidrager til
udvikling.
April 2021
A
p
r
i
l
Side 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0006.png
Status på inddrivelse af gæld i
2020
April 2021
A
p
r
i
l
Side 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0007.png
Den samlede gæld til det offentlige stiger
På trods af et historisk højt inddrivelsesprovenu er den årlige
tilgang af gæld større end den årlige afgang. De primære
årsager er, at der stiftes meget ny gæld, samt de løbende
rentetilskrivninger
Renten bidrager til stigende gæld
Renten udgjorde 7 mia. ud af 31 mia. i tilgangen af
gæld i 2020. Den nuværende inddrivelsesrente
bidrager dermed betydeligt til den stigende gæld.
Renterne overstiger ofte det beløb, der kan
inddrives fra skyldnere med lav indkomst, og disse
skyldnere oplever derfor, at de ikke nedbringer
deres gæld til det offentlige.
31
mia. kr.
Historisk højt
inddrivelsesprovenu på 10,4 mia.
kr. i 2020.
Renter
25
mia. kr.
Afskrivninger
For få afdrager
Ca. 1 mio. personer har gæld til det offentlige.
Gældsstyrelsen har efter gældende regler
begrænsede muligheder over for en stor gruppe
skyldnere. Eksempelvis kan ca. 300.000 personer
kun omfattes af inddrivelse i et begrænset
omfang, idet de er omfattet af en lovfastsat
lavindkomstgrænse.
Nye
gældsposter
Regulering
hos kreditor
Borgere med udsigtsløs gæld
Ved udgangen af 2020 var
gælden på 135 mia. kr.
Gældens kursværdi er opgjort til 27,4
mia. kr.
Inddrevet af
GÆLDST
Nogle borgere har udsigtsløs gæld. Gælden
kan i værste fald medvirke til at fastholde
skyldneren
ofte nogle af samfundets
svageste borgere
i en gældsspiral.
6
Tilgang
Afgang
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0008.png
Provenu i PSRM
Ud af den samlede gældsmasse på 135.
mia. kr. er 12 mia. i PSRM. Provenuet i PSRM
var i 2020 ca. 1,9 mia.
Fordeling af provenu i PSRM
Varsler udsendt 2019 - 2020, akkumuleret
Gældsstyrelsen har i 2020 udsendt ca. 246.000 varsler om
lønindeholdelse. Det er en stigning på 100.000 ift. 2019.
224
245
809
Samlet er der siden primo i 2019 udsendt ca. 393.000 varsler
om lønindeholdelse.
Varsler om lønindeholdelse
300.000
250.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Jan
Feb Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug Sep
Okt
Nov Dec
Varsler om lønindeholdelse 2019, akk
Varsler om lønindeholdelse 2020, akk
Side 7
1.859
mio. kr.
1.859
mio. kr.
407
173
Lønindeholdelse
200.000
150.000
100.000
552
mio. kr.
Direkte indbetaling fra skyldnere efter varsling om
lønindeholdelse
Modregning i overskydende skat og offentlige ydelser
Rykkerindsats
Øvrige
50.000
0
2019
2020
Anm.: Sumafvigelse i totalen skyldes afrunding
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0009.png
Inddrivelse i DMI
Størstedelen af gælden (123 mia. kr.) inddrives
fortsat i det midlertidige inddrivelsessystem, DMI.
Inddrivelse i DMI sker særligt ved automatiseret
modregning og udsendelse af rykker- og
saldobreve samt manuelle processer, fx udlæg og
konkursbegæringer.
Gældsstyrelsen har hertil en række særlige
indsatser i genopretningsperioden
.
Modregning
Rykkerindsats
Screening af
virksomheder
Modregning er et af de mest
effektive værktøjer, som
Gældsstyrelsen har til rådighed i
DMI. Der kan modregnes gæld i
udbetalinger fra det offentlige,
som fx overskydende skat og
børne- og ungeydelse.
Gældsstyrelsen igangsatte
medio 2019 udsendelse af
rykker-/saldobreve fra DMI til ca.
256.000 skyldnere, der i alt
skyldte ca. 46 mia. kr.
I 2020 er indsatsen fortsat med
udsendelse af 735.000 rykkere
til borgere og virksomheder
med 77,4 mia. kr. i samlet gæld.
Rykkerudsendelsen har i 2020
givet et provenu på 866 mio. kr.
Til sammenligning indbragte
indsatsen i 2019 et provenu på
519 mio. kr.
På baggrund af en risikobaseret
udsøgning iværksættes
inddrivelse hos virksomheder
med gæld til det offentlige.
Det genererer et stort provenu og
bremser oparbejdningen af
yderligere gæld.
I 2020 er der inddrevet ca. 2,8
mia. kr. I 2019 blev der i alt
inddrevet 3,4 mia. kr.
Nedgangen i 2020 skal ses i lyset
af COVID-19, hvor skifteretten har
været lukket i en periode og en
række virksomheder har fået
udskudt betalingsfrister og
dermed stiftet mindre gæld.
Side 8
COVID-19
konsekvenser for gældsområdet
Der kan forventes at være afledte konsekvenser som følge af
COVID-19, som kan påvirke udviklingen i gælden. Det er endnu for
tidligt at aflæse en direkte påvirkning på gældsudviklingen, men det
er forventningen, at:
I 2020 blev der modregnet ca. 3
mia. kr. fra godt 400.000
skyldnere, heraf 2,5 mia. kr. ved
modregning i overskydende
skat.
Til sammenligning blev der i
2019 inddrevet ca. 3,3 mia. kr.
ved modregning, heraf 2,8 mia.
kr. ved modregning i
overskydende skat.
en afmatning i samfundsøkonomien vil føre til øget
gældsstiftelse hos borgere og virksomheder
der vil være et øget antal virksomhedskonkurser, når de
udskudte betalingsfrister udløber og virksomhederne ikke kan
betale deres gæld.
Anm.: Der er alene medtaget manuelle
rykkerbreve, saldobreve samt opfølgende
rykkere afsendt fra DMI.
Den samme skyldner kan have modtaget flere
rykkere
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0010.png
Tilslutning af
fordringshavere
April 2021
A
p
r
i
l
Side 9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0011.png
Tilslutning af offentlige kreditorer til PSRM
Tilsluttede offentlige kreditorer i 2020
Rigspolitiet
Rigspolitiet er tilsluttet som systembruger gennem 1. halvår 2020 og er
overleveret til drift i Gældsstyrelsen.
PSRM
Kreditorer under tilslutning
Kommuner
Trinvis tilslutning af gældstyper i perioden 2019-
2021. Tre kommunale økonomisystemer og
180+ kildesystemer skal ændres, hvilket
medfører usikkerhed. 80 kommuner er tilsluttet
med flere gældstyper, og flere kommuner og
yderligere gældstyper forventes tilsluttet igennem
2021.
Udbetaling Danmark (UDK) Kommunal
UDK Kommunal (underholdsbidrag)
forventes på
nuværende tidspunkt tilsluttet i Q2 2021.
Tilslutningen afhænger af tilpasninger hos UDK.
KOBRA (Personskatter)
B-skatter er siden februar 2020 sendt til PSRM i almindelig drift. Med
oversendelse af restskatter i august 2020 er KOBRA nu at betragte som
fuldt tilsluttet, således at alle personskattekrav fremover sendes til
inddrivelse i PSRM.
Udbetaling Danmark (UDK) Stat
UDK Stat (SU-lån)
er blevet fuldt tilsluttet i 2020.
Statslige institutioner
De statslige institutioner tilsluttes løbende, og pr. april 2021 er der tilsluttet
31 statslige institutioner ud af ca. 63.
Løbende tilslutning
Der er pr. april 2021 helt eller delvis
tilsluttet 415 ud af ca. 550 offentlige
kreditorer.
Det er fortsat forventningen, at
hovedparten af de resterende
kreditorer tidligst kan være tilsluttet i
2021, men at tilslutningen for en
række kreditorer
herunder dele af
Skatteforvaltningens egne
systemer
vil række ud over 2021.
10
A
p
r
i
l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0012.png
Status på tilslutning af Skatteforvaltningens opkrævningssystemer til PSRM
Skattekontoen (virksomhedskrav)
April 2021
Som led i arbejdet med at tilslutte Skattekontoen til PSRM, blev der
identificeret en række udfordringer med blandt andet stamdata og et
omfattende behov for tilpasning af Skattekontoen for at kunne imødekomme
kravene for tilslutning til PSRM. På den baggrund er tilslutningsarbejdet
indstillet for nuværende.
Der arbejdes på at forbedre datakvaliteten, og der er i forlængelse af
nedlukningen af tilslutningsprojektet gennemført tilpasninger i Skattekontoen
og dets fødesystemer med det formål at øge kvaliteten af data til brug for
inddrivelse.
Videre proces
Der udarbejdes i 2021 beslutningsgrundlag og
strategi for den langsigtede håndtering af krav på
opkrævningsområdet, herunder oversendelse af
krav til inddrivelse.
Finansudvalget vil modtage et orienterende
aktstykke om nedlukningen af
tilslutningsprojektet samt en opgørelse af
projektets økonomi, når denne er endelig opgjort.
SAP38 anvendes til opkrævning af visse krav, fx motorkrav. SAP38 skal på sigt
udgå som opkrævningssystem, og alle løsninger i SAP38 har midlertidig
karakter.
SAP-38 som system skal således ikke tilsluttes PSRM. Der er etableret
midlertidige løsninger for oversendelse af visse krav til PSRM.
SAP-38 (borger- og virksomhedskrav)
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0013.png
Oprydning i
fordringsmassen
April 2021
A
p
r
i
l
Side 12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0014.png
Status på oprydning i gældsposter
Oprydningsindsatsen har overordnet til formål at:
1.
2.
Øge andelen af inddrivelsesparat gæld i DMI
Klargøre gæld til konvertering til PSRM.
Ved udgangen af 2020 var 13,9 mio. gældsposter låst for
inddrivelse som følge af datafejl. Disse gældsposter indgår i det
manuelle oprydningsarbejde i Gældsstyrelsen, som har til formål
at øge andelen af inddrivelsesparat gæld i DMI.
Der er i 2020 implementeret en ny strategi for oprydning, hvor al
fejlramt gæld er omfattet ud fra en prioritering, der skal
understøtte, at den mest værdifulde gæld, som lettest kan
opryddes, håndteres først. Særligt følsomme gældsposter
prioriteres også i denne indsats.
I 2020 har Gældsstyrelsen gennemgået 672.000 gældsposter til
en værdi af 4,85 mia. kr., heraf er 4,1 mia. kr. gjort inddrivelsesparat
i DMI.
§
16-afskrivninger
Gældsstyrelsen har i slutningen af 2020 genoptaget brugen af
ordinære afskrivninger efter
§16
i gældsinddrivelsesloven.
Formålet er at afskrive gældsposter, der enten vurderes at være
åbenbart formålsløse eller uforholdsmæssigt omkostningstunge
13
at inddrive.
Konvertering (2)
Konverteret til PSRM
1,9
(5,6)
#2,5
Klargøre gæld til
konvertering til PSRM
(2)
Øge andelen af
inddrivelsesparat
gæld i DMI (1)
i DMI
5,3
(43,7)
#13,9
Dækningsparat i DMI
16,6
(77,3)
#13,2
Kursværdi i mia. kr.
(Nominel værdi i mia. kr.)
# Antal fordringer i mio.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Præsentation fra den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 29. april 2021 om udviklingen af det nye inddrivelsessystem mv.
2401210_0015.png
Status på konvertering af gæld fra DMI til PSRM
Som led i oprydningsindsatsen arbejdes der på at overføre så
mange gældsposter som muligt fra DMI til PSRM.
Gældsposter overføres i takt med, at de lever op til de krav,
der stilles til oversendelse af krav til inddrivelse i PSRM.
Siden 2018 er der gennemført 4 konverteringsbølger. Den 4.
og hidtil største bølge blev gennemført i november 2020 hvor
1 mio. gældsposter fordelt på 164.000 skyldnere blev overført
til PSRM.
En væsentlig forudsætning for at realisere det identificerede
konverteringspotentiale er gennemførsel af lovgivningsmæssige
løsningstiltag. Det næste lovforslag
Datalovpakke 2
forventes
fremsat i maj. Formålet er bl.a. at understøtte den fortsatte oprydning i
gældsposter.
Hertil kommer afhængigheder til kreditors evne og vilje til at indgå i
oprydningsarbejdet samt tilslutning til PSRM, da overførsel af gæld
først kan gennemføres, når kreditor er fuldt tilsluttet PSRM.
Gældsposter til en kursværdi af op imod ca. 13,7 mia. kr.
er på nuværende tidspunkt identificeret som potentiale til
at indgå i det videre oprydningsforløb med henblik på
konvertering.
Det betyder, at ca. 62 pct. af gælden i DMI (målt i
kursværdi) har potentiale til at blive overført til effektiv
inddrivelse i PSRM, såfremt forudsætningerne herfor
opfyldes.
Der forventes at kunne gennemføres to konverteringsbølger
årligt frem til minimum 2024.
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Løbende i hele perioden
14