Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2394809_0001.png
April 2021
Orientering om konsekvenser
af COVID-19 for opgaveløsningen på
Skatteministeriets område
1. kvartal 2021
Orientering til Folketingets Skatteudvalg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 244: Orientering om driftsmæssige udfordringer på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 for 1. kvartal 2021
2394809_0002.png
Orientering om konsekvenser af COVID-19 – 1. kvartal 2021
Som opfølgning på afrapporteringen af konsekvenser for opgaveløsningen på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 for 1. og 2.
halvår 2020 følger en opdatering for 1. kvartal 2021, der adresserer de væsentligste udfordringer i otte af Skatteministeriets ti styrelser.
Generel status:
Styrelserne på Skatteministeriets område har oplevet udfordringer som følge af de COVID-19 relaterede foranstaltninger og initiativer,
men har i vidt omfang været i stand til at opretholde en normal opgaveløsning i perioderne med hjemmearbejde. Skatteministeriet følger
udviklingen tæt og foretager på den baggrund løbende mitigerende handlinger.
Styrelserne har løbende været opmærksomme på, hvordan de mest kritiske funktioner, såsom dele af de udgående kontrolbesøg og dele
af it-udviklingsprojekterne, kan opretholdes og varetages forsvarligt på trods af situationen ift. COVID-19.
På den baggrund har fysisk fremmøde været bibeholdt for de mest kritiske funktioner, i det omfang det har været vurderet muligt, hvilket
har medvirket til at afbøde evt. konsekvenser som følge heraf.
Fem områder, der er påvirket af nedlukningen:
Nedlukningen af samfundet medfører fem overordnede udfordringer for Skatteministeriets styrelser:
1. Sagsbehandling: Forlængede sagsbehandlingstider for flere styrelser, herunder risiko for manglende overholdelse af frister.
2. Begrænset udgående kontrol- og tilsynsaktivitet: Begrænsede muligheder for at foretage udgående kontrol- og tilsynsbesøg hos
virksomheder.
3. Forsinkelse af it-projekter: Forsinkelse af større it-projekter som følge af reduceret udviklingsaktivitet/produktivitet i perioden.
4. Opkrævningsområdet: Fald i værdien af nye skattekrav under opkrævning og forsinkelser i bl.a. oprydning af rentefejl.
5. Stigende restancer: Stigning i gælden til det offentlige fra virksomheder og borgere.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 244: Orientering om driftsmæssige udfordringer på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 for 1. kvartal 2021
2394809_0003.png
Udvalgte styrelsers udfordringer som følge af COVID-19
Udvalgte styrelser
Udvalgte udfordringer
Sagsbehandling:
Udfordringer i sagsbehandlingen har været begrænset, hvilket bl.a. skyldes muligheden for at afholde virtuelle møder. Fx på straffesagsområdet afholdes møder
med skatteydere på nuværende tidspunkt virtuelt.
Udgående kontrol:
Skattestyrelsen har i mindre grad haft mulighed for at gennemføre udgående kontroller, herunder i mindre grad haft mulighed for at bistå andre myndigheder,
navnlig politiet, i forbindelse med deres opgavevaretagelse. Det gælder ikke kritiske, uopsættelige opgaver, som fortsat gennemføres. Det vurderes at have ført til mindre synlighed,
idet nogle brancher i mindre grad eller slet ikke har oplevet kontrol. I stedet for at gennemføre udgående kontroller har Skattestyrelsen bl.a. fokuseret på at gennemføre og få afsluttet
skrivebords- og opfølgningskontroller på baggrund af tidligere udgående kontroller, samt gennemføre og få afsluttet større og mere komplicerede kontroller. Situationen med COVID-
19 har desuden medført større opmærksomhed på tilvejebringelse af materiale til sagsbehandlingen via andre kanaler end udgående kontroller.
Opkrævning:
Udskudte betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag, moms og lønsum samt økonomiske konsekvenser for virksomhederne som følge af COVID-19 har påvirket
opkrævningsområdet. Der er et fald i skatteprovenuet fra januar 2020 til februar 2021 som følge af, at antallet og værdien af nye skattekrav under opkrævning er ca. 6 pct. lavere i
perioden sammenlignet med et indeks for 2019 inden COVID-19 krisen. Der har været en stigning i værdien af forfaldne ubetalte krav fra virksomheder på Skattekontoen
sammenlignet med 2019-niveauet. Dertil er en del af Skattestyrelsens aktiviteter relateret til Skattekontoen forsinket som følge af, at højt specialiserede medarbejdere igennem en
længere periode allokeres til arbejdet med hjælpepakker ifm. COVID-19. Det gælder bl.a. oprydning efter rentefejl på Skattekontoen, afskrivninger på Skattekontoen mv.
Stigende restancer:
Der har i 2020 været en lavere tilgang af ny gæld under inddrivelse sammenlignet med 2019. Det kan bl.a. henføres til udskydelsen af en række betalingsfrister
for virksomheder, herunder afregning af A-skat, AM-bidrag og moms samt B-skatterater for selvstændigt erhvervsdrivende og låneordninger for moms- og lønsumsafgift. Det
forventes, at der vil være tale om en periodeforskydning, før effekterne på samfundsøkonomien og udskydelsen slår igennem i restancerne. Det forventes, at den yderligere
udskydelse af betalingsfristerne vil forlænge periodeforskydningen.
Skatteforvaltningen forventer generelt en øget tilgang af restancer og en langsommere afvikling af allerede eksisterende gæld, i takt med at udskudte betalingsfrister og låneordninger
udløber, og flere virksomheder risikerer at gå konkurs. Hertil kommer potentielt øgede afskrivninger af virksomhedsrestancer i takt med afslutningen af et forventet øget antal
konkursboer.
Sagsbehandling:
Vurderingsstyrelsen har i 1. kvartal 2021 ikke foretaget fysiske besigtigelser af ejendomme. Dette kan medføre længere sagsbehandlingstider, da de pågældende
sager ikke kan afsluttes, inden besigtigelsen kan foretages. Vurderingsstyrelsen er primo april begyndt på at foretage fysiske besigtigelser, når ejerens accept opnås, for at sagerne
ikke får meget lange liggetider.
Udgående kontrol:
Motorstyrelsen har ikke kunne foretage de planlagte kontrolaktiviteter i 1. kvartal 2021, herunder synlighedskontroller, kørende kontroller og virksomhedskontroller.
Det er ikke muligt at opgøre nærmere konsekvenser af den reducerede kontrolaktivitet.
Motorstyrelsen har i det omfang det har været muligt, afholdt møder med virksomheder virtuelt, hvilket kontrolmedarbejderne altid vil tilbyde som en mulighed, så længe der er
restriktioner ifm. COVID-19, der bevirker, at der ikke kan afholdes fysiske møder.
Skattestyrelsen
Gældsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen
Motorstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 244: Orientering om driftsmæssige udfordringer på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 for 1. kvartal 2021
2394809_0004.png
Udvalgte styrelsers udfordringer som følge af COVID-19
Udvalgte styrelser
Udvalgte udfordringer
Kontrol og tilsyn:
På toldområdet har der været øget fokus på at sikre en smidig og hurtig indførsel og frigivelse af værnemidler (medicinsk udstyr, ansigtsmasker mv.) samt fokus på
kontrol af, at kopiprodukter eller farlige og ulovlige værnemidler ikke indføres. Det har betydet færre kontroller på det finansielle område i 2020, og Toldstyrelsen forventer derfor at
gennemføre flere efterkontroller på det finansielle område i 2021. Samtidig har det været udfordrende at afvikle bevillingstilsyn, idet flere virksomheder har været nedlukket og/eller
medarbejdere har været hjemsendt, og som følge af at nogle bevillingstyper ikke er mulige at gennemgå virtuelt, fx et toldoplag.
Sagsbehandling:
Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten og ankenævnene har været påvirket af COVID-19 tiltagene i 1. kvartal 2021. De fleste ankenævnsmøder har været aflyst,
mens en mindre andel har været afholdt virtuelt eller på anden vis. Alle retsmøder i Landsskatteretten har været aflyst januar og februar, men har været afholdt siden 1. marts 2021.
Landsskatteretten har gennem hele perioden kunne fortsætte med at afgøre sager gennem skriftlig votering.
Udfordringerne imødegås blandt andet ved at lægge ekstra retsmøder i ugen op til sommerferien. Skatteankestyrelsen er i dialog med nævnsforeningerne om behovet for eventuelle
ekstra møder, og flere nævn gør sig erfaringer med at afholde møderne virtuelt. Udskydelser og aflysninger af møder kan komme til at påvirke målopfyldelsen af afgørelser af
borgernære sager indenfor 12 måneder.
Tilsyn:
Der er gennemført færre fysiske tilsyn i perioden. Spillemyndigheden har fx ikke kunne føre tilsyn i kiosker, tankstationer og supermarkeder, som har haft åbent i perioden.
Spillemyndigheden har i stedet for de fysiske tilsyn foretaget telefonopkald til bestyrere for at orientere dem om deres forpligtelser.
Forsinkelse af it-projekter:
Skatteministeriets større it-projekter er forankret i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, men situationen kan også have påvirkning på andre fagstyrelser.
Der har været en produktivitetsnedgang på tværs af porteføljen af it-projekter som følge af hjemsendelse af medarbejdere. Det skyldes bl.a., at der i forbindelse med udvikling af it-
projekterne er et stort behov for at kunne koordinere og samarbejde tæt om at finde løsninger på komplekse problemer på tværs af fagligheder, hvilket har vist sig vanskeligt at
gennemføre i tilstrækkelig grad virtuelt.
De enkelte projekters produktivitetsnedgang afhænger bl.a. af projektets størrelse, og hvor i forløbet projektet befinder sig. Generelt har store projekter, projekter under opstart og
projekter, der har skulle replanlægge, haft den største produktivitetsnedgang. For at mitigere en eventuel produktivitetsnedgang er der bl.a. givet mulighed for fysisk fremmøde blandt
enkelte nøglemedarbejdere og ledere. Det er ikke muligt at opgøre den samlede produktivitetsnedgang.
Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen
Særligt kan følgende udvalgte projekter nævnes:
• Der har været en produktivitetsnedgang ifm. udvikling af it-projekter på ejendomsområdet. For Ejendomsdataprogrammer vurderes hjemsendelsesperioder at kunne medføre en
produktivitetsnedgang på op til 20-25 pct. For Boligprogrammet vurderes hjemsendelsesperioder at kunne medføre en produktivitetsnedgang på op til 15 pct.
• Ifm. EUTK-projektet på toldområdet vurderes der at have været en produktivitetsnedgang på 15-20 pct. som følge af perioder med hjemsendelse.
• Ifm. udviklingen af One Stop Moms 2 er produktivitetsnedgangen ifm. hjemsendelsen vurderet til omkring 15 pct. Siden den 8. marts har projektet været tilbage i en
rotationsordning, hvor nogle medarbejdere har mulighed for at møde ind på skift, hvilket har haft en positiv effekt, og produktivitetsnedgangen vurderes nu at ligge på omkring 10
pct.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen understøtter administrationen af COVID-19-initiativerne i Erhvervsstyrelsen, hvilket lægger beslag på udviklingskapacitet i både Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen og hos Skatteforvaltningens leverandører. Det medfører forsinkelser i Skatteforvaltningens planlagte opgaveløsning bl.a. ift. færdiggørelse af projekt eKapital
Data.
Toldstyrelsen
Skatteankestyrelsen
Spillemyndigheden